וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשן "בלומברג": עומדים מאחורי הפרסום על המוסד

22.1.2015 / 19:49

הפרשן איליי לייק, שחשף היום את דברי ראש המוסד, אמר לוואלה! חדשות כי תגובת המוסד מאשרת את מהות הדיווח בנוגע לגרעין האיראני. לדבריו, האפשרות שפיצוץ שיחות הגרעין יוביל להסלמה "מדאיגה גם רפובליקנים"

תמיר פרדו ראש המוסד מגיע לברך את שמעון פרס, יוני 2013. נועם מושקוביץ
ראש המוסד פרדו/נועם מושקוביץ

בלשכת ראש הממשלה בירושלים עבדו היום שעות נוספות בניסיון להדוף את הפרסום באתר "בלומברג" על מחלוקת בין המוסד לבין בנימין נתניהו בנושא איראן. אחר הצהריים פרסמה הלשכה הודעה שבה נכתב שראש המוסד תמיר פרדו לא אמר את הדברים שיוחסו לו, אולם הפרשן הבכיר שחשף את הדברים, איליי לייק (Lake), אמר הערב (חמישי) לוואלה! חדשות כי הוא עומד מאחורי הדיווח.

לייק, יחד עם העיתונאי ג'וש רוגין, פרסמו היום את הדברים שאמר ראש המוסד לקבוצת סנאטורים בוושינגטון בשבוע שעבר. השניים חשפו כי בכירים במוסד, בהם פרדו, הזהירו את המחוקקים בוושינגטון כי קידום סנקציות נוספות על איראן יפגע קשות במשא ומתן איתה, ועשוי להוביל לפיצוץ של ממש ובעקבותיו להסלמה מסוכנת. "לא כתבנו שהוא מתנגד לסנקציות", הסביר לייק לוואלה! חדשות, "אלא שהוא הזהיר שסנקציות יובילו לכישלון השיחות".

עוד בנושא
הבית הלבן: "אובמה לא ייפגש עם נתניהו במהלך ביקורו"
המוסד מכחיש: לא התנגדנו לסנקציות נוספות על איראן
ביבי-אובמה: סחרור שעלול לצאת משליטה. דעה

בישראל היו מי שפירשו את הפרסום של השניים כהדלפה של הממשל האמריקני בתגובה לתרגיל של נתניהו וחבריו הרפובליקנים בקונגרס, אולם לייק דחה את הקשר בין הדברים. "אני לא חושב שיש קשר, אנחנו עבדנו על הסיפור הזה עוד לפני ההודעה שנתניהו הוזמן לקונגרס. ניסינו לקבל הצלבה לסיפור מזה כמה ימים, אחרי ששמענו שסנאטורים רפובליקנים בכירים מתלבטים מה לעשות לגבי איראן, בין השאר בגלל דברים שאמר להם ראש המוסד, ואשר השפיעו על דעתם. אנחנו עומדים מאחורי הדברים".

עלי חמינאי בטקס חלוקת דרגות בטהראן. איראן, נובמבר 2014. לשכת המנהיג, אתר רשמי
"נאמר שהסנקציות יובילו לכישלון השיחות עם איראן". מצעד צבאי באיראן בהשתתפות עלי חמינאי/אתר רשמי, לשכת המנהיג

התגובה שפרסמה לשכת ראש הממשלה בשם המוסד, אומר לייק, "מאשרת את המהות של הדיווח שלנו – שראש המוסד אומר שסנקציות חדשות יפגעו בשיחות. זו גם ההערכה של ראשי מערכת המודיעין בארצות הברית. עם זאת, אנחנו אומרים כל הזמן שאלה הערכות, לא תחזיות מוחלטות, ואף סוכנות מודיעין בעולם לא יכולה לחזות באופן מדויק לחלוטין התפתחויות כל כך מורכבות. זה חלק גדול מההתלבטות של המחוקקים הרפובליקנים בנושא הזה".

לייק נחשב לפרשן נצי בסוגיות של מדיניות חוץ וביטחון, והוא הותקף בעבר בידי פרשנים מהשמאל האמריקני בטענה שהוא פרו-ישראלי. בסוגיה האיראנית, אמר לייק כי "צריך להבין שיש הרבה אנשים שתומכים בסנקציות חדשות למרות הסיכונים, כי הם חוששים שהמשא ומתן עם איראן יהפוך להיות כמו תהליך השלום הישראלי-פלסטיני שנמשך לנצח, ובינתיים האיראנים ימשיכו לבנות ולהתקדם בחשאי לעבר פצצה. מצד שני, יש גם את הטיעון שאומר שסנקציות חדשות עכשיו יגרמו לפיצוץ ובעקבותיו למלחמה, שזו סכנה גדולה".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

"חשש אמיתי מהסלמה ופיצוץ"

על רקע הלבטים הללו, דבריו של ראש המוסד יכולים להטות את הכף. בתשובה לשאלת וואלה! חדשות על הפעם הקודמת שבה ראש מוסד יצא בבירור נגד מדיניותו של ראש הממשלה בנושא איראן, אמר לייק כי "כאשר מאיר דגן אמר בזמנו שיש עוד זמן ולא צריך לתקוף, הייתה לזה השפעה אדירה. זה ממש משנה את השיח". מעבר לכך, לייק אמר כי במפלגה הרפובליקנית יש רבים החוששים להיות אשמים בהידרדרות למלחמה, וכי "יש תחושה שהשיחות יכולות להיכשל לבדן, בלי שום צורך בסנקציות, כי איראן לא מפגינה מספיק גמישות. בתסריט כזה, למה ללובי הפרו-ישראלי ולרפובליקנים לקחת את הסיכון שיאשימו אותם בכישלון של משהו שיכול להיכשל בכל מקרה?".

השאלה הזו של לייק כוללת הרבה היגיון, אבל היא מתעלמת מהבחירות בישראל, שבמסגרתן ראש הממשלה נתניהו דווקא ישמח להצטייר כמי שתרם לכישלון השיחות עם האיראנים. "אני לא רוצה להתייחס לפוליטיקה פנים-ישראלית, שאני לא מספיק מבין בה, אבל מה שרואים בוושינגטון זה שיש חשש אמיתי מהסלמה ופיצוץ".

בשורה התחתונה, אמר לייק, "האזהרה הזו שסנקציות יכולות להוביל לפיצוץ, זה בדיוק מה שאובמה מזהיר מפניו. העובדה שראש המוסד משבח את הסנקציות שכבר קיימות, לא סותרת את זה. אפשר להוציא כל מיני הודעות, אבל כשאני מסתכל על התגובה שפורסמה, אני מרגיש שזה עניין של לחץ פוליטי".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully