וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר הציג את יועציו בבדיקת התנהלות המדינה ב"צוק איתן"

20.1.2015 / 11:12

השופט בדימוס שפירא גייס שלושה מומחים למשפט, ובהם חבר ב"ועדת טירקל", שיסייעו לו לבחון, בין היתר, את תהליך קבלת ההחלטות של הדרג המדיני והצבאי במבצע, ואת מנגנוני החקירה של צה"ל ושל הממשלה

מבקר המדינה יוסף שפירא מגיש את דוח הביקורת השנתי ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. נועם מושקוביץ
"מתייתרת הבדיקה והחקירה על ידי גורמים בינלאומיים חיצוניים". שפירא/נועם מושקוביץ

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, הציג היום (שלישי) את היועצים שבכוונתו להיעזר בהם בביקורת שהוא עורך בנוגע להתנהלות הדרג הצבאי והמדיני במהלך מבצע "צוק איתן" ולאחריו. המבקר בחר שלושה יועצים מומחים מיוחדים – פרופ' מייקל ניוטון, מומחה למשפט בינלאומי הומניטארי מאוניברסיטת ונדרבילט בארצות הברית; פרופ' משה הלברטל, מומחה בתחומי המוסר והאתיקה ופרופ' מיגל דויטש, שהיה חבר ב"ועדת טירקל" לבדיקת אירועי משט המרמרה.

הביקורת של שפירא עוסקת בין היתר בתהליכי קבלת החלטות בדרג הצבאי והמדיני במהלך המבצע, בין היתר, בראי הדין הבינלאומי. כמו כן, נבחנים מנגנוני הבדיקה והחקירה של צה"ל והממשלה, בין היתר פסיקות בית המשפט העליון, מסקנות דוחות קודמים וועדות ציבוריות, כולל "ועדת טירקל" שבחנה בעבר את מנגנוני הבדיקה והחקירה של תלונות בדבר הפרות של דיני הלחימה על פי המשפט הבינלאומי מצד ישראל, וקבעה קווים מנחים לעבודת מנגנונים אלו.

עוד על חקירת "צוק איתן":
בית הדין בהאג: בודקים אם נעשו פשעי מלחמה ב"צוק איתן"
יעלון: "התערבות מערכת המשפט פוגעת ברוח הלחימה"
דוח: "ישראל הפגיזה והרסה מגדלים בעזה ללא הצדקה"

פרופ' ניוטון משמש דרך קבע יועץ מיוחד למשפט בינלאומי לארגונים ומדינות שונות, ובין היתר הוא היה יועץ לבית הדין המיוחד אשר שפט את סדאם חוסיין, וכן הוא העורך הראשי של כתב העת Terrorism International Case Law Reporter של אוניברסיטת אוקספורד. בעבר הוא היה נציג של ממשלת ארצות הברית בדיונים על ניסוח הגדרת "פשעי מלחמה" על פי חוקת בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ונציג של ממשלת ארצות הברית לבית הדין המיוחד של האו"ם בסיירה ליאון. פרופ' הלברטל היה ממנסחי ה"קוד האתי" של צה"ל, ומשמש כיום, בין היתר, פרופסור בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת ניו יורק. פרופ' דויטש הוא פרופסור למשפטים באוניברסיטת תל אביב.

בהודעת המבקר הוא ביקש להדגיש את החשיבות בעריכת בדיקה מקיפה בנושא בתוך המדינה. "עקרונות הדין הבינלאומי קובעים כי כאשר מדינה מפעילה את סמכותה לחקור באופן אובייקטיבי וראוי טענות על הפרות של דיני המלחמה על פי המשפט הבינלאומי, אזי מתייתרת הבדיקה והחקירה על ידי גורמים בינלאומיים חיצוניים, דוגמת בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג", נכתב בהודעה.

אש תותחים של צה"ל לרצועת עזה, מבצע צוק איתן, יולי 2014. רויטרס
כוח צה"ל יורה אש תותחים ב"צוק איתן"/רויטרס

בספטמבר האחרון הנחה יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, חבר הכנסת אמנון כהן, את שפירא לבדוק את החלטות הממשלה והקבינט המדיני-ביטחוני בתקופה שקדמה ל"צוק איתן" ובמהלכו. אז נמסר כי הבדיקה צפויה להתמקד במוכנות לאיום מנהרות הטרור של חמאס מרצועת עזה. בדיון שנערך בוועדה לביקורת המדינה ציין ח"כ כהן כי הממשלה כולה, והקבינט בפרט, ידעו היטב על איום המנהרות זמן רב לפני המבצע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully