וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסראללה מחויב להגיב לחיסול - אך ימתין לאישור מאיראן

19.1.2015 / 0:20

מנהיג חיזבאללה טיפס על עץ גבוה כשהבטיח להגיב לכל תוקפנות ישראלית בסוריה. עם זאת, בתקיפה נהרג לצד ג'יהאד מורניה גם מפקד בכיר במשמרות המהפכה, ומשכך המפתח להתפתחויות בגבול הצפון נמצא בידי טהראן. פרשנות

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

התקיפה בסוריה, שבמהלכה חוסל אתמול (ראשון) בין היתר ג'יהאד מורנייה בנו בן ה-25 של רמטכ"ל חיזבאלה לשעבר עימאד מורנייה, לא הסתיימה בהרוגים לבנונים בלבד. מורנייה הצעיר נחשב לסמל בזכות אביו – הדמות הבכירה ביותר שהצליחה ישראל לחסל, על פי דיווחים זרים. ואולם, לא פחות חשוב הוא האיש שהיה אתו ברכב המותקף וחוסל גם הוא - הקולונל עלי רידא טבטבאי, בכיר איראני שפועל בלבנון.

ניתן לשער שמורנייה וטבטבאי לא היו באמצעו של פיקניק שליו בשעה שהותקפו מהאוויר וייתכן מאוד שבחנו דרכים שונות לצאת לעוד פיגועים נגד ישראל, מרמת הגולן הסורית.

התקיפה בסוריה - כותרות נוספות:
"ג'יהאד מורנייה תכנן עוד פיגועים רצחניים נגד ישראל"
לפי מקורות זרים: שרשרת התקיפות של ישראל בסוריה ולבנון
גלנט: "לפעמים עיתוי של תקיפות קשור לנושא הבחירות"

ג'יהאד מורנייה וחסן נסראללה. מתוך טוויטר, צילום מסך
הנקמה קרובה? ג'יהאד מורנייה וחסן נסראללה/צילום מסך, מתוך טוויטר

ועדיין, לא ברור מה הייתה מידת הדחיפות בביצוע תקיפה שכזו. המעורבות של איראן וחיזבאללה ברמת הגולן אינה בגדר סוד, כמו גם העובדה שמורנייה הבן היה אחראי על הגזרה מטעם הארגון השיעי. אפשר גם להניח שהמודיעין הישראלי ידע על הימצאותו של אותו מפקד איראני בכיר ברכב עם מורנייה הבן בשעה שניתנה לכאורה ההוראה לתקוף. החלטה לתקוף רכב שכזה אינה פשוטה כלל וכלל ויש לקוות שמי שאחראי לפעולה זו בדרג המדיני והביטחוני בישראל הבין עד הסוף את הפוטנציאל המידי הטמון בה להסלמה מול חיזבאללה ופטרוניתו, איראן.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

תקיפה תסכן את איראן, התעלמות תתפרש כחולשה

העובדה שגם איראנים נהרגו בתקיפה משמעותה שבסופו של דבר, המפתח להתפתחויות בגבול הצפון בתקופה הקרובה נמצא בידי איראן. ירצו עלי חמינאי וחבריו להנהגה בטהראן, תקבל מדינת ישראל הסלמה. לא ירצו, לא נקבל.

הדילמה של איראן כעת היא אם לאפשר לחיזבאללה להגיב בעוצמה ובכך להוביל להסלמה רבתי, או לאו. תגובה של חיזבאללה, אינה בהכרח רצויה מבחינת טהראן, דווקא כאשר הבית הלבן לוחץ על הקונגרס שלא להטיל שום סנקציות חדשות על איראן. האיראנים לא ירצו להיתפס כאשמים בהידרדרות אזורית באופן שיביא לעוד סנקציות עליהם ובנוסף, יסבך את חיזבאללה בחזית לחימה נוספת, בשעה שלאיראן יש פחות ופחות כסף לממן את פעילותו בסוריה (עקב ירידת מחירי הנפט) והיא עצמה מאבדת אנשים בלחימה מול ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) ודומיו שם. מנגד התעלמות מהאירוע, תתפרש כחולשה ואף כפחדנות.

ג'יהאד מורנייה וקאסם סולימאני. מתוך טוויטר, צילום מסך
מורנייה הבן עם אביו עימאד/צילום מסך, מתוך טוויטר

חיזבאללה עצמו ירצה מן הסתם להגיב, על אף שעבורו הדילמה מסובכת עוד יותר. ייתכן שההתלבטות הייתה פשוטה יותר, לולא אותו ריאיון טיפשי, מתרברב ויהיר של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה ביום שישי בערוץ הבית החדש-ישן "אל-מיאדין". נסראללה כהרגלו בשנים האחרונות, הסביר אז עד כמה חזק חיזבאללה וכמה יכולותיו לפגוע בישראל בלתי מוגבלות. את טילי הפאתח-110 המתקדמים תיאר כמיושנים והסביר שיש לארגונו טילים מסוג זה כבר מ-2006 ושכיום יש ברשותו נשק מתקדם הרבה יותר. יתרה מכך, הבטיח נסראללה שכל תוקפנות ישראלית על סוריה, תוביל לתגובה מצד חיזבאללה, במקום ובזמן הנוחים לו.

העץ הגבוה של נסראללה

והנה חולפים יומיים בלבד מיום שידור הריאיון וישראל למעשה מבהירה עד כמה גבוה העץ שעליו טיפס נסראללה. ישראל חיסלה את אחד מבכירי אנשיו, ג'יהאד מורנייה, שאביו הקים את הזרוע הצבאית של חיזבאללה ונחשב במשך יותר משני עשורים לגדול הטרוריסטים במזרח התיכון. כעת, נסראללה מחויב לכאורה להגיב, לפחות כדי להראות שהוא עומד במילתו.

ואולם, גם נסראללה מבין את גודל הסיכון - בראש ובראשונה לחיזבאללה. שליש מהכוח הלוחם של הארגון נמצא כיום בסוריה ומנהל לחימה יומיומית ועיקשת מול קבוצות סוניות קיצוניות. הארגון איבד כאלף מלוחמיו על פי הערכות ישראליות בקרבות בסוריה ומספר הפצועים גדול עוד יותר. גם מצבו הפוליטי של חיזבאללה ממשיך להיות לא פשוט בלשון המעטה. אפילו היום, לאחר שנודעו התוצאות הקשות של התקיפה עבור חיזבאללה, המשיכו מבקריו מלבנון בהתקפות על הארגון שיעי. היה מי שכינה אותו "ארגון טרור", בעוד אחרים, כמו הנשיא לשעבר אמין ג'ומייל, בחר להתמקד בריאיון הזחוח של נסראללה מיום שישי. "מי שרוצה לשמור על לבנון לא צריך לתקוף את בחריין", אמר ג'ומייל בהתייחסו להתקפה המילולית הקשה של נסראללה על בחריין באותו ריאיון.

ג'יהאד מורנייה, בנו של עימאד מורנייה. AP
ג'יהאד מורנייה/AP

ההחלטה של נסראללה וחיזבאללה תתקבל בסופו של דבר בטהראן. מפקד כוח אל-קודס, שהיה קרוב למורנייה הבן לפי דיווחים שונים (וגם לטבטבאי), יהיה ככל הנראה מי שיקבע את הטון של התגובה של הארגון השיעי. וייתכן שלעת עתה, כמוצא ביניים, חיזבאללה ואיראן יסתפקו בתגובה מינורית ובזמן אחר, במקום אחר, ינסו להכות באופן דרמטי יותר.

לפניות לכתב אבי יששכרוף: aviissacharoff@walla.com

(עדכון ראשון: 23:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully