וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקנון צניעות בפרסומות לחרדים: אסור לומר "היריון" או להראות מיטות

9.2.2015 / 12:16

דף הוראות מטעם פלג קנאי בבית שמש מגדיר מה מותר, ובעיקר מה אסור, לפרסום בעיתונות המקומית. ברשימה השחורה: ילדות או צלליות שלהן, המילה "צימרים" וחוגים כמו ג'ודו. "זה טרור, מי שלא מיישר קו, שורפים לו את העיתון"

החרדים הקיצונים שוברים עוד גבולות: אם בעבר קמה סערה על הדרת דמויות נשים מפרסום בעולם החרדי – הרי שכעת נחצה רף חדש בנושא. "הוועד למען טוהר המחנה", ארגון חרדי קיצוני הפועל למען הצניעות בחברה החרדית, הורה למפרסמים בעיתונים מקומיים בבית שמש למנוע כל פרסום שכולל בין היתר תמונות או צלליות של ילדות, תמונות של שיער, בגדי ונעלי נשים ומיטות לחדרי שינה. בדף הוראות שהועבר למפרסמים אף נטען כי אסור להשתמש בפרסומת במילים שונות כמו "צימרים", "היריון", "לידה" ו"הנקה". גם חוגים וקורסים שונים נכללו ברשימה השחורה המקוממת דוגמת ג'ודו, אגרוף, ייעוץ זוגי ולימוד נהיגה לנשים.

עד כה, העיתונים היומיים במגזר החרדי ממילא פועלים תחת פיקוח של "ועדה רוחנית", והם מפעילים צנזורה עצמית בכל מה שנוגע לפרסום תמונות של נשים. חלק מהעיתונים נמנעים גם מפרסום שמות של נשים, גם כאשר מדובר בנשים בכירות כמו חברות כנסת, ומסתפקים בכתיבת שם המשפחה בלבד. אולם, ההוראות החדשות שנוגעות לעלונים הפרסומיים הן הקצנה אפילו למנה שהיה נהוג בעולם החרדי.

עוד ידיעות על חרדים בוואלה! חדשות
מחאת הגיוס נמשכת: חרדים הפגינו והבעירו פחים בירושלים
תקנון העירייה: הרשמה לגן - בתנאי שאין טלוויזיה בבית
רב קרא להחרים חרדיות שילכו לפוליטיקה: לפגוע בפרנסתן

לדף ההוראות כפופים בעיקר מפרסמים, אולם גם מנהלי העיתונים סובלים מכך שכן הם נאלצים לשלוח את מודעות הפרסום לביקורת מקדימה. "אין התחייבות מצד המבקר לענות תשובה עד 8 שעות מאז שנשלחה המודעה", נכתב מטעמו של הגוף הקיצוני המזוהה עם קנאי בית שמש, "כמו כן אין בדבר זה משום נתינת הכשר כלל לעלוני הפרסום, אלא שאלו העומדים בתקנות אלו".

דף ההוראות שחולק למפרסמים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההוראות הללו מחמירות יותר באזורים הקיצוניים ביותר של בית שמש, שם חיים קנאים דתיים שמתבדלים ממדינת ישראל. בתחומים הללו אסור לפרסם אפילו אירועים מטעם העירייה החרדית, דברים שקשורים למוסדות השלטון ולמפלגות (גם אם הן חרדיות) או לארגונים שיש להם שייכות עמם. באזור שנחשב פחות חרדי אסור לפרסם בין היתר מודעה על הרצאה של רב בפני נשים אלא אם כן יצוין כי "שיש מחיצה בין הרב לציבור הנשים".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"ההתנהלות הזו דומה לטרור"

נתי, מנהל חנות מקומית שביקש בימים האחרונים לפרסם בעיתונות המקומית, התבקש להשמיט את המילה "פראייר" ממודעת הפרסום שלו. "המפרסמים חייבים לעמוד בכל הדרישות, אחרת המודעה לא תיכנס. בינתיים, כמעט כל העיתונים יישרו איתם קו - ואלה שלא, נתקלים בטרור אמיתי שבא לידי ביטוי בכך שהם מוציאים להם את העיתונים מתיבות הדואר ושורפים אותם, או נותנים מכות למחלקי העיתונים".

בעקבות ההוראות הקיצוניות, עיתונים שכפופים להוראות הללו מספרים כי קיימת ירידה של 40%-30% בפרסום. "חלק מהמודעות נפסלות, חלק מהמודעות מראש לא נכנסות", סיפר בעל עיתון מקומי, "ההתנהלות הזו דומה לטרור שנכפה עלינו בכוח". כך למשל, סיפר בעל העיתון, "בעל חנות מחשבים שהתעניין בפרסום מודעה, חויב להכניס שורה שכל מי שקונה או מתקן אצלו את המחשב, הוא ינתק לו את החיבור לאינטרנט בחינם. זה הזוי. אי אפשר להתחייב לדבר כזה".

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון הרב עו"ד אורי רגב אמר בתגובה ש"קשה שלא להשתתף בצערם של תושבי בית שמש שמדי כמה שבועות נמצא מי שמוכיח מחדש שהם חיים בעיר ההזויה ביותר בישראל וכנראה אחת ההזויות בעולם כולו". לדברי רגב, "היה צפוי שהאלימות והעריצות של בריוני הצניעות החרדים, שהופנתה בעבר כלפי חילונים ודתיים, יגיעו גם אל החרדים עצמם. צריך להיות ברור לתושבי העיר", אמר רגב, "אם הם לא יתקוממו ויעמידו את משגיחי הצניעות במקומם, התקנון המטורלל הזה יהיה רק הקדמה".

לפניות לכתב יקי אדמקר: yakiadamker@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully