וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרקליטות: להעמיד לדין את הרב יונה מצגר על קבלת שוחד

10.2.2015 / 13:30

פרקליטות מחוז ירושלים הודיעה כי הרב הראשי לשעבר יואשם בשורת עבירות שחיתות, ובהן קבלת שוחד וקבלת דבר במרמה. לפי החשד, הוא נטל לכיסו שוחד בסך 7 מיליון שקל, בתמורה לקבלת החלטות בתחומים שהיו מצויים בליבת עיסוקו כרב ראשי

הרב יונה מצגר מובא להארכת מעצר בבית משפט השלום בראשל"צ, נובמבר 2013. יותם רונן
מצגר באחד מדיוני הארכת מעצרו בבית משפט השלום בראשון לציון/יותם רונן

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הודיע היום (שלישי) לנציגיו של הרב הראשי לשעבר יונה מצגר כי הוא החליט לאמץ את עמדת פרקליט המדינה, שי ניצן, ופרקליטות מחוז ירושלים (פלילי) להעמידו לדין בכפוף לשימוע שייערך לו בגין שורת עבירות שחיתות. העבירות המיוחסות לו הן קבלת שוחד, קבלת דבר במרמה, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי מורשה, קשירת קשר לביצוע פשע, הלבנת הון ועבירות מס.

לפי החשד, מצגר קיבל לאורך שנים כספי שוחד בהיקף של כעשרה מיליון שקלים, שמתוכם לקח לכיסו כשבעה מיליון שקלים. זאת, בתמורה לביצוע פעולות ולקבלת החלטות במגוון תחומים המצויים בליבת עיסוקו כרב ראשי - תרומות, גיורים, הליכי מינוי רבנים, קשרי שוחד עם בעלי הון, טובות הנאה ועוד.

עוד בוואלה! חדשות:
הרב דרוקמן מבהיר: למרות קמפיין בנט – תומך בדרכו
יריבו של דומרני שוחרר מהכלא – חשש במשטרה מחידוש מעגל הדמים
אובמה: אם שיחות השלום ייכשלו, נחמש את אוקראינה

עו"ד יהודה וינשטיין היועמ"ש בטקס פתיחת שנת המשפט- ועידת המשפט. בן קלמר
ההחלטה כפופה לשימוע. וינשטיין/בן קלמר

לפני כשנה הסתיימה חקירתו של הרב מצגר ביחידת להב 433, והמשטרה העבירה לפרקליטות את חומרי החקירה בעניינו, תוך שהיא ממליצה להעמידו לדין. בחקירה עלה חשד כי מצגר הצליח לשלשל לכיסו מיליוני שקלים, תוך שהוא מנהל אורח חיים בזבזני, גר בדירת שרד, יוצא לנסיעות ארוכות לחו"ל ומשתתף בארוחות במימון זר. במשטרה סבורים שבאמצעות הכספים שאותם אסף מתרומות לעמותות הצליח מצגר לצבור הון גדול מאוד, תוך ניהול אורח חיים בזבזני ומושחת. החקירה התבססה על חקירה קודמת שהתנהלה נגד מצגר בשנת 2004, אז נחקר בחשד שקיבל הטבות מבתי מלון שונים. כך, למשל, חשוד מצגר שבאחד מימי ליל הסדר בפסח הוא התארח בחינם במלון "מצודת דוד" בירושלים, תוך שהוא משלם על ארוחות בלבד.

חשד נוסף נגד מצגר הוא כי הוא קיבל לכיסו טובות הנאה מבעלי ממון תושבי חוץ, אשר ביקשו להתגייר או לערוך בירורי יהדות. במסגרת קשר שנוצר בין הרב מצגר לבין רב היושב בחו"ל, סוכם כי במקרים מסוימים יפנה אליו הרב מצגר תושבי חוץ המתעניינים בהליכי גיור ובירור יהדות. בהתאם לסיכום, בעד כל הפניה כזו של הרב מצגר, הוא קיבל לכאורה סכום כסף בשיעור מחצית מן הסכום שקיבל אותו רב מאותם תושבי חוץ. כמו כן, בחלק מהמקרים קיבל לכאורה הרב מצגר את הכספים תוך שהוא מקפיד על כך ששמו לא יירשם כמוטב העברות הכספים, וזאת במטרה להסתיר את מקור הכספים, את מיקומם ואת בעלי הזכויות בהם.

באחד המקרים, לפי החשד, במהלך שנת 2011 פנה לרב מצגר איש עסקים שעלה לישראל מרוסיה וביקש ממנו עזרה. הרב מצגר הפנה אותו למקורבו, הרב היושב בחו"ל, על מנת שיגייר את בנו ובתו. לאחר גיורם קיבל הרב המגייר סכום כולל של 360 דולר. על פי החשד, העביר הרב המגייר לרב מצגר מחצית מן הסכום האמור, קרי 180 אלף דולר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

500 אלף דולר כ"מתנת חתונה"

על פי החשד, במקרים רבים שימש חיים אייזנשטט, נהגו האישי של הרב מצגר, כשליחו לקבלת כספי השוחד, ואף נהנה מנתח מהם. בין השאר, עלה מחומר החקירה החשד לכך כי מצגר פעל לגייס תורמים לעמותות תוך ניצול מעמדו כרב ראשי, כשאייזנשטט מסייע לו. באחד המקרים, כך לפי החשד, גייסו מצגר ואייזנשטט תרומות לישיבה שפעלה בבית כנסת של הרב מצגר.

אחת התרומות, לפי החשד, בסך 28 אלף דולר ניתנה לידי אייזנשטט, אשר העבירה לרב מצגר, והיא חולקה בין שניהם, מבלי שהועברה כתרומה לישיבה. תרומה אחרת, בסך כ-72 אלף שקלים ניתנה על ידי איש עסקים ישראלי עבור עמותת "בית התבשיל" הדואגת למזון לנזקקים. לאחר קבלת הכספים, העביר לכאורה מנכ"ל העמותה לרב מצגר 30% מסך התרומה, כ-22,500 שקלים, וזאת מבלי ליידע את התורם.

עוד חשד שעולה מהטיוטה שהעביר היועץ לנציגיו של מצגר, כי במהלך שנות כהונתו כרב הראשי לישראל, בין השנים 2003-2013, קיבל לכאורה הרב לכיסו הפרטי טובות הנאה בסכומי כסף משמעותיים מאנשים פרטיים עבור פעולות הקשורות בתפקידו כרב הראשי. כך למשל, ביולי 2010 התקיימה חתונת בנו של הרב מצגר. בשיחה שהתקיימה לכאורה לפני החתונה בין חיים איזנשטט לבין שניים מהמוזמנים, סוכם כי הם יתנו לרב מצגר טובת הנאה, שתועבר כ"מתנה" לכבוד החתונה. בהתאם לכך, הועבר תשלום בסך 500 אלף דולר. הסכום הועבר ישירות לרב מצגר בעשרה תשלומים במזומן. במקרה אחר, חשוד הרב בכך שבשנת 2009 ערך טקס שבו הוכתר מקורבו של יהודי עשיר ממוסקבה לרב העדה הקווקזית בארץ. בתמורה קיבל לכאורה הרב מצגר תשלום בשיעור של 70 אלף דולר.

מהרבנות הראשית לישראל נמסר בתגובה: "הרבנות מצרה על זימונו של הרב מצגר לשימוע. הרבנות הראשית לישראל, על כל עובדיה, מחויבת למנהל תקין ושקיפות וכך אכן הדברים נעשים".

לפניות לכתב: talk2yaira@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully