וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עשיתי מה שמוטל עליי": צל"ש למ"פ שחילץ לוחמיו עם סולם ופטיש

19.1.2015 / 20:28

אחד מבין 53 חיילי צה"ל שהוחלט להעניק להם עיטור על חלקם ב"צוק איתן" הוא סרן אלישמע ג'ייקובס, מפקד פלוגה בגולני, שחילץ 3 חיילים ממבנה בוער בשג'אעיה. באוגוסט העניק ריאיון מיוחד לוואלה! חדשות, שבו תיאר את האירוע

אלישמע ג'ייקובס שקיבל צל"ש אלוף על לחימו ב"צוק איתן". דובר צה"ל
צל"ש אלוף. סרן אלישמע ג'ייקובס/דובר צה"ל

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, אישר היום (שני) להעניק עיטורים, אותות וצל"שים ל-53 קצינים, נגדים וחיילים בסדיר ובמילואים שהשתתפו במבצע "צוק איתן" ברצועת עזה בקיץ האחרון. אחד מבין מקבלי העיטורים הוא סרן אלישמע ג'ייקובס, שבעת המבצע שימש מפקד פלוגה בגדוד 51 של חטיבת גולני. בחודש אוגוסט האחרון הוא העניק ריאיון מיוחד לוואלה! חדשות, שבו הוא תיאר את ההתרחשות באירוע, שבגינו הוחלט להעניק לו כעת צל"ש אלוף.

האירוע המדובר התרחש ב-27 ביולי, בבוקרו של היום השני של השלב הקרקעי במבצע. פלוגת הרובאית בפיקודו של ג'ייקובס התמקמה בבתים בשכונת שג'אעיה. הלוחמים נכנסו לתוך המבנים, מילאו שקי חול והניחו אותם בפתח החלונות. הם כיוונו את קני המקלעים אל הסמטאות והתצפיתנים החלו לאסוף מידע על הנעשה בחוץ, כשכולם מחכים לפקודות נוספות. שלוש המחלקות בפלוגה דיווחו על סיום היערכותן, אך לפתע נשמע פיצוץ עז, והתקבל דיווח בקשר שמחלקה מספר 3 נפגעה מטיל נ"ט שפגע במרכז הבית. המבנה החל לעלות באש.

וואלה! חדשות - הסיפורים החמים:
אלפים בהלווית מורנייה: "חיזבאללה יגיב בטילים לישראל"
סערת הפריימריז בליכוד: הערעור התקבל, חוטובלי במקום ה-20
עמוס ידלין מצטרף למחנה הציוני, שאול מופז בחוץ

הרס בשכונת שג'אעיה במזרח העיר עזה אחרי תקיפות צה"ל. 4 באוגוסט 2014. רויטרס
שכונת שג'אעיה אחרי הפצצת צה"ל במהלך מבצע "צוק איתן"/רויטרס

סרן ג'ייקובס הבחין בעשן סמיך מיתמר מהמבנה, ופקד ברשת הקשר על מפקד המחלקה לעזוב את המבנה. ההערכה הייתה שפגיעה באמצעי הלחימה הרבים שהוסתרו בבית גרמה לשריפה. הוא אסף כמה לוחמים ויצא מהבית שבו שהה, כשהוא מתחיל לרוץ אל המבנה הבוער. שתי המחלקות הנוספות במרחב קיבלו הנחיה לאבטח את האזור כדי למנוע מחוליות מחבלים של חמאס לפשוט על המבנה ולחטוף חיילים. סרן ג'ייקובס מדווח כי חלק מהלוחמים הצליחו להיחלץ מהמבנה הבוער, אולם חמישה חיילים נוספים לכודים בבית אפוף העשן, ואין יכולת להיכנס אליו.

"הבנתי שלוחמים נותרו במבנה הבוער, אז נתתי פקודה לשתי מחלקות להתכונן לפינוי נפגעים ולהכין ערכות פינוי", סיפר לוואלה! חדשות סרן ג'ייקובס, שבעת פרסום הכתבה נאסר לפרסם את שמו המלא, ולכן כונה רק א'. "ניסיתי להיכנס בעצמי לקומה השנייה, אבל לא ראיתי כלום. התנגשתי בקירות ונחנקתי מהעשן הסמיך, אבל ידעתי שאין הרבה זמן ויש לי לוחמים בפנים שזקוקים לעזרה, בהם הרופא והחובש".

לאחר שכשל בניסיון הראשון, ניסה סרן ג'ייקובס להיכנס פעם נוספת אל תוך המבנה, אבל העשן והאש הלוהטת גרמו לו לשוב על עקבותיו. הוא החליט לזנוח את הרעיון להיכנס דרך המדרגות, והזעיק נגמ"ש לפתח המבנה, במטרה לטפס עליו ולהגיע אל החלונות. "יצאתי לעבר הנגמ"ש, וראיתי לפחות לוחם אחד עומד ליד החלון ומנסה לתלוש סורגים באחד החדרים. נתתי פקודה בקשר להביא אליי במהירות סולם, לום ופטיש כדי לפרוץ את החלונות שהיו ממוגנים בסורגים עבים", תיאר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

מקבלי האותות, העיטורים והצל"שים: הרשימה המלאה

Powered by emaze

כשהלוחמים בתוך המבנה זעקו לעזרה והחשש לחייהם התגבר, הוריד סרן ג'ייקובס את הקסדה, השכפ"צ והנשק, למרות הסיכון שמחבלים יסתערו על המבנה. הוא טיפס על גג רעוע של לול בסמוך לבית, השליך ממנו סולם לעבר קיר בית סמוך לחלון שאותו רצה לפרוץ, ויצר מעין גשר מעל הסמטה, שעליו טיפס עד שהגיע לחלון. בינתיים, שני לוחמים שהיו לכודים בבית זחלו החוצה, אך בקומה העליונה נותרו שלושה חיילים - אחד בסלון הבית ושניים בחדר נפרד.

בזמן שהאש המשיכה לבעור במלוא עוזה, הצליח סרן ג'ייקובס לפרוץ את הסורגים ולחדור אל תוך הבית. בתעוזה רבה הוא הרים את שלושת הלוחמים, אחד אחרי השני, והעביר אותם דרך החלון בסיועם של סגן מפקד הפלוגה ושל לוחם נוסף. החובש הפלוגתי המתין על גג הלול, והעניק להם טיפול ראשוני. כעבור דקות ארוכות, שאותן תיאר סרן ג'ייקובס כמו נצח, הוא וידא שכל חיילי המחלקה הוצאו מהמבנה, ודיווח למפקדת הגדוד על שמונה לוחמים פצועים, שניים במצב קשה.

"אני עשיתי את מה שמוטל עליי כמפקד - לא חשבתי לרגע על עצמי, אלא רק על הלוחמים שלי שנשארו בפנים. לי זה היה ברור שכל שנייה חשובה", סיפר, והוסיף: "הלוחמים שלי נלחמו כמו אריות קודם לכן וגם אחרי האירוע הזה. פגענו בחמאס ועמדנו בכל המשימות שהציבו לנו - איתרנו מנהרות ואמצעי לחימה. בכל מרחבי הלחימה שהיינו קרענו להם את הצורה".


לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully