וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ה-CIA היה שותף להתנקשות בעימאד מורנייה"

תחקיר חדש שפורסם ב"וושינגטון פוסט" חושף כי ה-CIA סייע למוסד בהתנקשות ב"רמטכ"ל חיזבאללה" בדמשק ב-2008. "עקבנו אחרי מורנייה במשך חודשים כדי להחליט איפה להטמין את המטען"

עימאד מורנייה. רויטרס
"היינו צריכים להוכיח שזו הגנה עצמית". מורנייה/רויטרס

ארצות הברית הייתה שותפה להתנקשות בעימאד מורנייה, ראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה - כך חושף הלילה (שבת) תחקיר שפורסם ב"וושינגטון פוסט".

סוכן לשעבר בסוכנות הביון האמריקנית המרכזית (CIA) סיפר לעיתון כי הארגון סייע למוסד הישראלי בהכנת הפצצה שהוטמנה ברכבו של מורנייה בדמשק שבסוריה ב-2008, ועקב אחרי כל המבצע מרחוק. "ארצות הברית הייתה עד כדי כך מעורבת שהיא אפילו יכלה להתנגד ולבטל את המבצע, אבל היא לא זו שהייתה ביכולתה לבצעו בפועל", אמר הגורם. "אני סבור שפוצצנו 25 מטענים כדי לוודא שהם עובדים כמו שצריך". הניסויים עצמם נערכו בבסיס הארגון בצפון קרוליינה.

ארצות הברית מעולם לא הודתה שהייתה מעורבת במבצע, ועד כה יוחסה ההתנקשות במלואה לישראל. כעת מסתבר שהשתיים שיתפו פעולה באחד המבצעים המורכבים והחשאיים ביותר שנעשו באזור בשנים האחרונות.

עוד בוואלה! חדשות:
ארה"ב נגד המכרזים: "הבנייה בהתנחלויות לא לגיטימית"
נסראללה על החיסול בסוריה: "התנקשות ישראלית"
"צרפת היא אויבת מספר אחת של האיסלאם"

הלוייתו של ראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה עימאד מורנייה בדרום ביירות, פברואר 2008. AP
הלווייתו של עימאד מורנייה, בפברואר 2008 בביירות/AP

הגורם המשיך וסיפר כי מטען הנפץ עצמו הופעל מתל אביב על ידי סוכני מוסד שהיו בקשר עם גורמים על אדמת דמשק. הצוות התל אביבי גובה על ידי צוות של ה-CIA שעקב גם הוא אחרי תנועותיו של מורנייה. אולם בניגוד לישראל, מעורבותה של ארצות הברית בהתנקשות מותחת את הגבולות המשפטיים שלה, זאת משום שמורנייה נהרג במדינה שלא הייתה עמה במלחמה. יתרה מכך, הוא נהרג על ידי פצצה שהוטמנה במכוניתו, טכניקה שמומחים למשפט רואים בה הפרה של החוק הבינלאומי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

בכירים לשעבר בממשל האמריקני טוענים שהאישור לחיסול התקבל בחלונות הגבוהים בממשל, לאור העובדה שמורנייה היה קשור באופן ישיר לאימון של מיליציות שיעיות בעיראק שפעלו נגד כוחות אמריקניים. יחד עם זאת, הוסיף הסוכן לשעבר, תהליך האישור היה "מתיש ומייגע" והיה צריך לעבור דרך אינספור גורמים, בהם הנשיא דאז ג'ורג' בוש, הפרקליט הראשי, היועץ לביטחון לאומי והמחלקה לייעוץ משפטי במשרד המשפטים.

מספיק היה להזכיר את הפיגוע בשגרירות ארצות הברית בביירות ב-1983 שבו נהרגו 63 בני אדם המיוחס לחיזבאללה, כדי להוכיח לכל אותם גורמים שמורנייה מהווה מטרה לגיטימית, הוא סיפר. "היינו צריכים להוכיח שזו הגנה עצמית", אמר. לדבריו, מאז אותו פיגוע חיזבאללה הייה על הכוונת של ארצות הברית, שהחשיבה אותו כאיום על ביטחונה.

הסוכן לשעבר הוסיף וסיפר כי ה-CIA והמוסד עקבו אחרי מורנייה, ששהה בדמשק, במשך חודשים כדי להחליט היכן להטמין את הפצצה. על אותם בכירים היה להוכיח למחוקקים בכל אותן הערכות מצב מסווגות, שלא ייגרם נזק לאיש מלבדו.

"כל עוד הוא נשם - הוא היווה איום"

לדברי גורם בכיר לשעבר בממשל האמריקני, ארצות הברית תכנה לחסל את מורנייה במשך שנים. "כל עוד הוא נשם, הוא היה איום", אמר, וסיפר על פגישה סודית שהתקיימה בישראל ב-2002, שש שנים לפני החיסול, בין בכירים במשרד ההגנה לראש אגף המודיעין - שהיה אז אלוף אהרון זאבי-פרקש - בה הוצע להתנקש במורנייה.

"כשאמרנו שאנחנו רוצים לבחון את האפשרות לפגוע בו, הם ממש נפלו מהכיסא", אמר הבכיר, והוסיף כי משרד ההגנה לא גיבש בזמנו תכנית של ממש לחסל את רמטכ"ל חיזבאללה, אך רצה לבחון את נכונותיה של ישראל בסיוע בפינוי לוחמי קומנדו אמריקנים שיבצעו את החיסול - פעולה שונה מאוד מההתנקשות מרחוק שבוצעה שנים לאחר מכן.

"בסופו של דבר לא קרה עם זה כלום", הוסיף, אך הדגיש כי אותה פגישה ב-2002 מוכיחה כי חיזבאללה נותר על הכוונת של ארצות הברית, על אף שעברה להתמקד באיומים כמו אל-קאעדה.

פעילי חיזבאללה עורכים טקס זכרון לעימאד מורנייה. רויטרס
פעילי חיזבאללה עורכים טקס זיכרון לעימאד מורנייה שנה לאחר חיסולו/רויטרס

עם זאת, על פי הכתבה, ישראל הייתו זו שבסופו של דבר פנתה לארצות הברית לקבלת סיוע בחיסול, כשנה לפני שבוצע בפועל. לדברי גורם בכיר ב-CIA, לסוכנות הביון הייתה "תשתית חשאית" בדמשק שבה יכלו הישראלים להשתמש.

"הם רצו ללחוץ על ההדק בתור נקמה", הוסיף הגורם בהתייחס למניעים לחיסול מורנייה. לדבריו, לארצות הברית לא היה אכפת, כל עוד בסופו של התהליך מורנייה ימות. בנוסף, הדבר היה נוח מבחינת האמריקנים, משום שעל פי ההערכות - שהתממשו בסופו של דבר - חיזבאללה כנראה יאשים את ישראל ולא ירצה לנקום בארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully