וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: צבא סודאן אנס מאות נשים וילדות בדארפור

ארגון משמר זכויות האדם פרסם דוח מקיף שלפיו בחודש אוקטובר החיילים עברו מבית לבית בעיירה טבית, בזזו רכוש ולקחו את הגברים לפאתי העיירה בזמן שהנשים והילדות נאנסו בבתיהן. "הן אנסו אותן אחת אחרי השנייה"

נשים בדארפור על רקע סיור של צבא סודאן, נובמבר 2014. AP
נשים ליד העיירה טבית בדארפור בחודש נובמבר 2014/AP

חיילים בצבא סודאן אנסו יותר מ-200 נשים וילדות בחבל דארפור בשנה שעברה – כך מסר היום (רביעי) ארגון משמר זכויות האדם. לדברי הארגון, שפועל בחסות האו"ם, יש לחקור את המתקפה האכזרית כפשע נגד האנושות. ממשלת סודאן מכחישה את הטענות.

בדוח מפורט של 48 עמודים הועלו ספקות לגבי טענות הממשלה בחרטום שלפיהן לא התקיים שום אונס המוני בעיירה טבית בחודש אוקטובר. לפי הדוח, שמבוסס על עדויות מעשרות תושבי העיירה, לפחות 221 נשים וילדות נאנסו כשצבא סודאן החל ב-30 באוקטובר לתקוף בשלושה גלים במהלך 36 שעות. החיילים עברו מבית לבית, בזזו רכוש, הכו תושבים ועצרו את הגברים שנלקחו לפאתי העיירה בזמן שהנשים והילדות נאנסו בבתיהן.

"הן אנסו את שלוש הבנות שלי ואותי", סיפרה אישה בשנות ה-40 לחייה, שדבריה צוטטו בדוח. לדבריה, שלוש הבנות, שתיים מהן בנות פחות מ-11, נאנסו בביתן. "הם החזיקו את הילדות בזמן שמישהו אחר אנס את הילדה. הן עשו זאת לאחת אחרי השנייה". אישה אחרת סיפרה כי החיילים תחבו בגדים לפיותיהן של שלוש מבנותיה, כולן בנות פחות מ-15, כדי שלא ישמעו את צעקותיהן.

עוד ידיעות מהעולם
בלגיה: 12 שנות מאסר לראש ארגון שהכשיר צעירים עבור דאעש
האו"ם: יותר מ-200 מהגרים טבעו ומתו בדרך לאיטליה

על פי הדוח, ייתכן שהמתקפה הייתה נקמה של הצבא על חטיפה של חייל או במטרה להעניש את התושבים על תמיכת בארגוני המורדים באזור בשנים האחרונות. שני עריקים מהצבא מסרו לארגון כי הם קיבלו הוראה מהקצינים הממונים עליהם לאנוס את הנשים שתומכות במורדים – זאת, על אף שלא היו לוחמים בקרבת העיירה באותה תקופה.

חרטום מכחישה בתקיפות את האשמות על מעשי האונס ההמוניים, אך היא מסרבת לאפשר לכוח המשימה של האו"ם בדארפור לחקור בצורה יסודית את הטענות. הארגון קרא לממשלת סודאן לאפשר לכוחות האו"ם להיכנס לעיירה כך שיוכלו להגן על האזרחים. הארגון הפציר בבית הדין הפלילי בהאג לפתוח בחקירת האונס ההמוני, שאם יתברר שבוצע כחלק ממערכת שיטתית לתקיפת אוכלוסייה אזרחית יהווה פשע נגד האנושות. בית הדין הפלילי הוציא צו מעצר נגד נשיא סודאן עומאר אל-באשיר בגין ביצוע פשעים נגד האנושות ורצח עם בדארפור, אך הוא התחמק ממעצר מאז פורסם הצו ב-2009.

כ-70 אלף איש בדארפור נעקרו מבתיהם בשלושת השבועות הראשונים של שנת 2015. מאז התחילה ההתקוממות של הקבוצות החמושות במחוז שבמערב סודאן, נהרגו על פי ההערכות מאות אלפי בני אדם, רבים מהם אזרחים שנהרגו ברצח שיטתי על ידי הממשלה, שמבצעת טיהור אתני נגד תושבי האזור הלא-ערבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully