וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא ידעו על הסכנה": תחקיר פיצוץ המוקש שבו קצינה איבדה רגל

11.2.2015 / 10:45

גורמי ביטחון מקצועיים ציינו כי באירוע שבו קצינת צה"ל דרכה על מוקש בצפון רמת הגולן, היא "כמעט נהרגה". לדבריהם, ידוע כי באזור נמצא סחף באדמה, בפרט בתקופות סוערות, והמוקשים נעים בקרקע ללא בקרה

צילום: דוברות בית החולים רמב"ם, אדריאן הרבשטיין, עריכה: גדי וינסטוק

כמה ימים אחרי שרב-סרן אירנה בינמוביץ' איבדה את רגלה לאחר שדרכה על מוקש ברמת הגולן, חקירת המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח), שהחלה במקביל לתחקיר המקצועי בפיקוד הצפון, מעלה כי מדובר היה ב"תקלה חמורה". הקצינה, המשרתת בחטיבה הטכנולוגית של זרוע היבשה, נפצעה באורח בינוני-קשה ובימים אלה היא מאושפזת במחלקה האורתופדית בבית החולים רמב"ם בחיפה, לאחר שנקטעה כף רגלה.

לדברי גורמים מקצועיים מתחום ההנדסה הקרבית, ידוע כי יש באזור הזה סחף באדמה, בפרט על רקע תנאי מזג האוויר הקשים שכללו בתקופה האחרונה שלגים, גשמים מרובים וזרימה גבוהה של מים בנחל סער ובסביבה. כתוצאה מכך, מוקשים נגד אדם שטמן צה"ל לפני עשרות שנים, נעים ללא בקרה. החקירה בנושא עוסקת בעיקר בבדיקת הפקודות, הנהלים והתנהלות הגורמים המקצועיים בתחום ההנדסה ומפקדי הגזרה באוגדה 210 ובפיקוד הצפון.

עוד ידיעות בוואלה! חדשות:
אחרי דרעי, גם ביהדות התורה רומזים: נמליץ על נתניהו
"בוא נגמור את זה יפה": כך הסתבך העבריין הבכיר עם המשטרה
חודש לפיגוע בפריז: "היהודים יעזבו, השאלה היא מתי"

הגעת הקצינה שנפצעה ממוקש בנחל סער לביה"ח רמב"ם. פברואר 2015. פיוטר פליטר, מערכת וואלה! NEWS
פינוי הקצינה לבית החולים/מערכת וואלה! NEWS, פיוטר פליטר

מהחקירה עולה כי הקצינה, שהייתה מלווה בחיילים נוספים, הגיעה לגדר המערכת מול מג'דל שמס, בסמוך לנחל סער. לדברי גורם מקצועי, מדובר בקו גבול שיש בו גדר כפולה, גדר אלקטרונית פעילה וגדר קשיחה וגבוהה, שהוקמה בעקבות מהומות אלימות שפרצו במאי 2011, שגבו את חייהם של מפגינים סורים ושבמהלכן ניסו חלק מהמתפרעים לחדור לשטח ישראל.

"במהלך סיור שגרתי בסמוך לגדר, הקצינה כמעט נהרגה", אמר גורם מקצועי. "הגורמים שנכנסו לאזור לא ידעו שיש סכנת מוקשים כתוצאה מסחף אדמה. באותו אזור, ימים קודם לכן, היו עבודות על הגדר בעקבות תקלת תקשורת". לדבריו, אין די בקרה על תנועת המוקשים וההתרעות לגביהם. "ככל שאתה מעמיק בנושא, אתה מגלה שתחום המיקוש פרוץ. זה יכול לקרות גם מחר".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפינוי המוסק של הקצינה לבית החולים רמב"ם בחיפה ביום התקרית/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמנם בידי צה"ל יש מפות של שדות מוקשים, המסייעות בהערכה של נתיב הסחף שלהם ובזיהוי האזורים שיש לטהר, אך עבודת הזיהוי והפינוי מורכבת ויקרה מאוד. גורם שפעל לאחרונה על גדר המערכת בגבול הסורי, סיפר כי החששות בעת הפעילות הם בעיקר מירי מצד האויב או ממטעני חבלה – ולא ממוקשים. "אני לא זוכר שגורם בגזרה הזהיר אותנו מסחף מוקשים", אמר. "אם כבר ראיתי מוקשים מהסוג הזה, הם היו מפורקים ולא כאלה שיכולים להתפוצץ".

קצין בכיר במילואים מחיל ההנדסה התייחס לאירוע בשיחה עם וואלה! חדשות ואמר: "עד כמה שזה נשמע ציני, עד שלא יפנו את כל המוקשים מהגזרות השונות, הסכנה הזו עדיין תרחף באוויר". לטענתו, "אין 100% בפינוי מוקשים אם היא לא מבוצעת עבודה גורפת. מה שמדהים אותי בכל פעם מחדש, זה איך המוקשים הישנים הללו עדיין עובדים ולמה הם עוד עלולים לגרום". על פי מפות המוקשים והמלצות קציני ההנדסה של צה"ל, יש כיום יותר מ-130 אלף דונם בשטח ישראל החשודים שבהם הוטמנו יותר מ-70 אלף מוקשים.

מדובר צה"ל נמסר: "הנושא נמצא בחקירת מצ"ח". גורם צבאי נוסף מסר: "באירוע המדובר מתקיים תחקיר מקצועי ופיקודי ובסיומו יוסקו המסקנות הנדרשות".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully