וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה ביקשה להאריך מעצר אדם שהצית עצמו - אף שהוא מורדם

8.2.2015 / 16:12

שופט בית משפט השלום בעכו דחה הבקשה להשאיר במעצר תושב כרמיאל שהצית את עצמו בתחנת המשטרה, ואשר שכב באשפוז בבית החולים מבלי יכולת לתקשר. הסנגוריה הציבורית: "בקשה הזויה"

הגעת הקצינה שנפצעה ממוקש בנחל סער לביה"ח רמב"ם. פברואר 2015. פיוטר פליטר, מערכת וואלה! NEWS
המשטרה ביקשה להאריך את מעצר החשוד בעת ששכב במצב קשה בבית החולים/מערכת וואלה! NEWS, פיוטר פליטר

בית משפט השלום בעכו דחה בשבוע שעבר בקשה של המשטרה להאריך את מעצרו של תושב כרמיאל, שנעצר בחשד להפרת צו הגנה של גרושתו, אחרי שהתברר כי הבקשה לא עונה על אף אחד מהקריטריונים הקבועים בחוק לצורך אישורה. זאת, מאחר שהחשוד, שהצית את עצמו בתחנת המשטרה אחרי שנעצר, נפצע באורח קשה ואושפז במחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים רמב"ם בחיפה כשהוא מורדם ומונשם, ללא כל יכולת לתקשר עם העולם החיצון.

החשוד, נכה בשנות ה-50 לחייו, מוכר למשטרה על רקע עבירות של אלימות במשפחה. ביום שלישי שעבר בשעות הערב התלוננה גרושתו כי הוא הפר את צו ההגנה שהוצא נגדו. שוטרים שהגיעו לביתה מצאו אותו מתחת לבניין, עצרו אותו והביאו אותו לחקירה בתחנת משטרת כרמיאל. שעות ספורות לאחר מכן הוא נכנס לתא השירותים של תחנת המשטרה והצית את עצמו.

"כשהשוטרים הגיעו לחשוד, הם ביצעו חיפוש על גופו ומצאו, בין היתר, מצית מסוג 'זיפו' ובקבוק עם חומר מילוי דליק למצית", סיפר ניצב-משנה ויקטור בוסקילה, מפקד משטרת כרמיאל. "הם שמו את המצית ואת בקבוק המילוי בשקית בצד, אבל מאחר שמדובר בהומלס שהשתחרר לא מזמן מהכלא, היינו צריכים באיזה שהוא שלב לסדר לו מקום, ולכן לקח זמן עד שחקרו אותו. בזמן שהוא נכנס לשירותים, חוקר דאג להשאיר את הדלת חצי פתוחה. אבל הוא שפך על עצמו את חומר המילוי הדליק של המצית שהיה בבקבוק והצית את עצמו".

עוד בוואלה! חדשות:
דרעי קורץ לנתניהו: "להרצוג אין היום אפשרות להרכיב קואליציה"
כיצד נהגים שיכורים יכולים לחמוק מבדיקת "ינשוף"?
מנהיגי מדינות ערב: "לקואליציה אין אסטרטגיה נגד דאעש"

משטרת ישראל. ניר בן טובים
השוטרים מצאו על גופו של החשוד מצית מסוג "זיפו" ובקבוק עם חומר מילוי דליק למצית/ניר בן טובים

למחרת האירוע ביקשה המשטרה מבית המשפט להאריך את מעצרו של החשוד שלא בנוכחותו. זאת, משום שלדברי חוקר המשטרה, "החשוד נמצא מאושפז בבית החולים רמב"ם במצב קשה מורדם ומונשם אחרי שהוא שרף את עצמו, ויש אישור רופא שהוא אינו יכול להגיע לדיון עקב מצבו הרפואי. אבקש להיעתר לבקשה ולקיים את הדיון בהעדרו". על פי המסמך שהציג החוקר בפני בית המשפט, החשוד אף צפוי להישאר באשפוז תקופה ארוכה.

סגן נשיא בית המשפט השלום בעכו, השופט זיאד סאלח, אמנם נעתר לבקשה לקיים את הדיון בהיעדרו של החשוד, אולם דחה את בקשתה של המשטרה להאריך את מעצרו. "בענייננו צריך לבדוק אם קיימת עילת מעצר, שהיא אחת משלושת אלה: מסוכנות, חשש לשיבוש הליכי חקירה וחשש להימלטות מן הדין", אמר סאלח. "אף כי לחשוד יש עבר פלילי מאותו סוג, עדיין לא נראה לי כי אחת משלושת העילות הנ"ל מתקיימות בעניינו". עוד הוסיף השופט, בנימה צינית: "אם קיימת עילה כלשהי להאריך את מעצרו של החשוד, היינו להשאירו בפיקוח המשטרה, אותה 'עילה' היא אך לשמור עליו מפני עצמו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
"אנחנו מוטרדים מזה שיום יום מגיעות לבית המשפט בקשות מעצר שאינן מגלות עילת מעצר או אינן נתמכות בחשד סביר"

בסניגוריה הציבורית מתחו ביקורת חריפה על המשטרה וטענו כי למרות שזו מכירה היטב את התנאים הקבועים בחוק למעצרו של אדם ולהארכת מעצרו, היא מגישה בקשות מיותרות להארכות מעצר ובכך גורמת לבזבוז משאבים יקרים של כל הצדדים המעורבים. "החלק הפרדוקסלי הוא שהוא נחשד בהפרדת צו הגנה שזה צו שנועד להגן על אדם. הארכת מעצרו התבקשה כשהוא מורדם ומונשם ואיש לא צריך להתגונן מפניו. כך שכל הבקשה הזאת הזויה", אמרה עו"ד ד"ר קארין מרידור, מנהלת מחלקת המעצרים במחוז חיפה של הסניגוריה הציבורית.

"ברמה המערכתית אנחנו מוטרדים מזה שיום יום מגיעות לבית המשפט בקשות מעצר שאינן מגלות עילת מעצר או אינן נתמכות בחשד סביר. יתרה מזאת, החוק הקנה לקצין ממונה סמכות לשחרר בתנאים, אשר יכולים לנטרל חששות שקיימים בשלב זה ולא מצדיקים מעצר מאחורי סורג ובריח במטרה להימנע מפגיעה מיותרת בזכות לחירות ולצמצם את התופעה של מעצרי שווא. קצין ממונה יכול לשחרר בתנאים כמו הרחקה לתקופה של 15 יום, איסור ליצירת קשר עד 30 יום ואפילו מעצר בית עד חמישה ימים. לצערנו, לא עושים בסמכות הזו מספיק שימוש".

תגובות

בנוגע לשמירה הלקויה לכאורה על העצור שהצית את עצמו נמסר מהמשטרה: "מונה קצין בודק לחקירת נסיבות המקרה ולכשתסתיים הבדיקה, הממצאים יועברו לגורמי הפיקוד במחוז ובמטה הארצי".

באשר לטענות הסניגוריה הציבורית נמסר: "משטרת ישראל ממקדת אכיפה במישור המודיעיני, החקירתי והמבצעי במטרה לשמור על בטחון הציבור ולהביא את מבצעי העבירות לדין כאשר תכלית המעצר לעולם תהא משיקולים חקירתיים על פי דין, כדוגמת מניעת שיבוש ראיות, מסוכנות החשוד לחברה, חשש להדחת עדים ועוד. נוסף על כך, החלטה על מעצר עד תום הליכים נקבעת על ידי בית המשפט, הבוחן את טיב הראיות, כאשר כל מעצר נבחן בכובד ראש, ברגישות המתבקשת ותחת פיקוח ובקרת גורמי פיקוד, לצד הקפדה על מימוש זכויות נחקרים וחשודים".

לפניות לכתבת: adihashmonai@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully