וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע מסרב הבנק "החברתי" למחוק חוב לאחת מקורבנות גואל רצון

9.2.2015 / 18:24

עבריין המין המורשע הותיר את מעיין, אחת מ-17 נשותיו לשעבר מרוששת. כשפנתה לכמה גופים בבקשה למחוק חובות, שנצברו לאחר שרצון גזל את כספה, הם השיבו בחיוב, חוץ מבנק הפועלים. "גואל היה הנהנה היחיד והבלעדי של הכספים שהלווה הבנק"

צילום: יותם רונן, ירון שרון; עריכה: גדי וינסטוק, יותם בן-דוד; קריינות: אביב אברמוביץ'

(צפו: מעיין מחוץ לבית המשפט, לאחר הרשעתו של גואל רצון)

כשלושה חודשים חלפו מאז שנידון גואל רצון לעונש החמור של 30 שנות מאסר בגין הרשעתו בשורת עבירות מין חמורות. נוסף על אותן עבירות, הוא הורשע גם בעבירות של קבלת דבר במרמה, כשבית המשפט המחוזי בתל אביב קבע כי הוא גזל את כספן של 17 נשותיו לשם צרכיו. אחת מהן היא מעיין, בת 35, שנותרה מרוששת לאחר שהעבירה לרשותו מאות אלפי שקלים. בין היתר, מימנה עבורו טיול בעלות של 30 אלף שקלים, נטלה הלוואה בסך 140 אלף שקלים עבור חוב שלו ואף מימנה עבורו רכישת דירה בסכום של 400 אלף שקלים. חובותיה לשישה נושים מגיעים לכדי כ-380 אלף שקלים.

מאז התפוצצות הפרשה מנסה מעיין לשקם את חייה, הן בפן הנפשי והן בפן הכלכלי. בין השאר, היא מתפרנסת מעבודות ניקיון וסיימה לימודי תואר ראשון במשפטים, אולם מכיוון שהיא מוכרזת פושטת רגל, מעיין אינה יכולה להתחיל להתמחות במשרד עורכי דין. לאחרונה היא ביקשה באמצעות עורכי דינה, עמית חדד ושמואל הקר ממשרד עורכי הדין וינרוט, לקבל צו הפטר. צו זה מהווה, הלכה למעשה, מחיקה של חובות החייב ונותן לו אפשרות לפתוח "דף חדש" לאחר שהוא מוכיח כי השיב לנושים את מלוא הסכום אשר היה ביכולתו לשלם. לאחר שמוגש הצו, מגיש הכונס הרשמי 15 ימים לפני הדיון שנקבע בנושא בבית המשפט המחוזי תסקיר בדבר התנהגות החייב, חובותיו ונכסיו. נושה המתנגד למתן הפטר לחייב צריך להגיש התנגדות מנומקת שלושה ימים לפחות לפני מועד הדיון.

הרשעת גואל רצון - כותרות נוספות:
עבריין המין גואל רצון נידון ל-30 שנות מאסר
אחת מנשותיו לשעבר של גואל רצון: "סירס לי את האישיות"
"התביעה במשפט רצון נסמכה על עובדות חלקיות ביותר"

מעיין העדה במשפטו של גואל רצון בבית המשפט המחוזי בתל אביב, אוקטובר 2014. ראובן קסטרו
מעיין, מחוץ לבית המשפט המחוזי בתל אביב אחרי אחד הדיונים בעניינו של רצון/ראובן קסטרו

לקראת הדיון בנושא, שצפוי להתקיים מחר (שלישי) בבית המשפט המחוזי בתל אביב, הגיש כונס הנכסים הרשמי תסקיר בדבר התנהגותה של מעיין. "גואל רצון הוא שהדריך את החייבת כיצד לפנות לבנקים לבקש הלוואות, ואף דרש ממנה להעביר לרשותו את כל כרטיסי האשראי וההמחאות שברשותה, על מנת שיוכל להבטיח כי כל הוצאותיה משמשות אותו בלבד", נכתב בתצהיר. "כאשר לא הייתה יכולה החייבת לעמוד עוד בתשלום החובות, הנחה גואל רצון את החייבת להגיש בקשה לצו כינוס נכסים כך שתוכן התצהיר בבקשה לצו כינוס הוכתב על ידו". עוד צוין, כי "מבלי להיכנס לשאת תום לבה של החייבת (העדר רצון חופשי עקב כפייה חמורה ששללה את יכולת הבחירה שלה – ג"ג), ולאור העובדה כי החייבת עושה מאמצים ראויים להערצה לשקם את חייה להפוך מקורבן לאישה עצמאית בעלת מקצוע, סבור הכונס הרשמי כי יש להינתן לחייבת הזדמנות לפתיחת דף חדש בחייה".

ואכן, רוב הגופים שלהם הייתה חייבת מעיין כסף לא התנגדו למחיקת חובותיה. מדובר בבנק "מזרחי-טפחות", בנק "לאומי", חברת "לאומי קארד", חברת "ישראכרט" ועיריית תל אביב. גוף אחד דווקא כן התנגד - בנק "הפועלים", שקברניטיו מצהירים באתר האינטרנט של הבנק כי הוא "רואה עצמו מחויב למעורבות פעילה ומובילה בחברה ובקהילה לצד המנהיגות העסקית והיוזמה בתחום הכלכלי. בנק הפועלים מממש את מעורבותו הקהילתית באמצעות פרויקטים ארציים, לרבות בפריפריה הגיאוגרפית, הכלכלית והחברתית, תוך הסתייעות בגורמי מפתח המומחים בזיהוי צורכי הקהילה".

גואל רצון בבית המשפט המחוזי בתל אביב, אוקטובר 2014. ראובן קסטרו
גזל את כספן של נשותיו לצרכיו. גואל רצון בבית המשפט/ראובן קסטרו

את סירובו מסביר הבנק בכך שלשיטתו, במקום להשקיע כסף ברכישת השכלה במכללה היה עליה להשתמש בו לצורך החזרת חובותיה. זאת, למרות שלא מדובר בחוב שהיא יצרה, כי אם גואל רצון, וכן חרף העובדה כי כחצי מעלות שכר הלימוד, 50 אלף שקלים, שולם הודות לתרומה של הקרן לידידות. "ככל שידוע למבקש, עלות לימודי משפטים במכללה פרטית מסתכמים בסך של כמאה אלף שקלים לתואר כולו, סכום שאותו הייתה יכולה החייבת להפקיד לקופת הכינוס ולהגדיל את שיעורי הדיבידנד שאותו יקבלו הנושים".

"החוב נוצר כתוצאה משליטה פיזית ונפשית מצד רצון"

פרקליטיה של מעיין, עורכי הדין חדד והקר, הצרו היום על התנגדותו של בנק "הפועלים" להיעתר לבקשת ההפטר שהוגשה על ידי כונס הנכסים הרשמי. "במסגרת ההליכים הפליליים שהתנהלו נגד גואל רצון נקבע כי חובה של מרשתנו נוצר כתוצאה משליטה פיזית ונפשית, שהופעלה כלפיה על ידי גואל רצון, וכי גואל היה הנהנה היחיד והבלעדי של הכספים שהלווה הבנק", מסרו השניים.

"מעיין, בניגוד לכל הציפיות, הצליחה לשקם את עצמה מן התופת שבה הייתה נתונה במשך שנים כה רבות. קבלת ההפטר היא שלב נוסף ומכריע בתהליך הריפוי של מעיין ומצופה היה כי גוף בעל אחריות חברתית כבנק 'הפועלים' יגלה הבנה למצבה הייחודי וייעתר לבקשת ההפטר. הבנק נימק את סירובו בכך שמרשתנו ביכרה להשקיע סכומי כסף משמעותיים בלימודי המשפטים חרף תשלום חובותיה. הסבר זה מקורו, ככל הנראה, בטעות, שכן מרבית שכר הלימוד, שולם למרשתנו על ידי הקרן לידידות בצורת מלגה ייעודית וממילא לא ניתן היה להפקידו בקופת הכינוס".

מבנק "הפועלים" נמסר: "הבנק אינו מתנגד עקרונית להפטר, אבל ביקש לשפר את הצעת ההסדר, מאחר שבהצעת הלקוחה לא הייתה התחייבות לשלם דבר על חשבון החוב הגדול שצברה".

לפניות לכתבת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully