וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עושים עלינו סיבוב לקראת הבחירות": 9 ימי מחאה בכי"ל

10.2.2015 / 19:03

רבים מעובדי מפעל "תרכובות ברום", שמזוהים עם הליכוד, הביעו אכזבה מתנועתם, שלא מסייעת למנוע את גל הפיטורים: "התנועה מילאה פיה מים במאבק. איפה ראש הממשלה?". חברי "המחנה הציוני" זכו דווקא לאהדה

צילום: שי מכלוף, עריכה: גדי וינסטוק

"יש פוליטיקאים שבאים לעשות עלינו סיבוב לקראת הבחירות", כך הלין היום (שלישי) רמי, אחד מעובדי מפעל "תרכובות ברום" שעומד בפני גל פיטורים, על התנהלות הממשלה ומפלגת השלטון, הליכוד, בטיפול במשבר. עם זאת, הוא שיבח גורמים שונים במערכת הפוליטית שלאורך זמן נותנים גב למאבקי עובדים. "יש כאלה שאכפת להם מאיתנו. אנחנו לא פראיירים, בבחירות האלה אנחנו נלך רק עם מי שיתמוך במאבק שלנו".

800 עובדי המפעל שברמת חובב מוחים זה היום התשיעי אחרי שכ-140 מהם קיבלו זימון לשימוע לפני פיטורים במסגרת הליכי התייעלות מטעם ההנהלה. רבים מעובדי המפעל הדרומי התפקדו בשנים האחרונות לליכוד, והאכזבה שלהם ממפלגת השלטון ניכרת מאוד. "אני מרגיש מושפל, התנועה שלי מילאה פיה מים במאבק שלנו. זה לא מובן לי, איפה ראש הממשלה?", אמר יו"ר ועד העובדים במפעל, אבנר בן סניור. "אני מתבייש בזה שאני חבר מרכז ליכוד, אולי הפעם אנחנו נצביע למפלגת העבודה, זה הכיוון".

עובדים נוספים הלינו: "הפוליטיקאים חושבים שאנחנו מטומטמים. אנחנו יודעים בדיוק מי עומד לצדנו ומי עומד לצד הטייקונים. בבחירות אנחנו נבוא חשבון עם כל מי שלא תמך בנו". יו"ר ועד העובדים המשיך: "אולי בתמורה לנזיד עדשים מהטייקונים, הם שכחו אותנו". בשנה האחרונה, כך אומרים העובדים, הם פנו גם לשרי הממשלה וגם לראש הממשלה בנימין נתניהו בעצמו, אולם ציינו שלא זכו לעזרה.

הפגנה של עובדי תרכובות ברום ברמת חובב, ינואר 2015. שי מכלוף, צילום מסך
עובדי המפעל מפגינים/צילום מסך, שי מכלוף

אחרי ימים ארוכים של מאבק בהנהלת כי"ל, העובדים כבר יודעים להבחין בין מחוקקים שרוצים לזכות בכותרות, לבין כאלה שבאמת קשובים למצבם. היום הגיעה לעודד את העובדים חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), שידועה בתמיכתה במאבקי עובדים במהלך השנים. היא זכתה לחיבוקים ולנשיקות, ואף היו שקראו לה "הלוחמת החברתית האמתית" שהייתה לצדם במאבק מול משפחת עופר, בעלי כי"ל. "לא יתכן שקבוצת כי"ל, שהרוויחה מיליארדים בארבע השנים האחרונות, תפטר עובדים", אמרה יחימוביץ' לקהל המוחים. "חברה שהמנכ"ל שלה מרוויח יותר ממיליון שקל בחודש תפטר עובדים? זה לא מוסרי, וזה לא הוגן, אנחנו נדאג שאף עובד לא יפוטר".

כשהזכירה את הליכוד ואת ראש הממשלה, התפרצו העובדים כי עליהם "ללכת הביתה". "אני קוראת לביבי: במקום לנסוע לקונגרס בארה"ב ולהתעמת עם האמריקנים, במקום להצטלם לסרטונים מצחיקים, ובמקום להמציא ספינים כל בוקר, שיגיע לכאן, זה קצת יותר חשוב מבדיחות וספינים". חברה למפלגה, ח"כ עמיר פרץ הוסיף: "מי שמפקיר אתכם לפני הבחירות יפקיר אתכם שבעתיים אחרי הבחירות". ח"כ מירי רגב (הליכוד) אמנם התקבלה אתמול במחיאות כפיים, אולם העובדים העלו בפניה את האכזבה הקשה שלהם ממפלגתה וקראו לה "לנער את ביבי".

עובדי "תרכובות ברום" לא מתכוונים להתייאש. הם נחושים בדעתם למנוע את הפיטורים ואת הקיצוצים הדרמטיים. "שום עובד לא יפוטר מהמפעל", אמר אחד מהם. "המלחמה עכשיו היא לא רק על העובדים, אלא על הנגב כולו".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
הפוליטיקים זורמים למאהל מפוטרי הברום. שי מכלוף
יחימוביץ' זוכה לתמיכה מצד המפגינים/שי מכלוף

לפני כשנה וחצי ניסתה חברת "פוטאש" הקנדית לקנות את קבוצת כי"ל מידי משפחת עופר. המכירה לא צלחה, ומאז בעצם החלו תכניות ההתייעלות במפעלי הקבוצה. מפעל "רותם" שבנגב היה הראשון בתכנית, אחריו גם "מפעלי ים המלח" ועכשיו מפעל "תרכובות ברום", הגיע לשלב הפיטורים.

ועד העובדים טען כי חרב הפיטורים הונחה כבר לפני שנתיים מעל צווארם של כל עובדי קבוצת כי"ל. "זה התחיל עם 'רותם' לפני כשנה ושם סוכם על פרישה מוקדמת של העובדים. ב'מפעלי ים המלח' הוסכם על תכנית התייעלות ועכשיו הם (ההנהלה, י"ג) רוצים רק פיטורים. עידן עופר (מבעלי החברה) קיבל החלטה אסטרטגית לפטר עובדים", אמר יו"ר ועד העובדים בן סניור.

מנגד, טענו בכירים בהנהלה של הקבוצה כי ישנם עובדים במפעל הברום "שפשוט לא עובדים" ושצעדי ההתייעלות הכרחיים. "לא מדובר בעובדים שמקבלים שכר מינימום", אמר בכיר בכי"ל, "השכר הממוצע של עובדי הברום הוא פי שמונה משכר המינימום". לדבריו, מדובר במשבר קשה ואמיתי בתחום, שכבר הביא לפיטורים בחברות אחרות בעולם.

"יש מפוטרים שעבודתם כבר מיותרת"

בכירים אחרים בכי"ל הפנו אצבע מאשימה לעבר הממשלה וציינו כי חלק מהמשבר בקבוצה נעוץ ב"סדרת חוקים" שגרמו לכי"ל להוציא מיליארדי שקלים מיותרים. "החברות של כי"ל לא היו יכולות להתמודד עם המשבר בשווקים, בין היתר בגלל עלות השכר הגבוהה, שהיא הגבוהה ביותר בעולם בתחום הזה. במפעל 'רותם' עשינו התייעלות, והמפעל הפך רווחי.

ב'תרכובות ברום' יש צמצום בשוק וירידת מחירים דרסטית בגלל ירידה בביקוש. במשך שנים המפעל מפסיד. מ-2007, המפעל הפסיד 1.4 מיליארד שקלים, בעוד שהבעלים השקיעו 1.5 מיליארד שקלים בבניה של מתקנים בתקופה הזאת.
עוד אמרו בכירים: "גם ועדת ששינסקי והחלטות קודמות של הממשלה, כמו החרגה של כי"ל מהחוק לעידוד השקעות הון וחיוב כי"ל לממן את הפרויקט הלאומי להצלת המלונות בים המלח (בסדר גודל של 5 מיליארד שקלים), הפכו את הנגב למקום שבו משלמים תגמולי מדינה הכי גבוהים בעולם שמסתכמים ב-60% מהרווח לאחר מס. כי"ל משלמת מעל מיליארד שקלים כל שנה מסים ותמלוגים. בעקבות החלטות הממשלה ו-ועדת ששינסקי, בעוד שנתיים תשלם עוד מיליארד וחצי כל שנה, ובסך הכל 2.5 מיליארד שקלים בשנה. אנחנו באנו לוועד ואמרנו 'צריכים התייעלות'".

לדברי הבכירים בכי"ל, הדרישה הייתה להגיע למצב שבו 70 יפרשו מרצון ו-70 יפוטרו. "יש מפוטרים שעבודתם כבר מיותרת. אלה שיוצאים לפרישה מוקדמת יקבלו מענקים חודשיים של 15-12 אלף שקל בלי לעבוד עד לפנסיה, בתוספת מאות אלפי שקלים של מענק פרישה", אמרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully