וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתיחות אזורית: ערב הסעודית סגרה השגרירות בתימן

המדינה הערבית הראשונה שנקטה צעד כזה מצביעה על צעד נוסף בהחרפת היחסים בין הסונים לשיעים במזרח התיכון. נשיא איראן הודה לראשונה כי טהראן מעורבת במשבר בתימן, לצד החות'ים. "תימן מתפוררת לנגד עיננו"

לוחם חות'י מחוץ לארמון הנשיאות בבירת תימן, צנעא, ינואר 2015. רויטרס
לוחם חות'י מחוץ לארמון הנשיאות בצנעא/רויטרס

ערב הסעודית פינתה אתמול (שישי) את הסגל הדיפלומטי שלה מתימן, ובכך הצטרפה לשורת מדינות מערביות שכבר סגרו את השגרירויות שלהן בצנעא מחשש להחרפת האלימות, לאחר עלייתם של המורדים החות'ים לשלטון בהפיכה צבאית. הסעודים היו הראשונים, ועד כה היחידים, בעולם הערבי לנקוט צעד כזה, והחלטתם משקפת את העוינות שחשים השכנים הסונים מצפון כלפי החות'ים השיעים, הנהנים מתמיכה איראנית.

מוקדם יותר השבוע, נשיא איראן חסן רוחאני טען כי איראן תומכת ב"שלום וביציבות" בתימן. בעצרת בטהראן לציון 36 שנים למהפכה האיסלאמית במדינה, אמר רוחאני כי "המדינה שמסייעת לעמי עיראק, סוריה, לבנון ותימן במלחמתם נגד ארגוני טרור, היא איראן". בכך, הודה רוחאני לראשונה בתפקיד פעיל של טהראן באירועים האחרונים בתימן.

הפיכה בתימן - עוד בוואלה חדשות:
מחמש את המורדים: זה האיש שעומד מאחורי הברחות הנשק מאיראן לעזה
בעקבות ההפיכה: ארה"ב סגרה השגרירות בתימן והשמידה מסמכים
ההפיכה בתימן הושלמה: המורדים השיעים פיזרו את הפרלמנט

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"עיר הבירה הערבית הרביעית שנתונה למרותה של איראן". רוחאני/מערכת וואלה!, צילום מסך

מעורבותם של האיראנים בלבנון ובסוריה, לצד חיזבאללה, ידועה כבר זמן רב, ולאחרונה נחשף בכמה הזדמנויות כי האיראנים פועלים גם בעיראק, במטרה להדוף את התפשטות ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) הסוני. "הפצת שלום ויציבות ומיגור הטרור במזרח התיכון נעשים דרך הרפובליקה האיסלאמית", הבהיר רוחאני, בפני קהל משולהב.

הנשיא האיראני לא מסר פרטים בנוגע למעורבות במשבר בתימן, אולם בעבר הוטחו בטהראן האשמות קשות בנוגע לחלקה בעידוד המורדים השיעים. למרות שלא נמסרה תגובה רשמית, חבר הפלרמנט האיראני עלי רזא זכאני אמר עם השתלטות החות'ים על הבירה צנעא בחודש ספטמבר כי "הבירה התימנית הפכה לעיר הבירה הערבית הרביעית שנתונה למרותה של איראן".

ביום חמישי, התייחס מזכ"ל האו"ם באן קי מון להפיכה בתימן, ואמר: "תימן מתפוררת לנגד עיננו. איננו יכולים לעמוד מהצד ולהסתכל – עלינו לעשות כל שביכולתנו כדי לסייע לתימן להשיב את התהליך הפוליטי למסלולו". באן אמר את הדברים במהלך כינוס של מועצת הביטחון של האו"ם. שליח האו"ם לתימן, ג'מאל בנעומר, העריך כי "תימן נמצאת בצומת דרכים – או שהמדינה תצלול למלחמת אזרחים והתפוררות, או שהמדינה תמצא דרך להשיב את השינוי הפוליטי למסלולו התקין".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
ילד תימני צופה בהודעת המורדים השיעים בטלוויזיה על השתלטותם על תימן, 06 בפברואר 2015. רויטרס
ילד תימני צופה בהכרזה על השתלטות החות'ים על המדינה/רויטרס

לפני ההודעה הסעודית על סגירת השגרירות, גם גרמניה ואיטליה הודיעו על צעד דומה. בריטניה, צרפת וארצות הברית כבר עשו כן מוקדם יותר השבוע. "בשבועות האחרונים, החות'ים עלו לשלטון", נמסר ממשרד החוץ בברלין. "זה מסוכן במיוחד עבורנו, ועלול להשליך על האזור כולו. המציב מדאיג במיוחד עבורנו, באירופה". בתוך כך, שיחות השלום בגיבוי האו"ם נמשכות בצנעא, אולם הלחימה בין הארגונים השונים וסירובן של קבוצות מסוימות להשתתף בשיחות מעורר חשש אצל גורמים רבים בקהילה הבינלאומית ובתימן בנוגע לעתידה של המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully