וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 48 שנה: ספר התורה המפורסם משחרור הכותל חוזר לצה"ל

9.2.2015 / 14:27

פרסום ראשון: אחת התמונות המפורסמות ממלחמת ששת הימים מתעדת את הרב שלמה גורן עם ספר תורה בזמן שחרור הכותל. הספר הוענק לצבא ממשפחת חלל צה"ל, אך הרב סירב להשיבו אחרי שהיה ברשותו עשרות שנים. כיצד נפתר הריב?

הרב גורן עם ספר התורה בכותל. לשכת העיתונות הממשלתית
הרב הראשי שלמה גורן עם ספר התורה בכותל ב-1967/לשכת העיתונות הממשלתית

"ספר המריבה": 48 שנים אחרי מלחמת ששת הימים, אז נצרבה בתודעה הלאומית תמונת הרב הראשי לצה"ל דאז שלמה גורן עם ספר תורה בכותל המשוחרר, חוזר הספר המפורסם לידי צה"ל. הדבר שם סוף למחלוקת בין בעלי הספר, משפחתו של החלל ברוך שפירא שנהרג במלחמת השחרור, לבין הרב הראשי המנוח, שנטען כלפיו כאילו גנב אותו.

תחילת הסיפור בשנת 1949, כשהוריו של שפירא החליטו להנציח את יקירם בתרומת ספר תורה, הנושא את שמו, לידי צה"ל. ברבות הימים, הספר התגלגל לידיו של הרב הצבאי לשעבר, אחד מגיבורי מלחמת ששת הימים. בין היתר נראה הרב בתמונה מ-1967 בעיר העתיקה בירושלים אחרי שחרורה מהירדנים, כשהוא אוחז את הספר ותוקע בשופר. מאז אותו יום הוא החל לשאת אותו עמו לכל מקום, כולל מבצעים ומלחמות בהמשך.

מבחינת המשפחה לא היה כל פסול בכך שהרב גורן אימץ את הספר לחיקו. הבעיה החלה עם פרישתו של הרב הצבאי מתפקידו בשנת 1971. עד אז שכן הספר בלשכתו של גורן בצה"ל, אולם לאחר מכן, הספר נעלם. התברר כי גורן, שהתמנה לרב הראשי של תל אביב, החליט שהספר ימשיך עמו לדרכו החדשה.

עוד ידיעות בוואלה! חדשות
השמדת מנהרת הטרור בעוטף עזה: "זה מחזיר אותנו אחורה"
"הערבים מבריחים תושבים": הקאנטרי בכוכב יאיר - ליהודים בלבד
האם איראן וארה"ב יגיעו הפעם להסכם גרעין? פרשנות

רק בשנת 1992 החליטו בני משפחת שפירא לעשות מעשה. אחיו של שפירא כתב מכתב לרב גורן, אז בן 74, וביקש ממנו את הספר בחזרה. "אבי אליעזר שפירא תרם לצה"ל ספרייה עירונית וספר תורה על שם אחי ברוך שפירא, השם יקום דמו, שנפל במלחמת השחרור", כתב האח. "אבי לא הגיב מפאת כבודך, כשהספר נשאר ברשותך עם פרישתך מצה"ל, אולם רצונו היה שהספר יחזור חזרה לצה"ל. אני יודע מפי קרובי שלמה קורנפלד שהספר נמצא בארון הקודש בבית הכנסת שבו הוא מתפלל, שם כבודך משמש כרב הבית כנסת".

התגובה של הרב גורן למכתב הייתה מפתיעה. "הנני להודיעך שלפני שהשתחררתי מצה"ל ביקש ממני אביך ז"ל שאקח את ספר התורה לכל מקום שבו אהיה, נתן לי מכתב בחתימת ידו, שאני רשאי לקחת את הספר התורה ושהוא יישאר ברשותי לעולם. אני לא משאיר אותו לצה"ל, אלא יישאר צמוד תמיד אליי", כתב גורן. במשפחתו של שפירא, דחו את תשובת הרב וטענו כי הוא משקר.

מאז המכתב לא הרפתה המשפחה, ודרשה לתקן את העוול. גם מותו של הרב גורן ב-1994 לא שינה את המצב, וכל המאמצים של בני משפחת שפירא עלו בתוהו. בחודש מאי האחרון פנה העיתונאי דב גילהר מערוץ 10 למשפחתו של גורן בבקשה להחזיר את הספר לידי הצבא, שאליו הוא נתרם, אך גם הוא זכה להתעלמות. בתקופה האחרונה החליטה משפחתו של הרב המנוח להחזיר את הספר לרשות צה"ל, 23 שנה אחרי המכתב, 48 שנה אחרי שחרור הכותל והתמונה המפורסמת ו-66 שנה אחרי מותו של שפירא. כעת היא נמצאת בספריה התורנית של צה"ל.

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully