וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנאים הבלתי-אפשריים לחידוש אשרות מבקשי המקלט

עקב שינוי במדיניות רשות ההגירה והאוכלוסין, מבקשי מקלט נדרשים להציג חוזה שכירות ותלוש משכורת כתנאי לחידוש האשרות, אף שבאופן רשמי אינם רשאים לעבוד בישראל. עשרות נעצרו בשל אשרות שלא בתוקף

מבקש מקלט במהלך הפגנה לאחר עזיבה המונית של מתקן המאסר חולות, יוני 2014. רויטרס
הפגנה בחולות, ביוני/רויטרס

עשרות מבקשי מקלט נעצרו בשבועיים האחרונים בגין החזקת אשרה שהייה שאינה בתוקף, בזמן שברשות האוכלוסין וההגירה מסרבים בחודשים האחרונים לחדש אשרות שהייה למבקשי מקלט שלא מציגים תלוש משכורת וחוזה שכירות. התניית חידוש האשרה בהצגת המסמכים היא שינוי מדיניות של הרשות, שעד כה לא הציגה תנאי שכזה. "הפקידים לא רוצים לשמוע. מגרשים החוצה את מי שאין לו חוזה או תלושים".

הדרישה להצגת תלושי משכורת תמוהה במיוחד, שכן באופן רשמי מבקשי מקלט אינם מורשים לעבוד בישראל. מלבד זאת, מבקשי מקלט רבים לא עובדים בעבודה אחת קבועה, אלא בעבודות מזדמנות, ואילו תלושי שכר מונפקים רק אחרי חודש שלם של עבודה. כך גם לגבי חוזה השכירות. לרוב מבקשי המקלט נוטים להתגורר עם בני אדם נוספים בדירה אחת, ואילו החוזה נחתם עם אדם אחד בלבד, ולכן לרבים אין כלל חוזה שכירות על שמם. מצב זה מותיר את מבקשי המקלט ללא אשרה בתוקף, ומכאן חשופים למעצר.

עוד באותו נושא:
בגלל הקור ב"חולות": השוהים יוכלו לא להתייצב 3 ימים
מאות הפגינו ב"חולות" נגד התיקון לחוק למניעת הסתננות
דוח: כשלים בבחינת בקשות מקלט של אריתריאים וסודאנים

מבקשי מקלט ממתינים מחוץ לסניף משרד הפנים ברחוב תובל בתל אביב, מרץ 2014. דרור עינב
מבקשי מקלט מחוץ לסניף משרד הפנים בתל אביב/דרור עינב

"אנחנו מסבירים לפקידים שהרבה חברים גרים באותה דירה, אבל רק השם של מי ששכר אותה מופיע על החוזה", אמר דניאל, מבקש מקלט מאריתריאה למוקד לפליטים ולמהגרים. "אחרים לא יכולים להביא תלושי שכר, ואחרי שאנחנו מחכים כל כך הרבה ימים לאשרות, מפטרים אותנו, ואנחנו כל הזמן צריכים למצוא מקומות עבודה חדשים. בגלל זה אין לנו תלושי שכר. מעסיקים רבים גם לא רוצים לתת לנו תלושים כאלו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הפגנת מבקשי המקלט במתקן הכליאה חולות, פברואר 2014. יותם רונן
מבקשי מבלט במתקן חולות/יותם רונן

מעדויות מבקשי המקלט עוד עולה כי גם אלה המציגים את המסמכים האמורים נתקלים בקשיים. "הגעתי לחדש את האשרה והם ביקשו חוזה שכירות ותלוש משכורת, אז יצאתי משם עם אשרה שלא בתוקף", תיאר ב', מבקש מקלט מאריתריאה, את הליך חידוש האשרה שלא צלח. "חודש לאחר מכן חזרתי עם המסמכים, ואז טענו שעל החוזה אין חותמת, אז זה לא בסדר, ובפעם הבאה טענו שבחוזה יש מחיקות, אז זה לא בסדר. כך הגעתי למשרד הפנים שלוש פעמים ובכל פעם משהו היה לא בסדר ונותרתי עם אשרה שתוקפה פג".

בנובמבר האחרון נסגרה הלשכה המרכזית לחידוש אשרות בתל אביב בשל קיצוצים, ובמקומה נפתחה לשכה חדשה בבני ברק, הפועלת בהיקף שעות מצומצם יותר. נוסף על כך, במסגרת אותו קיצוץ נסגרה גם הלשכה שפעלה בחדרה. כעת יש שלוש לשכות בלבד לחידוש אשרה העומדות לרשות מבקשי מקלט, בבני ברק, בבאר שבע ובאילת, ולמתגוררים בצפון אין כלל לשכה הקרובה למקום מגוריהם.

רשות האוכלוסין: "לאחרונה נעצרו מעט מאוד מסתננים"

ברשות האוכלוסין וההגירה לא התייחסו להתניית חידוש אשרה בהצגת הסכם שכירות ותלוש שכר ומסרו: "לאחרונה נעצרו מעט מאוד מסתננים, ומי שנעצר הם כאלה שהיו תקופה ארוכה מאוד בלי אשרה בתוקף, בלי שום קשר לחוזה שכירות".

בתוך כך, ביום שלישי יתקיים דיון בבג"ץ בנוגע לעתירת ארגוני זכויות האדם נגד גרסתו החדשה של החוק למניעת הסתננות. לפי התיקון, ניתן לעצור מבקשי מקלט חדשים לתקופה של שלושה חודשים בכלא סהרונים שבנגב, וכן להחזיק מבקשי מקלט השוהים בישראל לתקופה של 20 חודשים במתקן חולות.

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully