וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חמינאי שלח מכתב חשאי לאובמה"

על רקע נאום נתניהו בקונגרס בנוגע לסוגיית הגרעין, ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי מנהיג איראן השיב למכתב שקיבל מאובמה באוקטובר בעניין לחימה משותפת בדאעש בתמורה להסכם גרעיני. "התגובה הייתה מכבדת, אך לא מחייבת". הבית הלבן הכחיש את קיום האיגרת

חמינאי - אובמה מפוצלת. רויטרס, AP, רויטרס
ממשיכים להתכתב. אובמה וחמינאי/רויטרס, רויטרס, AP

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, שיגר בשבועות האחרונים לנשיא ארצות הברית ברק אובמה איגרת חשאית – כך דיווח הלילה (שבת) עיתון ה"וול סטריט ג'ורנל". על פי הדיווח, שצוטט מפיו של דיפלומט איראני, מדובר בתגובה לאיגרת שנטען כי אובמה שיגר לחמינאי בחודש אוקטובר האחרון, שבה הדגיש כי שיתוף הפעולה במאבק נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) תלוי במידה רבה בגיבוש הסכם הגרעין. לדברי הגורם, תגובתו של חמינאי לאובמה היתה "מכבדת, אך לא מחייבת". ה"וול סטריט ג'ורנל" הוסיף כי בכיר בבית הלבן סירב לאשר את עצם קיומו של מכתב כזה.

האיגרת אליה התייחס כביכול חמינאי במכתבו, שוגרה אליו בעיצומן של שיחות הגרעין בין שש המעצמות לטהראן בסוף השנה שעברה. לפי דיווחים שונים, אובמה כתב כי שיתוף הפעולה במלחמה בדאעש יתקיים במידה וייחתם הסכם גרעין עד לתאריך היעד הקודם - 24 בנובמבר. עוד דווח כי מדובר היה בפעם הרביעית לפחות שאובמה משגר מכתב למנהיג איראן מאז שנכנס לבית הלבן ב-2009.

עלי חמינאי בטקס חלוקת דרגות בטהראן. איראן, נובמבר 2014. לשכת המנהיג, אתר רשמי
התגובה הייתה "מכבדת" אך לא מחייבת. חמינאי/אתר רשמי, לשכת המנהיג

בבית הלבן הכחישו גם אז את קיומה של התכתבות חשאית בין השניים, וימים ספורים לאחר הפרסום התייחסה לכך היועצת לביטחון לאומי של הבית הלבן, סוזן רייס. לטענתה, ארצות הברית אינה מעורבת בשיתוף פעולה צבאי עם איראן בהתמודדות נגד כוחות דאעש. "אנחנו לא מעורבים בשום צורה בשיתוף פעולה כלשהו עם איראן", הבהירה בתגובה הרשמית.

גם בישראל התייחסו בנובמבר לדיווח על האיגרת שנשלחה מאובמה, והביעו זעם רב בעניין. "הנשיא אובמה קיבל החלטה אסטרטגית להפוך את איראן לשותפה מרכזית של ארה"ב במזרח התיכון, ולהיעזר באיראן בכמה מהמשברים הבוערים באזור", אמר אז גורם מדיני בכיר בישראל.

הוא הוסיף כי בישראל אינם מופתעים מכך שאובמה הציג לאיראנים יחסי גומלין בין הסכם גרעין לבין המאבק המשותף בארגון הטרור הסוני, שנלחם נגד בעלי בריתה השיעים של איראן בסוריה ובעיראק. "אנחנו רואים התקרבות אמריקנית-איראנית בנושא דאעש כבר כמה חודשים", הוסיף הגורם. "למרבה הצער, אובמה מתעקש לא להבין שאיראן תילחם נגד דאעש בלי קשר לגרעין. ההחלטה להפוך את איראן לשחקנית מפתח באזור היא טעות אסטרטגית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
ברק אובמה  ובנימין נתניהו. AP
"לי ולנתניהו יש חילוקי דעות עמוקים לגבי איראן. מה בוער לו?"/AP

הדיווח מגיע על רקע סערת נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס האמריקני ב-3 במרץ, בעניין סוגיית הגרעין האיראני. בתחילת השבוע, התייחס אובמה למשא ומתן עם איראן סביב תכניתה ולהתנגדות של נתניהו להסכם עם טהראן, ואמר כי "זה לא הגיוני לפגוע בשלב זה במגעים עם איראן, כפי שנראה שנתניהו עושה".

הדברים נאמרו במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ובמהלכה אובמה הוסיף: "לי ולנתניהו יש חילוקי דעות עמוקים לגבי איראן. מה בוער לו? האפשרויות האחרות הן מועטות ולא טובות", הבהיר הנשיא, שהוסיף כי הארכת תאריך היעד לשיחות עם איראן לא תהיה יעילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully