וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך מקדמות קופות חולים את טבע על חשבון נשים הרות

קופות חולים מכבי וכללית הנחו את רופאיהן להפנות מבוטחות בהריון לחברה ספציפית לביצוע בדיקת דם שאינה בסל - על אף שקיימות חברות המציעות את אותה בדיקה במחיר נמוך יותר. משרד הבריאות הורה להפסיק את התופעה

אישה בהיריון. ShutterStock
אישה בהיריון/ShutterStock

קופות החולים כללית ומכבי הנחו רופאיהן להפנות מבוטחות בהריון לביצוע בדיקת דם המהווה תחליף לבדיקת מי שפיר בחברת טבע, על אף שפועלות בשוק כמה חברות המציעות את אותה בדיקה במחירים נמוכים יותר - כך עולה מבדיקת וואלה חדשות. משרד הבריאות הורה לקופות לבטל את ההנחיה בתחילת שנה שעברה, אך עדויות רופאים בקופת החולים כללית מעלות כי שיתוף הפעולה הבעייתי עם החברה נותר על כנו.

הבדיקה, בשם NIPT, ראשי תיבות של Non Invasive Prenatal Test, שהגיעה לשוק ב-2013, מתבצעת באמצעות לקיחת דם מהאישה ההרה. הדגימה מוטסת למעבדה בחו"ל, שם בודקים את ה-DNA של העובר שנמצא בדם האם. הבדיקה מאפשרת, בדומה לבדיקת מי שפיר, אבחון של בעיות כרומוזומליות בעובר, בהן כאלה הגורמות לתסמונת דאון. אלא שהיא נחשבת מסוכנת פחות מבדיקת מי השפיר הוותיקה והפולשנית.

כיום מוצעות חמש בדיקות בשוק: וריפיי, הרמוני, פנורמה, ניפטי ומטרניטי 21. החברות שמבצעות את הבדיקות שולחות את דגימות הדם למעבדות שעמן הו עובדות, בארצות הברית או בסין. הבדיקה אינה כלולה בסל הבריאות ומתבצעת באופן פרטי, בעלות של 5,800-3,800, כשקופות החולים מציעות החזר לנשים בעלות ביטוח משלים מורחב. כאשר אישה משלמת את הסכום, חלקו הולך לחברה המבצעת - טבע במקרה של "וריפיי" - וחלקו למכון מור, שאחראי על איסוף הדגימה.

עוד בוואלה חדשות:
אין טיסות בתוך הארץ, הזיהום גבוה פי 40 מהרגיל
דיווחים בסוריה: חיזבאללה מוביל מערכה חדשה בגבול עם ישראל
צפו בעימות בין זחאלקה לרגב: "תתביישי לך, תת-רמה מוסרית"

אילוסטרציה. ShutterStock
בדיקת הדם נחשבת עדיפה על בדיקת מי השפיר הפולשנית/ShutterStock

על אף שקיימות מספר חברות המבצעות את הבדיקה, טרם נראה מחקר המעיד כי בדיקה ספציפית עדיפה מדעית על מתחרותיה. "יש שיטות שונות של בדיקה אם מדובר על ריצוף DNA, או בחינת סימנים דומים אצל ההורים", מבהיר גורם במשרד הבריאות. "רוב החברות מבצעות את הבדיקה באופן דומה, כשהן מתבססות על חישובים מתמטיים מורכבים ובמקביל על חישובים סטטיסטיים. התוצאות והידע הקיים דומים ברוב החברות שפועלות כך, ועל כן אין עדיפות, שבסיסה מדעי, לחברה מסוימת".

עם זאת, בתחילת שנת 2013 הוחלט במכון מור, חברת בת של קופת החולים כללית המספקת בדיקות במסגרת שב"ן (שרותי בריאות נוספים) לשתף פעולה בביצוע הבדיקה
באופן בלעדי עם חברת טבע, היחידה המציעה את בדיקת "וריפיי".

במכון מור טוענים כי ההחלטה על ביצוע בדיקת "וריפיי" התקבלה באופן מקצועי ובתום בדיקה מעמיקה, אלא שעל פי עדויות שהגיעו למערכת, האמת כנראה רחוקה מכך.

"הגענו למה שהוגדר כפגישה על פי יום ושעה שנקבעו לנו והתבקשנו להציג את הטכנולוגיה שלנו", מתאר אדם שנכח בפגישה שבה הוחלט, לכאורה, על אימוץ הטכנולוגיה. "הפורום היה תמוה שכן לא היה בו גינקולוג ולא היה גנטיקאי בכיר של קופת החולים. ישב שם נציג של משרד הבריאות, וזה היה תמוה. נראה היה שגם הוא לא הבין מה עושה שם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"שיתוף פעולה שהיה סגור מראש"

במפגש נכח פרופ' יואל זלוטוגורה, מנהל המחלקה לגנטיקה קהילתית במשרד הבריאות, ובנוכחותו ככל הנראה עשתה קופת החולים כללית שימוש כ"יועץ חיצוני" על מנת להוציא ביולי הנחייה למנהלים רפואיים במחוזות להשתמש בבדיקת "וריפיי" של טבע.

לאחר המפגש הוצאה הנחיה גורפת למנהלי המחוזות בקופה. "בדיקת וריפיי נבחרה על ידי מכון מור כבדיקה המועדפת הן מבחינה מדעית וטכנולוגית והן מבחינת אמינות הפלטפורמות התומכות ברמה המקומית והגלובלית, וזאת בתהליך בחינה מעמיק ושקוף, בסיוע של יועצים חיצוניים, שבמהלכו סקרו ונחקרו כל הבדיקות והחלופות המוצעות כיום בתחום זה", כתב בהנחיה ד"ר ניקי ליברמן, ראש אגף רפואה חטיבת הקהילה בקופה.

"אנחנו קוראים ומנחים את כל רופאי הנשים להפנות את מבוטחות הכללית אך ורק לבדיקת 'וריפיי'", הבהיר ד"ר ליברמן. מנהלי המחוזות התבקשו להעביר את ההנחיה לכלל רופאי הנשים והמשפחה בקופה, ובכללית לא הסתפקו במתן הנחייה ואף ביצעו אכיפה כשרופאים ששלחו מבוטחות לחברה אחרת ננזפו והואשמו בפעילות נגד הקופה.

בדיקת בהיריון. ShutterStock
"הבנתי שיש חברות נוספות שעושות את הבדיקה, אבל זה נושא שאני לא ממש מבינה בו"/ShutterStock

אלא שפרופ' זלוטוגורה מעולם לא נתן המלצתו על חברה כזו או אחרת. "כנציג משרד הבריאות הוא ישב שם כגורם הבוחן האם החברות עומדות בנדרש מבחינה מקצועית או לא, וכאן הסתיים תפקידו", מתאר גורם במערכת הבריאות. "הוא לא הצביע על חברה מועדפת והתחושה של כל מי שמכיר את הנושא זה שקופת החולים כללית פשוט השתמשו בו ובשמו על מנת להכשיר שיתוף פעולה שהיה סגור מראש. היו חברות שבקושי סיימו להציג וכבר אמרו להם 'תודה רבה'" .

זמן קצר לאחר הפצת ההנחיה בכללית, הוחלט בקופת החולים מכבי ללכת באותה הדרך. הקופה הוציאה, באופן חריג, הנחייה זהה באופן חריג להנחיית כללית, לפיה על רופאי הנשים ורופאי המשפחה בקופה להמליץ למבוטחות לפנות לבדיקת "וריפיי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההנחיה שנשלחה לרופאי קופת חולים מכבי/מערכת וואלה!, צילום מסך

על אף שהמלצה או הנחייה אינה דבר מחייב וכל אישה רשאית לבצע את הבדיקה בכל חברה שתבחר, אך להמלצת רופאים יש לרוב השפעה ניכרת על בחירת הנשים בביצוע בדיקה והיכן לבצע אותה. "לא שמעתי על הבדיקה עד שהרופא שלי לא סיפר לי עליה, כי אני לא בגיל המומלץ לביצוע מי שפיר", מתארת שירה, מבוטחת כללית שביצעה את בדיקת "וריפיי" על פי המלצת רופא הקופה. "כמו נשים רבות הייתי די לחוצה וכשסיפר לי על האפשרות לבצע את הבדיקה ללא הסיכון הכרוך במי שפיר לא היה לי ספק שאעשה אותה. הוא הפנה אותי למכון מור. עשיתי קצת גוגל והבנתי שיש חברות נוספות, אבל זה נושא שאני ממש לא מבינה בו אז הלכתי עם מה שאמר".

הנושא הגיע בסוף 2013 לפתחו של משרד הבריאות, וזה הורה לקופות בתחילת 2014 לבטל את ההנחיה לרופאים. אך בכללית, כאמור, בחרו ככל הנראה להתעלם מההוראה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"היום כולם מכירים את ההנחיה להפנות ל'וריפיי'". המסמך שנשלח לרופאי קופת חולים כללית/מערכת וואלה!, צילום מסך

"היום בשטח כולם מכירים את ההנחיה של ליברמן להפנות ל'וריפיי'", אומר רופא נשים בקופת חולים כללית שביקש להישאר בעילום שם. "קיבלנו את ההנחיה ובמקרים בהם רופאים הפנו לחברה אחרת הם ננזפו תוך דרישה לשיתוף פעולה עם הקו שקבעה הקופה. עד היום לא שמעתי על הנחיה אחרת שהגיעה ממשרד הבריאות או מהנהלת הקופה".

תגובות

מקופת החולים כללית נמסר בתגובה לכתבה": מדובר בבדיקה שאינה כלולה בסל הבריאות ומבוצעת במסגרת פרטית. אין בכללית הנחיה היכן לבצע הבדיקה ואנו מנגישים את בדיקת 'וריפיי' באמצעות מכון מור. לרשות לקוחותינו עומדת האפשרות לבחור היכן ואיזו בדיקה לבצע. לקוחות 'כללית פלטינום' המבצעות הבדיקה במכון מור נהנות מהשתתפות עצמית קבועה מראש ואלה אשר בוחרות לבצע בדיקה אחרת זכאיות לקבלת החזר במסגרת סל ההריון העומד לרשותן, בהתאם לתקנון התוכנית".

ממכון מור נמסר: "רשת מור, גוף בריאות פרטי מוביל, ביצעה לפני כשנתיים בדיקה מעמיקה של כל הפתרונות בשוק, כחלק מהקמת 'מרכז מור לאשה'. הוועדה המקצועית כללה אנשי מקצוע מהשורה הראשונה, לרבות גנטיקאי מומחה עצמאי ובלתי תלוי. כלל החברות הפעילות בתחום הציגו בפני הוועדה חומרים מדעיים ומסחריים. הפתרון שנבחר הציג יתרונות יחסיים בחוזק מדעי מבוסס וניסיון קליני עשיר לצד ביטוח אחריות מקצועית שיצרניות הבדיקה התחייבו עליו וניסיון שיווקי ותפעולי. מסקנות ועדה זו מיושמות ברשת מור ואומצו בעבר על ידי כמה גופי בריאות מובילים במדינת ישראל".

מקופת חולים מכבי נמסר: "הביטוח המשלים 'מכבי שלי' מאפשר לקבל החזר משמעותי בעבור בדיקת ה-NIPT, אשר אינה כלולה בסל הבריאות הממלכתי. ההחזר הוא זהה לכל סוגי הבדיקות המשווקות והמוכרות כיום בשוק. מכבי ביצעה בדיקה מעמיקה של סוגי הבדיקות בסיוע מומחים בתחום מן הארגון ומחוצה לו. הבדיקה העלתה כי קיים יתרון הן מבחינת מקצועית והן מבחינה טכנולוגית לבדיקת ה'וריפיי' ומכבי יידעה על כך את רופאיה".

"מכבי אינה קשורה בהסכם עם חברה כלשהי, והתשלום אינו מתבצע על ידי הקופה אלא על ידי המטופלות עצמן, תוך קבלת החזר כאמור מן הביטוח המשלים. היתרונות שהוצגו לבדיקת ה'וריפיי' הנם מקצועיים וטכנולוגיים, ולא נשקלו היבטים מסחריים כמו עלות, הסכמים ועוד".

ממשרד הבריאות נמסר: "לאחר שביצענו בירור מקיף בנושא ולאחר ששקלנו את התייחסותן של שירותי בריאות כללית ומכבי שירותי בריאות, הורינו לשתי הקופות למשוך את הנחייתן לרופאי הקופה כבר בתחילת שנת 2014. מאז ניתנה הנחייתנו הנושא לא הונח מחדש לפתחנו. קופת חולים כללית הודיעה בשעתו כי ביטלה את ההנחיה. ככל שמכבי לא פעלה באופן דומה למרות ההנחיות המפורשות שניתנו לה הרי שעליה לעשות כן ואנו נוודא מולה את עמידתה בהנחייתנו".

לפניות לכתבות:
דנה ויילר פולק: danawp@walla.co.il
מור שמעוני: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully