וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלעדי לוואלה חדשות: כך ניצחתי את דאעש בקרב

14.2.2015 / 0:30

כשלושה שבועות אחרי שהעיר כובאני שוחררה מידי "המדינה האיסלאמית", סיפר אידריס נסן, בכיר בממשל הכורדי באזור, על מאמצי השיקום, על המשך הלחימה ועל הישראלית שסייעה להם. "דאעש עדיין שולטים באזור"

רויטרס

לפני כשלושה שבועות הצליחו המיליציות הכורדיות בכובאני להניס את לוחמי "המדינה האיסלאמית" (דאעש) מהעיר בתום קרבות שארכו כמעט ארבעה חודשים. היוזמה בשטח עברה לכוחות המקומיים, שממשיכים לטהר את אזורי הכפר מנוכחותם של אנשי הארגון הסוני הקיצוני בסיוע אווירי מצד כוחות הקואליציה. העיר, שהפכה לסמל המאבק הבינלאומי בדאעש וזכתה לכינוי "כובאניגרד", על שם הקרב על סטלינגראד במלחמת העולם השנייה, מתחילה עתה בתהליך השיקום הארוך. בריאיון מיוחד לוואלה חדשות, סיפר אידריס נסן, בכיר בשלטון הכורדי בסוריה, על הבנייה מחדש, על החשש מ"המדינה האיסלאמית", על הישראלית שמסייעת להם ועל עתיד האזור.

כובאני אחרי השחרור: בניינים הרוסים וגופות מוטלות ברחוב

"אנחנו מרגישים טוב יותר אחרי הניצחון שלנו על דאעש", סיפר נסן, שנותר בכובאני במשך כל התקופה, והוסיף כי התושבים מתחילים לחזור לעיר עם שוך הקרבות. ההתקדמות המהירה של לוחמי דאעש באזור בספטמבר אשתקד יצרה גל פליטים עצום - יותר מ-200 אלף תושבים נמלטו לטורקיה השכנה. "יותר מ-15 אלף בני אדם נמצאים עכשיו בעיר. רובם צעירים שחזרו כדי לעזור לנו להגן על העיר ועל הכפרים", הבהיר נסן, שמשמש סגן האחראי על יחסי חוץ של קנטון כובאני - אחד משלושה שמרכיבים את כורדיסטן הסורית. זו הפכה לישות עצמאית הלכה למעשה במהלך מלחמת האזרחים בסוריה, שבקרוב תיכנס לשנתה החמישית.

הריסות בעיר כובאני, סוריה, 30 בינואר 2015. AP
הסיוע הבינלאומי עוד לא הגיע. הריסות בעיר כובאני, 30 בינואר/AP

לדבריו, על אף הנסיגה של "המדינה האיסלאמית", הם עלולים לתקוף בשנית. במהלך מלחמת האזרחים לא פעם בחר דאעש בטקטיקת הנסיגה רק כדי לשוב בכוחות מחודשים זמן קצר לאחר מכן. "יותר מ-500 לוחמים ואזרחים נהרגו במהלך הקרב", סיפר נסן על האבדות הקשות שספגו הלוחמים המקומיים. עיקר נטל ההגנה על העיר נפל על יחידות ההגנה של העם (YPG), המיליציה הכורדית העיקרית בסוריה. לוחמיה סבלו מנחיתות מספרית ואיכותית בהשוואה ללוחמי דאעש – כ-2,000 לוחמים, שהיו מצוידים בנשק קל בלבד, נאלצו להתמודד עם אנשי "המדינה האיסלאמית", ששעטו לעבר העיר באלפיהם, כשהם מגובים בארטילריה ובטנקים שבזזו מבסיסי צבאות עיראק וסוריה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
לוחמי דאעש מניפים את דגל הארגון בגבעה הסמוכה לעיר כובאני, שבצפון סוריה, 06 באוקטובר 2014. AP
למרות כוחות גדולים ונשק עדיף, הם הפסידו בקרב. לוחמי דאעש מניפים את דגל הארגון בגבעה הסמוכה לכובאני, אוקטובר/AP

בשלב מסוים נראה היה שכובאני עומדת ליפול לידי הארגון הקיצוני, כשכמחצית משטחה עברה לידי דאעש. "הם ערפו את ראשו של אדם מבוגר שנפל בידיהם וירו למוות באישה מבוגרת הלוקה בשכלה, שלא הצליחה להימלט מהעיר", תיאר נסן את מעשיו האכזריים של דאעש באזרחים תמימים בעיר. בסופו של דבר, נחישותם של המקומיים, התגברות התקיפות האוויריות וסיוע של המיליציה הכורדית בעיראק, הפשמרגה, הטו את הכף בקרב הקשה. "דאעש עדיין שולטים באזורים שסובבים את כובאני. לכן, עלינו לחסל אותם סופית בעזרתם של מטוסי הקואליציה, אבל לשם כך יש צורך בשיתוף פעולה אזורי ובינלאומי", הסביר נסן את הסכנה שעדיין מרחפת מעל העיר. הוא מתנגד נחרצות לשליחת כוחות זרים שיילחמו בדאעש על הקרקע. "אנחנו יכולים לעשות זאת בעצמו. אנחנו רק צריכים שהתקיפות האוויריות יתגברו וציוד נוסף".

עשן ואש מיתמרים מכובאני לאחר הפצצות כוחות הקואליציה, 18 באוקטובר 2014. רויטרס
"עלינו לחסל אותם סופית בעזרתם של מטוסי הקואליציה". עשן מיתמר מכובאני אחרי הפצצה של הקואליציה/רויטרס

כטבעם של קרבות רחוב, לא נותרו מבנים רבים שעומדים על תלם בכובאני והעיר הפכה לעיי חורבות. לטענתו של נסן, תהליך שיקום העיר כבר החל, אך עד כה לא התקבל סיוע בינלאומי שיעזור להם לקום מההריסות. "אם הקהילה הבינלאומית רוצה לבנות מחדש את כובאני, היא צריכה לפתוח מסדרון הומניטרי בתוך שטחה של טורקיה", הדגיש הבכיר. "דרך המסדרון נוכל להעביר לשטחנו לוחמים נוספים שיסייעו לנו בלחימה ובאוכל וציוד עבור התושבים".

טורקיה סירבה להתערב ישירות בלחימה שהידפקה על גבולה הדרומי. הנשיא רג'פ טייפ ארדואן תירץ זאת באומרו כי ה-YPG קשורה למחתרת הכורדית בארצו (PKK), ולכן הוא מתנגד לסייע לה. ארדואן חושש שחיזוק הכורדים בסוריה ישפיע גם על אחיהם במדינתו, אולם בעקבות לחץ בינלאומי כבד הוא התיר ללוחמי הפשמרגה להיכנס לכובאני דרך אדמת טורקיה.

במהלך הקרב בכובאני נחשף סיפורה של ג'יל רוזנברג, אזרחית קנדה שעלתה לישראל, שהצטרפה בסוף השנה שעברה לשורות הכורדים. בחודש דצמבר נפוצו דיווחים באינטרנט שלפיהם נפלה בשבי "המדינה האיסלאמית", אך רוזנברג מיהרה להכחיש זאת דרך הפייסבוק. נסן סיפר שהיא עדיין מסייעת ל-YPG. "היא נלחמת עכשיו בדאעש בקנטון צ'יזרה". מדובר בקנטון הגדול ביותר בכורדיסטן הסורית, שנמצא בצפון-מזרח המדינה, ושם מרוכזים כוחות גדולים של "המדינה האיסלאמית".

נשיא סוריה בשאר אסד – דמשק ינואר 2015. רויטרס
החל להילחם גם בכורדים. נשיא סוריה בשאר אסד/רויטרס

פרט לדאעש, לאחרונה נפתחה חזית חדשה בין הכורדים לבין צבא אסד. במהלך מלחמת האזרחים לרוב נמנעו הצדדים מעימותים ישירים וצבא סוריה העדיף להתמקד בארגוני המורדים השונים. עם זאת, בחודש שעבר תקפו כוחות המשטר את מחוז אל-חסכה הכורדי וקרבות עזים התנהלו בין הצדדים.

"הם ניסו לתקוף אותנו, אך הצלחנו להדוף אותם", סיפר נסן. לדבריו, המלחמה במדינה תסתיים רק אם שלטונו של אסד ייפול. "ישנן מדינות, כמו טורקיה וערב הסעודית, שתומכות בכוחות המעוניינים לייסד מדינה איסלאמית בסוריה, אך העם הסורי צריך להחליט בעצמו איזה משטר יקום", פירט נסן את משנתו, שלפיה הוא לא צופה לעמו עצמאות בתום המלחמה. הכורדים העיראקים הבהירו כי הם ידרשו להתנתק מעיראק, אך נסן טען כי הדבר תלוי באישורם של יתר חבלי כורדיסטן ההיסטורית, המשתרעת על שטחים בעיראק, בסוריה, בטורקיה ובאיראן. "אנחנו רוצים שכל החלקים של כורדיסטן יהיו בעלי מעמד שווה ולא מפולגים".

(עדכון ראשון: 18:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully