וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתנחלים בנו מבנה לא חוקי - בעל הקרקע הפלסטיני חויב בארנונה

21.1.2015 / 17:09

תושב חברון קיבל מהמועצה האזורית קריית ארבע חשבון ארנונה בסך 88 אלף שקלים - למרות שזו מתכחשת לבעלותו על הקרקע, שהופקעה על ידי מתנחלים. "אולי הם רוצים ככה לקחת לי את האדמה שאני לא רוצה למכור להם"

צילום: באדיבות שוברים שתיקה

(שוטר שהגיע לחלקה של ג'עברי: "אני לא נוגע במתנחלים")

עבד אל-כרים ג'עברי, תושב חברון, הופתע לקבל השבוע שובר לתשלום חוב ארנונה עבור המועצה המקומית קריית ארבע על סך 88,200 שקלים. זאת, עבור קרקע בגודל שבעה דונם הסמוכה ליישוב, אשר מתנהל עליה מאבק ארוך-שנים, לאחר שהשתלטו על חלקה מתנחלים ובנו בה מבנה בלתי-חוקי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שובר תשלום הארנונה שהעבירה המועצה לגעברי/מערכת וואלה!, צילום מסך

תחילתו של הסיפור בשנת 2001, אז בנו מתנחלים באופן בלתי-חוקי בית כנסת בגודל 50 מ"ר על חלק מהקרקע של ג'עברי. ב-2003, למרות שבית המשפט הוציא למבנה כמה צווי הפסקת עבודה, כבר עמד גודלו של המבנה על יותר מ-100 מ"ר. במהלך השנים הגיש ג'עברי כמה עתירות בנושא, האחרונה שבהן ב-2014. בעתירותיו טען ג'עברי לבעלות בלעדית על הקרקע, וביקש מבית המשפט להורות על הריסת בית הכנסת. במהלך הדיונים בתיק התברר כי עובד מועצת קריית ארבע משמש כגבאי בית הכנסת וכמי שמגייס תרומות עבור הפעלתו. עם זאת, המועצה הדגישה בפני בית המשפט כי פעילות בית הכנסת לא קשורה ישירות אליה.

עוד בוואלה! חדשות:
תיעוד רגעי האימה: המחבל נמלט מהאוטובוס וממשיך לדקור
המחבל מתל אביב: "עשיתי את הפיגוע בגלל 'צוק איתן'"
תפנית דרמטית: בעל המועדון שנחשד באונס שוחרר ממעצר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בית הכנסת חזון דוד שנבנה על הקרקע של ג'עברי/מערכת וואלה!, צילום מסך

ב-27 במאי האחרון הוציא בית המשפט צו ארעי המחייב את המדינה ואת המועצה המקומית קריית ארבע להשתמש בסמכויותיהם לפי דין כדי למנוע את המשך בניית המבנה וכן למנוע את חיבור המבנה לתשתיות, כגון מים, חשמל וביוב עד לקבלת החלטה אחרת בתיק. בתשובת המדינה, שניתנה בחודש אוגוסט, הובהר כי חובת הריסת המבנה מוטלת בראש ובראשונה על המחזיק במבנה. המדינה אף לא הכחישה שמדובר בשטח פרטי, והביאה הוכחות לכך שהקרקע שייכת לג'עברי ולאחיו. עוד צוין, כי למועצה יש אחריות על הקרקע כיוון שהיא בתחום שיפוטה, אך עם זאת אין לה סמכות לאכוף הפרות בנייה במקום.

למרות ניסיונות לאתר את המחזיק במבנה, ולמרות הידיעה כי עובד של המועצה משמש כגבאי בית הכנסת, עד היום לא הובהרה לחלוטין זהות המחזיק. בית המשפט ציין כי יש למצוא את המחזיק ולצרפו כמשיב לעתירה, ושאת משום שהחובה לפנות את המבנה חלה בראש ובראשונה עליו. בתגובה, ציינה המדינה כי הריסת המבנה נמצאת בראש סדרי העדיפויות שלה, אך ביקשה מבית המשפט שלא לתחום בזמן את הליך ההריסה.

השבוע קיבל ג'עברי את שובר תשלום החוב מהמועצה, למרות שזו מתכחשת לבעלותו על הקרקע. לפי המועצה, בקשת התשלום מצדה מגיעה רק מכיוון שג'עברי הגיש עתירה לבג"ץ בטענה לבעלות עליה. במכתב שצורף לשובר התשלום שבו נאמר לג'עברי כי "לפי מסמכים שהגיעו אל המועצה כחלק מפנייתך לבג"ץ, הנך טוען לבעלות על חלקה בין קרית ארבע לגבעת האבות. כידוע לך שטח זה בתחום השיפוט של המועצה המקומית". המועצה הבהירה לג'עברי כי אם לא ישלם את חובו, "על פי החוק, אי הסדרת התשלום תגרור קנסות וריביות וכן עיקול השטח בטאבו. עיקול בטאבו יהווה מכירת הקרקע על ידך למועצה". ניסוח זה מעלה חשד לרצון מצד המועצה להפקיע בפועל את הקרקע מידיו של ג'עברי. בסוף המכתב הובהר לו כי "מסמך זה אינו מהווה אישור בעלות על הקרקע".

בשיחה עם וואלה! חדשות זעם ג'עברי על התנהלות המועצה. לדבריו, מדובר בשטח שהוא קיבל בירושה מסבו. "זו אדמה שלנו", אמר. "שמו עליה בית כנסת, ובכל פעם שאנחנו מגיעים לעבד את האדמה זורקים עלינו אבנים ושורפים לנו את האוכל של העיזים". לדבריו, "כל הזמן מגיעים מתנחלים ואומרים לי שלא יעשו לי יותר בעיות אם אמכור את האדמה, אבל אני לא מוכן". הוא ציין כי "זו הפעם הראשונה שמבקשים ממני לשלם (ארנונה) ואין לי מושג למה אני צריך לשלם. אין לי מושג מה הם רוצים, אולי הם רוצים ככה לקחת לי את האדמה שאני לא רוצה למכור להם".

מהמועצה המקומית קריית ארבע טרם התקבלה תגובה לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully