וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

11 דרוזים תושבי הגולן שבו מסוריה לישראל במבצע חשאי

10.2.2015 / 0:24

הסטודנטים, שסיימו את לימודיהם האקדמיים במדינה לפני כחצי שנה, לא יכלו לחזור לארץ עקב נפילת מעבר קוניטרה לידי ארגון המורדים ג'בהת א-נוסרה, המזוהה עם אל-קאעדה. "חלק מבני המשפחה לא ראו את ילדיהם כבר ארבע שנים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
11 הדרוזים טרם יציאם מסוריה/מערכת וואלה!, צילום מסך

11 דרוזים תושבי צפון רמת הגולן, שסיימו את לימודיהם האקדמיים בסוריה לפני כחצי שנה, שבו אמש (שני) לחיק משפחתם בישראל במבצע חשאי, לאחר שחצו את הגבול מירדן. הסטודנטים נתקעו בסוריה ללא אפשרות לשוב לארץ בעקבות נפילת מעבר קוניטרה לידיו של ארגון המורדים ג'בהת א-נוסרה, המזוהה עם אל-קאעדה, באוגוסט האחרון.

שעות ספורות לפני שחצו את הגבול, חמקו הסטודנטים מההפגזות שבאזור דירות הסטודנטים שבהן התגוררו בדמשק כדי להמריא מבירת סוריה דמשק לעמאן, בירת ירדן. בני משפחותיהם המתינו להם בצדו הישראלי של מעבר הגבול שייח חוסיין.

למבצע החשאי שנרקם במשך ארבעה חודשים היו שותפים גורמים רבים, בהם משרד הפנים הישראלי; משרד הפנים הירדני; אנשי דת מישראל ומסוריה; השיח טאהר אבו סאלח, מנהיג העדה הדרוזית בכפרים שבצפון רמת הגולן; השייח מואפק טריף, המנהיג הרוחני של הדרוזים בישראל; עיתונאים דרוזים מצפון רמת הגולן, הכרמל, ירדן וסוריה וגורמים צה"ל.

עוד בוואלה! חדשות:
נתניהו: "נחוש לנאום בקונגרס"; אובמה: "מה בוער לו?"
"נתנגד לכל פסילה": מה עמדת הרצוג על מועמדות זועבי?
מדוע מסרב הבנק "החברתי" למחוק חוב לאחת מקורבנות גואל רצון

מעבר סטודנטים מסוריה לישראל דרך מעבר קוניטרה.. עופר פריימן –ג'ליס, ג'יליס
מעבר קוניטרה/ג'יליס, עופר פריימן –ג'ליס

"בני המשפחה עומדים עכשיו כאן ופשוט בוכים מהתרגשות, חלק מהם לא ראו את הילדים שלהם כבר ארבע שנים", סיפר אמש לוואלה חדשות חמד עווידת, תושב מג'דל שמס וכתב הטלויזיה האיראנית שסייע למשפחות ואף ליווה אותן למעבר הגבול שבו המתינו ליקיריהן. "גם אתמול היו הרבה נפילות של פצצות בדמשק, באזור שבו הסטודנטים גרו. היה שם הרבה בלאגן והם נתקעו בדמשק ולא יכלו לחזור ממנה הביתה לרמת הגולן כי אסד איבד את השליטה על מעבר הגבול".

"המשפחות שלהם היו מאוד מודאגות כשבישרנו להם אתמול בלילה על המבצע החשאי שיצא היום אל הפועל. הם לא האמינו שזה באמת קורה", הוסיף. "הם לא חשבו שהילדים שלהם יצטרכו לעבור דרך שלוש מדינות. התחושה היא שאנחנו הוצאנו אותם ממש מתוך שדה הקרב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"אני שמח שהם עברו מאזור של סכנה לחוף מבטחים"

לפני שנתיים, כשנה אחרי שפרצה מלחמת האזרחים בסוריה, הפסיקו צעירים דרוזים מרמת הגולן להירשם ללימודים אקדמאים באוניברסיטה של דמשק. בלחץ המשפחות רבים מהסטודנטים שלמדו בסוריה הפסיקו את לימודיהם וביקשו להשלים אותם בישראל או במדינות אירופה. מוסדות אקדמיים יוקרתיים בארץ נענו לקריאתה של ההנהגה הדרוזית בגולן והתגייסו למבצע לקליטת סטודנטים דרוזים שביקשו לקטוע את לימודיהם בסוריה מחשש לחייהם ולהשלימם בישראל.

עם זאת, סטודנטים מעטים החליטו להישאר בסוריה על מנת לסיים את לימודיהם ולפני חצי שנה נותרו בה 11 סטודנטים בלבד שנקלעו לקרבות בדמשק ולא יכלו לחזור לביתם. "התחלנו את המהלכים להחזרתם קצת אחרי כיבוש מעבר קוניטרה", סיפר עוד הדין יחיא ג'ברי ממג'דל שמס, שהיה שותף למאמצי השבת הסטודנטים לביתם.

"כוחות הביטחון הציעו להעביר אותם דרך שער שנמצא באזור גבעת הצעקות שבמג'דל שמס. הם הציעו גם לנקות את האזור ממוקשים, אבל הייתה התנגדות לכך, מחשש שכדרוזים המזוהים כתומכי אסד הם לא יצליחו להגיע בכלל לגבול כי כמעט כולו נתפס על ידי המורדים", סיפר.

דאולן אבו סאלח, ראש המועצה מקומית מג'דל שמס, שהיה אף הוא שותף פעיל במאמצים להשבת הסטודנטים לביתם אמר אמש: "אני שמח שהם רצו לחזור לישראל ועברו בשלום מאזור של סכנה הביתה - לחוף המבטחים השפוי של האזור".

(עדכון ראשון: 20:34)

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully