וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זכות גדולה": ספר התורה משחרור הכותל הוצב בלשכת הרמטכ"ל

12.2.2015 / 2:58

48 שנים אחרי מלחמת ששת הימים החזירה משפחתו של הרב הצבאי הראשי לשעבר שלמה גורן את הספר המפורסם לידי צה"ל, שנתרם על ידי משפחת חלל שנהרג במלחמת השחרור. אתמול הוא הוכנס ללשכתו של גנץ. "זה אירוע מרגש"

טקס הכנסת ספר תורה ללשכת הרמטכ"ל, 11 בפברואר 2015. דובר צה"ל
הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ בטקס הכנסת הספר ללשכתו, אתמול/דובר צה"ל

48 שנים אחרי מלחמת ששת הימים, אז נצרבה בתודעה הלאומית תמונת הרב הראשי לצה"ל דאז שלמה גורן עם ספר תורה בכותל המשוחרר, חזר אתמול (רביעי) הספר המפורסם לידי צה"ל והוצב בלשכת הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ.

החזרתו של ספר תורה לידי צה"ל שמה סוף למחלוקת בין בעלי הספר, משפחתו של החלל ברוך שפירא שנהרג במלחמת השחרור, לבין הרב הראשי המנוח, שנטען כלפיו כאילו גנב אותו.

הטקס התקיים במעמד נציגי המשפחות גורן ושפירא; ראש מטה שר הביטחון, חיים בלומנבלט; יו"ר אגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון אריה מועלם; נציגי אגף כוח האדם, הרבנות הצבאית וחיל חינוך וכן רבנים ואישי ציבור.

עוד בוואלה חדשות:
עצים קרסו, עמודים התעופפו: הסופה מכה עם רוחות חריגות
נתניהו להנהלת כיל: "עצרו את הפיטורים באופן מידי"
חשד להזנחה: בן 6 במצב קשה מאוד אחרי שנפל מקומה שלישית

הרב גורן עם ספר התורה בכותל. לשכת העיתונות הממשלתית
הרב הראשי שלמה גורן עם ספר התורה בכותל ב-1967/לשכת העיתונות הממשלתית

הספר נתרם בעבר ע"י משפחת שפירא ושימש את הרב הראשי לצה"ל גורן במשך כהונתו, בין היתר במעמדים היסטוריים ובהם כאמור הכניסה לכותל המערבי במלחמת ששת הימים. מבחינת המשפחה לא היה כל פסול בכך שהרב גורן אימץ את הספר לחיקו. הבעיה החלה עם פרישתו של הרב הצבאי מתפקידו בשנת 1971. עד אז שכן הספר בלשכתו של גורן בצה"ל, אולם לאחר מכן הספר נעלם. התברר כי גורן, שהתמנה לרב הראשי של תל אביב ולאחר מכן לרב הראשי לישראל, החליט שהספר ימשיך עמו לדרכו החדשה, וסירב להחזירו - למרות בקשת המשפחה.

גם מותו של גורן ב-1994 לא הוביל להחזרת הספר, וכל המאמצים של בני משפחת שפירא עלו בתוהו. עם זאת, בתקופה האחרונה החליטה משפחתו של הרב המנוח להחזיר את הספר לרשות צה"ל.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
טקס הכנסת ספר תורה ללשכת הרמטכ"ל, 11 בפברואר 2015. דובר צה"ל
טקס הכנסת ספר תורה ללשכת הרמטכ"ל, 11 בפברואר 2015/דובר צה"ל

"מאז שאני זוכר את עצמי אני זוכר את הרב גורן, מייסד הרבנות הצבאית", אמר אתמול הרמטכ"ל גנץ. "הרב הקפיד לשמר בצוותא את הממלכתיות ואת האמת. זהו בהחלט אירוע מרגש של הצבת הספר בלשכת הרמטכ"ל לצד פקודת הקמת צה"ל וזו גם הזדמנות להודות למשפחות, ולך הרב (הרב הצבאי הראשי רפי פרץ, א"ב), על עשייה של אמת ועשייה של ממלכתיות. לי זו זכות גדולה ואני מודה לכם על הזכות הזו".

בטקסט המופיע ליד ספר התורה בלשכת הרמטכ"ל נכתב: "בשנת 1948 תרמו אליעזר ופסיה שפירא לצה"ל את ספר התורה שנכתב להנצחת זכרו של ברוך, בנם הבכור.
את ספר התורה נשא האלוף הרב שלמה גורן, הרב הראשי הראשון לצה"ל ומייסד הרבנות הצבאית, באירועים מכוננים בתולדות מדינת ישראל וצה"ל. ספר התורה זכה לפרסום עולמי בהיותו ספר התורה הראשון בהר הבית ובכותל המערבי, עם שחרורם במלחמת ששת הימים. באותה מלחמה נשא הרב גורן את ספר התורה בידיו, והודות לכך זכה הספר למשמעות היסטורית מיוחדת ולמקום של כבוד בזיכרון הלאומי ובמורשת הגבורה של עם ישראל בארצו".

טקס הכנסת ספר תורה ללשכת הרמטכ"ל, 11 בפברואר 2015. דובר צה"ל
ספר התורה מוכנס לארון בלשכת הרמטכ"ל/דובר צה"ל

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully