וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוחמים תוארו כגיבורים, החיילות "לא איבדו עשתונות"

53 קצינים, נגדים וחיילים בסדיר ובמילואים, יקבלו צל"שים, עיטורים ואותות על חלקם ב"צוק איתן". אך בעוד הגברים תוארו כמי שפעלו בגבורה, בצה"ל תיארו את הנשים באופן שובניסטי ומפלה ועוררו סערה. "תפיסות מיושנות"

לוחמות בגדוד קרקל. דובר צה"ל
לוחמות בצה"ל/דובר צה"ל

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, אישר אתמול (שני) ל-53 קצינים, נגדים וחיילים בסדיר ובמילואים לקבל צל"שים, עיטורים ואותות בשל פעולותיהם במבצע "צוק איתן" בקיץ האחרון, בהם גם ארבע חיילות. לצורך כך פרסם אתמול צה"ל את שמות מקבלי האותות ואת תיאור פעולות הגבורה של כל אחד מהם. אך בעוד הגברים תוארו כמי שפעלו בקור רוח ובגבורה, נראה שבצה"ל הופתעו מיכולותיהן של הנשים, והן קיבלו מכתבי הערכה על כך ש"לא איבדו את העשתונות".

רב-טוראי נועה טיטל, בקרית שליטה בת 19 ממודיעין, קיבלה מכתב הערכה מטעם מפקד חיל הים אלוף רם רוטברג, על תפקודה בזמן חדירת מחבלים בחוף הים, בסמוך לקיבוץ זיקים. בתיאור פעולתה נכתב כי "למרות הקושי הרב הטמון בזיהוי אויב בשטח סבוך ומורכב, לא איבדה רב-טוראי נועה טיטל את עשתונותיה והזעיקה את מפקדיה".

לקריאה נוספת:
53 צל"שים לחיילי "צוק איתן"; עיטור המופת לסגן איתן
"עשיתי מה שמוטל עליי": צל"ש למ"פ שחילץ לוחמיו עם סולם ופטיש

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם סמלת רוני ג'קסון קיבלה מכתב הערכה על תפקודה במהלך המבצע, ממפקד פיקוד הדרום אלוף סמי תורג'מן. ג'קסון בת ה-21 מכוכב השחר זיהתה 13 מחבלים בפתח מנהרה בסמוך לקיבוץ סופה. בתיאור המעשה נכתב כי "סמלת רוני לא איבדה את עשתונותיה ותוך גילוי נחישות היא עקבה אחר הדמות ובדקה את המקום".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

התיאורים המפלים שהפיץ צה"ל, מהם עולה כי לא היה צפוי שהחיילות יפעלו בקור רוח וכי הפעולה הטבעית עבורן היא אובדן עשתונות, עוררו סערה. בין המגיבות לעניין חברת הכנסת מירי רגב, שכתבה בדף הפייסבוק שלה כי "יש לנו עוד במה להשתפר, ישנן אמירות שמקומן לא מתאים לישראל שנת 2015. הנשים הוכיחו שהן מסוגלות להשתלב בצה"ל בתפקידים מבצעיים בדיוק כמו גברים. הענקת צל"שים היום ל-53 לוחמים ולוחמות היא עוד הוכחה לכך".

רגב הוסיפה: "צר לי שבתעודות הערכה שקבלו רב"ט נועה טיטל וסמלת רוני גקסון, נכתב כי הן 'לא איבדו עשתונות', כאילו איבוד עשתונות היא תכונה השמורה רק לנשים או שזה פשוט מה שמצפים מהן לעשות במצב מבצעי אמיתי. אני גאה בחיילים ובחיילות שקבלו צל"ש כאחד, אך מצרה על הפער התפיסתי שעדיין קיים בצה"ל בין המינים, פער גדול ויש עוד הרבה עבודה לעשות כדי לגשר על תפיסות מיושנות".

גם ורד סויד, מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה, התייחסה לנושא ואמרה כי היא דורשת לשנות את נוסח העיטורים לחיילות ולבטל את המשפט "לא איבדה עשתונות", משום שבמושג זה קיימת פגיעה חמורה בנשים. סויד הוסיפה כי "הצמדת המושג 'איבוד עשתונות' לנשים מעידה על תפיסה סטראוטיפית המדירה נשים ומתייחסת אליהן בצורה פוגענית. האם ייתכן שימוש בקריטריונים שונים בין חיילות לחיילים?". לדבריה, "תרומת נשים לצה"ל הינה משמעותית. יש להסיק מסקנות לניסוחים באופן שיכלול הטמעת חשיבה מגדרית והתייחסות שוויונית".

מקבלי האותות, העיטורים והצל"שים: הרשימה המלאה

Powered by emaze

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully