וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוף לניתוקי המים לעניים: "אי אפשר אפילו לבלוע כדור"

ביום חמישי צפויה ועדת הכלכלה של הכנסת לאשר כללים שיגבילו את תאגידי המים בניתוק אספקת המים לחייבים. בינתיים, 4,000 משפחות מנותקות. "הבן שלי חזר מהצבא, רצה להתקלח, ולא היה לי איך להסביר לו את המצב הזה"

כיור. ShutterStock
"הייתי מודעת לחוב שלי, אבל אין עם מי לדבר"/ShutterStock

"להיות בלי מים אפילו ליום אחד, אלו לא חיים. אפילו כדור אי אפשר לבלוע" - כך סיפרה לוואלה! חדשות תמר, אם לשישה מהדרום, שמשפחתה נמנית על 4,000 המשפחות מכל הארץ שנותקו לאחרונה ממים בגין חוב של עשרת אלפים שקלים לחברת המים. "הייתי מודעת לחוב שלי וניסיתי לדבר עם חברת המים, אבל אין עם מי לדבר ובכל פעם שהכנסתי קצת כסף זה הלך לכיסוי החלק של הקנסות ולא לתשלום השוטף", סיפרה תמר. "אין לי יכולת כלכלית לסגור את החוב בתוספת הקנסות כשאני עובדת מעט ובעיקר נתמכת על ידי אחיי".

לפני כמה שנים עברה תמר אירוע מוחי שהותיר אותה משותקת במחצית מגופה. בעקבות זאת עזבה את עבודתה כמורה וצברה חובות. לפני חודשיים וחצי נותקו היא ומשפחתה ממים למשך ארבעה ימים וחצי.

עוד בוואלה! חדשות:
"המ"פ גרר את החייל על הבוץ ובעט בו": חשד להתעללות בגולני
שיבושי טיסות, גלי ענק וזיהום אוויר: לקראת הסערה
עובדי כי"ל: "פוליטיקאים עושים עלינו סיבוב לקראת הבחירות"

תמר, הגרה עם שלושה מילדיה, התקשתה להסביר להם את המצב שאליו נקלעו. "הבן שלי חזר מהצבא, רצה להתקלח, ולא היה לי איך להסביר לו את המצב הזה שבו מנתקים אדם נזקק", היא אמרה. "הבת שלי התביישה שהגענו למצב כזה אבל היא מבינה את המצב ורק רוצה לעזור לי. היא בת 17, אני מעדיפה שהיא תשקיע את הזמן בלימודים כדי שתמצא עבודה טובה ואולי עתידה ייראה אחרת".

הפתרון למצבה של תמר, שמאפיין אלפי משפחות ברחבי הארץ, עשוי להינתן ביום חמישי הקרוב, אז צפויה ועדת הכלכלה של הכנסת לאשר כללים שיגבילו את תאגידי המים בניתוק אספקת המים לחייבים, לרוב בקרב אוכלוסיות מוחלשות שאין ביכולתן לעמוד בתשלומים החודשיים. אלא שעל אף אישור הוועדה, צפויים הכללים להיכנס לתוקפם רק בחודש ספטמבר, לאחר אישור תקציב המדינה.

אחרי שנה של משא ומתן, הודיעה רשות המים בנובמבר האחרון כי היא מקבלת את עמדת ועדת הכלכלה ולא תאפשר ניתוקי מים לחייבים. על פי המתווה שהוסכם ויובא השבוע לאישור הוועדה, תוקם ועדה מייעצת למנהל רשות המים, שתכלול מומחים בתחום הרווחה, משפטנים ומומחה למבחני הכנסה. הוועדה תקבל פניות מתאגידים שיבקשו לנתק צרכנים ביתיים בעלי חוב שוטף שעולה על אלף שקלים. על התאגידים יהיה להוכיח שניסו לגבות את החוב במשך חצי שנה בכל האמצעים האפשריים, הוועדה תבחן את החומרים ותמליץ למנהל רשות המים אם לאשר או לדחות את הבקשה לניתוק מים.

"לפרוס את החובות ל-84 תשלומים"

על מנת להקים את הוועדה נדרש אישור של תקציב המדינה, שכן תקציב הוועדה אינו מגיע מתקציב השוטף של רשות המים. מדובר בתקציב ייחודי שיקצה משרד האוצר לטובת הנושא. על כן, גם אם יאושרו השבוע ההגבלות על רשות המים, עד ספטמבר ייבצר מתאגידי המים לפנות לוועדה.

לטענת ארגונים חברתיים, בהם עמותת "ידיד" שפעלה עם יו"ר ועדת הכלכלה אבישי ברוורמן ואיתן כבל, וחבר הוועדה איציק שמולי, יחד עם פורום המים לפתרון הבעיה, הכללים החדשים לא נותנים מענה מספק לאוכלוסיות מוחלשות משום שהם לא כוללים הסדרי תשלום נאותים למי שכן מעוניין לשלם את חובו. הם דורשים שהוועדה המייעצת תפעל גם כוועדה למחיקת חובות, בדומה לוועדה שקיימת בביטוח הלאומי.

"נדרוש בדיון להקביל את הסדרי התשלום עבור חובות מים להסדרים הקיימים במוסד לביטוח לאומי בהם ניתן לשלם חוב בהסדר של עד 84 תשלומים ובאמצעות שוברי תשלום", אמר רן מלמד, סמנכ"ל עמותת "ידיד". לדבריו, חשבונות הבנק של אנשים שנקלעים לחובות הם לרוב מוגבלים, ואין ביכולתם לבצע הוראות קבע. לפיכך, נדרשת פריסת תשלומים נרחבת על מנת לסייע להם לשלם את חובם.

מרשות המים נמסר בתגובה: רשות המים יכולה לעשות רק מה שבתחום סמכותה. הנחות ומחיקת חובות אינן בסמכות רשות המים, ואם יוחלט על כאלו, נכון לבצע אותם מתקציב ייעודי ולא מתעריף המים. מחיקת חובות של צרכן שאינו משלם, פוגע בשאר הצרכנים שכן משלמים, היות שהם אלו שישלמו את החוב במקום הצרכן שלא שילם (זאת עקב החוק המחייב את תעריפי המים לשקף את עלותם האמיתית)".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.co.il

(עדכון ראשון: 20:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully