וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: "אין שום שיתוף פעולה עם איראן בנוגע לדאעש"

8.11.2014 / 0:00

היועצת לביטחון לאומי הבהירה כי למרות הדיווח על איגרת שהעביר הנשיא אובמה למנהיג איראן חמינאי, אין כל שיתוף פעולה צבאי בין המדינות. במקביל, שיחות הגרעין במבוי סתום: "איראן לא סיפקה הסברים"

צילום: רויטרס, עומר מירון; עריכה: קשת סידי; קריינות: אביב אברמוביץ'

היועצת לביטחון לאומי של הבית הלבן, סוזן רייס, אמרה אתמול (שישי) כי ארצות הברית אינה מעורבת בשיתוף פעולה צבאי עם איראן בהתמודדות נגד כוחות "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בעיראק ובסוריה. "אנחנו לא מעורבים בשום צורה בשיתוף פעולה כלשהו עם איראן", הבהירה בתגובה לדיווח כי הנשיא ברק אובמה שלח בחודש שעבר איגרת בנושא למנהיג העליון של איראן, אייתוללה עלי חמינאי.

ביום חמישי דווח בעיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" כי הנשיא אובמה העביר לחמינאי איגרת, בנוגע למבצע הבינלאומי נגד לוחמי "המדינה האיסלאמית". על פי הדיווח, אובמה התייחס במכתבו לאינטרסים המשותפים של שתי המדינות בנוגע לארגון הסוני הקיצוני.

עוד בוואלה! חדשות:
זעם בירושלים: "אובמה הפך את איראן לשותפה מרכזית"
אובמה במכתב סודי לחמינאי: הסכם גרעין תמורת סיוע נגד דאעש
"הסקנציות ריסקו את כלכלתה ואילצו אותה לשבת למשא ומתן"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, ושר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, בשיחות הגרעין/מערכת וואלה!, צילום מסך

מוקדם יותר אתמול, הבהיר דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט כי המדיניות האמריקנית כלפי איראן לא השתנתה. ארנסט הבהיר כי הוא לא יתייחס לשיחות אישיות בין אובמה למנהיגים נוספים, אולם הודה כי נציגים אמריקנים שוחחו עם טהראן בנוגע ללחימה בדאעש, לצד שיחות הגרעין שנערכו לאחרונה.

בעבר התקבלו דיווחים שונים על שיתוף פעולה אמריקני-איראני נגד "המדינה האיסלאמית", בתמורה להקלות בהסכם הגרעין המתגבש, אולם בארצות הברית הבהירו כי סירבו להצעה כזאת. "אנחנו משתפים בנוגע לכוונותינו, אבל לא מספקים פרטים על יעדים או תזמון התקיפות", מסר לפני כחודש גורם אמריקני. "אנחנו לא מתאמים פעילויות מבצעיות עם איראן".

בתוך כך, מדוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שפורסם אתמול עולה כי איראן לא מספקת מידע שיפיג את חשדות המערב כי טהראן פועלת לפיתוח פצצת אטום. הרשויות באיראן לא סיפקו מידע שהיה אמור להיות מועבר כבר לפני יותר מחודשיים, במסגרת חקירת סבא"א בנוגע לשני אתרי מחקר חשודים.

עוד באותו נושא

חמינאי: דאעש נותן לישראל ולמערב סיבה לפעול

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אנחנו לא מתאמים פעילויות מבצעיות עם איראן". חמינאי/מערכת וואלה!, צילום מסך

הדוח הועבר למדינות החברות בארגון פחות משלושה שבועות לפני תאריך היעד שנקבע לשיחות בין איראן למעצמות – ארצות הברית, רוסיה, צרפת, סין, גרמניה ובריטניה – ה-24 בנובמבר. "איראן לא סיפקה הסברים שמאפשרים לסוכנות להבהיר את העניינים הפרקטיים שטרם הוסדרו", נכתב בדוח.

איראן הסכימה להעביר עד סוף אוגוסט מידע בנוגע לאישום כי ניסויים בחומרי נפץ וניסויים נוספים העשויים להיות קשורים לפיתוח נשק גרעיני בוצעו במתקני המחקר שלה. בטהראן הכחישו את הטענות והבהירו כי תכנית הגרעין היא לצרכי אנרגיה בלבד, אולם כאמור טרם סיפקו מידע שיפריך אותן.

הכור הגרעיני של איראן, בושהר. AP
"אין שום התקדמות, בעצם". הכור הגרעיני בבושהר/AP

נציגים של סבא"א נפגשו עם בכירים איראניים בטהראן לפני כשבוע, והסכימו להיפגש שוב בקרוב, אך לא לפני ה-24 בנובמבר. "אין שום התקדמות, בעצם", מסר דיפלומט מערבי. חקירת סבא"א מתקיימת בנפרד משיחות הגרעין עם המעצמות, אולם הנציגים בשיחות בווינה מסתמכים רבות על ממצאי הסוכנות במשא ומתן מול טהראן.

סבב שיחות נוסף ייערך בווינה ב-18 בנובמבר, אולם גורמים רבים המעורבים בשיחות מתקשים להאמין כי תושג פריצת דרך ממשית לפני תאריך היעד. "יש צורך בהתקדמות ממשית בסוגיית הליבה – אם איראן פעלה להשגת נשק גרעיני, ואם היא ממשיכה לשמר יכולת להגיע לכזה", מסרו השבוע בכיר סבא"א לשעבר אולי היינונן ומומחה האטום האמריקני דיוויד אולברייט.

(עדכון ראשון: 7.11.14, 20:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully