וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דאעש השתלט על מחצית מכובאני, 700 כורדים נצורים בעיר"

אתר "סקיי ניוז" בערבית דיווח כי לוחמי "המדינה האיסלאמית" כבשו יותר מ-50% משטח העיר הסורית שבגבול טורקיה. 31 בני אדם נהרגו ויותר מאלף נעצרו בהפגנות סולידריות עם הכורדים בטורקיה

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

לוחמי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) כובשים יותר ויותר שטחים מכובאני, העיר הסורית האסטרטגית השוכנת בגבול טורקיה. אתר "סקיי ניוז" בשפה הערבית דיווח בשעות הצהריים (שישי) כי דאעש כבש יותר מ-50% משטח העיר. עוד דווח ש-125 לוחמים כורדים נהרגו במארב של לוחמי דאעש בצפון-מזרח כובאני. על פי הדיווח, 12 כורדים אחרים נלקחו בשבי בתקרית זו.

לעומת זאת, דובר ארגון זכויות אדם סורי היושב בבריטניה, ראמי עבד אל-רחמן, טען כי הלוחמים "כבשו לפחות 40%" מידי הכורדים המתגוררים בעיר. לדבריו של עבד אל-רחמן, דאעש נמצא בשליטה כמעט מלאה ב"רובע הביטחון" של העיר – שם נמצאים מבנים מנהליים של ממשלת סוריה. כמו כן, הארגון טען כי השתלט גם על מטה הכוחות הכורדים, המשמש את הצבא הכורדי ואת הרשויות האזרחיות. "הג'יהאדיסטים כבשו את בניין המפקדה", מסר.

לאחר הדיווחים על התקדמות לוחמי "המדינה האיסלאמית" בעיר, ביצעו כוחו הקואליציה כמה תקיפות באזור העיר הנצורה. פיקוד המרכז של צבא ארצות הברית מסר כי
בתקיפות הושמדו בין היתר טנק, רכבים ומתקנים של הארגון.

המלחמה ב"מדינה האיסלאמית" - סיקור מיוחד
"ארה"ב ניסתה לחסל קצין צרפתי שערק לאל-קאעדה"
"טורקיה שחררה 180 לוחמי דאעש תמורת שבוייה"
שבוי דאעש במכתב מצמרר להוריו: "מפחד שאמות בקרוב"

עשן מיתמר בכובאני, לאחר תקיפות של הקואליציה מטרות של דאעש, 10 באוקטובר 2014. רויטרס
עשן מיתמר מעל כובאני, היום/רויטרס

השליח המיוחד של האו"ם לסוריה, סטפן דה מיסטורה, אמר היום כי כ-700 בני אדם, רובם קשישים, עדיין נצורים בכובאני. הוא קרא לממשלת טורקיה לאפשר למתנדבים להיכנס לסוריה על מנת להגן על העיר מפני לוחמי "המדינה האיסלאמית".

דה מיסטורה הוסיף כי סביר להניח ש"האזרחים ייטבחו" אם כובאני תיפול לידי דאעש והזהיר כי האו"ם לא רוצה להיות עד ל"סרברניצה נוספת" - בהתייחסו לטבח שאירע בשנת 1995 בבוסניה, שבמהלכו רצחו בוסנםי סרבים אלפי גברים וילדים מוסלמים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
שליח האו"ם לסוריה, סטפן דה מיסטורה, מציג מפה של העיר כובאני במהלך מסיבת עיתונאים במטה האו"ם בז'נבה, 10 באוקטובר 2014. רויטרס
שליח האו"ם לסוריה, סטפן דה מיסטורה, מציג את מפת העיר כובאני במסיבת עיתונאים בז'נבה, היום/רויטרס

בטורקיה נמשכו גם היום הפגנות הסולידריות עם תושבי כובאני. שר הפנים של טורקיה, אפכאן עלא, אמר היום כי 31 בני אדם נהרגו במהלך עימותים בין המפגינים לבין מתנגדיהם בשלושת הימים האחרונים. לדבריו, יותר מאלף בני אדם נעצרו עד כה. "מאז יום שלישי, 35 מחוזות הושפעו מהאירועים הללו", הוסיף. "רוב ההרוגים איבדו את חייהם במהלך פעולות אלימות בין קבוצות מתנגדים".

הפגנות של כורדים נגד דאעש באנקרה, טורקיה, 09 באוקטובר 2014. AP
מפגינים כורדים נגד דאעש באנקרה, אתמול/AP

את הדברים אמר עלא במסיבת עיתונאים שכינס לאחר ששני שוטרים נהרגו וקצין משטרה נפצע באורח קשה בתקיפה במזרח מחוז בינגול אמש. "חמשת הטרוריסטים שביצעו את הפיגוע בבינגול אמש נהרגו", ציין. הוא מסר כי "טרוריסטים" אחרים שהיו מעורבים בפיגוע נוסף שאירע בדיארבקיר, נעצרו.

במקביל, נמשכים הלחצים הבינלאומיים על טורקיה לצאת למבצע קרקעי בכובאני. לאחר שאתמול הבהיר שר החוץ של טורקיה שמדינתו לא תצא למבצע כזה לבדה, היום הצטרפה גם איראן ללחצים. "בשיחות הסגורות שלנו עם טורקיה, גילינו שהמדינה הזאת אינה בעד החמרה של המשבר באזור ואנו מקווים שהיא תשחק תפקיד חיובי", אמר סגן שר החוץ של הרפובליקה האיסלאמית, חוסיין אמיר עבד אל-לחיאן, והוסיף: "אנקרה יכולה לשחק תפקיד את התפקיד החשוב ביותר על מנת לסייע לפליטים הסורים לשוב לביתם".

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן – אנקרה, 30 באוגוסט 2014. EPA, מערכת וואלה! NEWS
"צריך להתייחס לאסד ולדאעש באותה הצורה". נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן/מערכת וואלה! NEWS, EPA

עם זאת, בטורקיה מתעקשים כי יש להתייחס לדאעש ולמשטרו של נשיא סוריה בשאר אסד באופן זהה. "אנו לא יכולים להשאיר את גורלם בידי הרוצח אסד, שעומד בראש מדינת טרור", הצהיר הנשיא רג'פ טייפ ארדואן בפני קהל של אלפי תומכים בעיר טרבזון, שלחופי הים השחור, בהתייחסו למיליון וחצי הפליטים הסורים שנמצאים בשטח טורקיה. "תמיד דגלנו באותה גישה נגד כל ארגוני הטרור. אנו לא טוענים שארגון אחד טוב יותר מהשני ואימצנו את אותה הגישה כלפי דאעש", הבהיר ארדואן, אך הוסיף כי "ארגוני טרור אחרים גם מהווים איום עלינו".

טורקיה התנתה את התערבותה הצבאית בכובאני ובמאבק נגד "המדינה האיסלאמית בכמה תנאים, אחד מהם הוא יצירת אזור חיץ בתוך שטח סוריה. למרות הצורך של הקואליציה העולמית בהצטרפותה של אנקרה למאמצים הצבאיים, ארצות הברית הבהירה היום פעם נוספת כי ההצעה לא נמצאת על סדר היום. "זאת לא הצעה חדשה והיא לא עומדת על הפרק כרגע", אמר סגן היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, טוני בלינקן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully