וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין "זבנג וגמרנו": כך תילחם אירופה בטרור

18.1.2015 / 13:33

הגברת המעקב במסגדים והעמקת המודיעין אחר צעירים איסלאמיים משועממים לצד טיפול במצוקות בשכונות העוני, יכול לצמצם את הטרור באירופה. למדינות המערב נפל האסימון, והן חייבות להתמודד איתו

אירועי הטרור בשבועיים האחרונים באירופה פתחו בפני העולם תקופה חדשה-ישנה. תקופה חדשה, כי לפתע "נפל האסימון" למנהיגי אירופה שהחלו בתגובה לאירועים לאשר לראשי ארגוני המודיעין והמשטרה המקומיים לפעול לסיכול ולא רק לאסוף מודיעין מול "יעדי טרור" - תאים ובודדים.

בשבועיים האחרונים נהרגו 17 אזרחים צרפתים, מהם שישה יהודים, בשלושה פיגועים אכזריים: במערכת השבועון הסאטירי "שרלי הבדו", רצח השוטרת במוטרוז והפיגוע במרכול הכשר. מבצעי הפיגועים – האחים קואשי ועימאד קוליבלי הציפו את סוגיית הטרור באירופה במלוא עוצמתה.

בבלגיה פעלו במהלך סוף השבוע כוחות אכיפת החוק נגד תאי טרור מוכרים של מוסלמים אזרחי המדינה; בגרמניה נעצרו פעילי טרור מוסלמים בברלין, ועוד היד נטויה, גם במדינות נוספות בהן הסקנדינביות, ספרד, פורטוגל ובריטניה.

טרור באירופה | כל הכתבות, המאמרים והעדכונים

לוחמים של הכוחות המיוחדים הבלגיים חוסמים רחוב בוורוייה שבמזרח המדינה. רויטרס
"נפל האסימון". כוחות מיוחדים בבלגיה בעת ביצוע מעצרים, יום חמישי שעבר/רויטרס

אירופה מתמודדת כעת עם תוצרי ההגירה החוקית והבלתי חוקית של קהילות מוסלמיות והקושי של חלק מאותם מהגרים להשתלב בחברה האירופית. מתוך אותם מיליונים של מהגרים ובני מהגרים מוסלמים, צומחת תרבות פשע, שמובילה לכך שבתי הכלא באירופה מאוכלסים בשיעור גבוה מאוד של מוסלמים (65%-80%). ושם, בבתי הכלא, מתחילה "החזרה בתשובה" של אותם פושעים שמוצאים את דרכם לתמיכה ברעיונות המדינה האיסלאמית –דעאש, ושל ארגוני הטרור העולמי ובעיקר אל-קאעדה. והם מאמצים את חוקי ההלכה האיסלאמית, השריעה.

בשלב הבא הופכים מעשי הרצח ואפילו רצח העם ללגיטימיים שכן לאחר שחרורם מהכלא חלקם פונה למדינות כמו סוריה ועיראק כדי לקחת חלק פעיל במלחמות האזרחים שמשתוללות בהן. למדינות המוצא הם חוזרים מאומנים, ובעלי ניסיון קרבי. חלקם גם שב לאחר שכבר רצח בשם האיסלאם. לצד אלו, יש מוסלמים צעירים שמאמצים רעיונות של מפיצי הדעווה הקיצונית במסגדים, במועדונים שכונתיים ובמקומות מפגש אחרים של אותם צעירים.

בנוסף, באירופה חיים כמיליון מתאסלמים, חלק לא-מבוטל מהם תומך בגלוי ברעיונות סלפים ג'יאהדיסטים, ומיעוטם גם יצא להילחם בזירות הלחימה במזרח התיכון וחזר מוכן ללחימה בזירה מוכרת ונוחה לפעולה שכן לרשויות יש קושי עצום לפקח על אוכלוסייה זו שחבריה בעלי מראה אירופאי והתנהגותם כזו, חלק מהם מסתירים את אמונתם – הפוטנציאלים העיקריים לתיאוריית "המחבל הבודד".

seperator

מדובר במצב מסוכן ונפיץ, שכן לאותם אנשים אין מה להפסיד. די באחוז אחד מתוך מיליוני המוסלמים תושבי אירופה שיתמוך ברעיונות הג'יהאד העולמי והסלפים כדי להצית את הזירה, וכל הצלחה בהוצאה של פיגוע אל הפועל רק מגבירה את המוטיבציה של דומיהם לצעוד באותה הדרך. שירותי הביון האירופים, ה-DST הצרפתי או ה-BND הגרמני ושותפיהם ביבשת מעלים הילוך בפעילות מול האיום. עד כה הם אספו בשקט מידע, אבל עכשיו הם נדרשים לפעילות מורכבת בהרבה.

הקרקע באירופה בוערת, מוסלמים רבים מרגישים מקופחים, הם מתגוררים בשכונות עוני, חווים ונושמים עוני, ולא מזהים הזדמנות להיחלץ ממצבם. משם, המרחק להיעתר ולהשתלב ב"דרך הטרור" הוא קצר.

ישנם גורמים באירופה שבוחרים לתלות את האשם בבעיית הטרור המוסלמי על היהודים, וסממני אנטישמיות מתגלים שוב ביבשת. חלק אומרים שמקור הבעיה הוא הסכסוך הישראלי-פלסטיני, חלק אחר גורס שהעושר שנצבר בידי היהודים מביא למצוקה של המוסלמים, אחרים טוענים שההשתלטות של היהודים על מוקדי הכוח הכלכליים מובילה לתסכולם של צעירים איסלאמים. נשמע לכם מוכר? לא טעיתם.

גיוס סוכנים, טיפול בעוני

המציאות בהחלט מאתגרת, אך ניתן לשלוט במצב. כיצד? יש להשקיע בעבודת איסוף מודיעין "מלמטה". צריך לבצע כיסוי בסיסי של אוכלוסיות מועדות לפורענות; למפות חבורות ובודדים חשודים על בסיס "סימנים מעידים"; לנסות ולעקוב אחר שינוי בהתנהגותם של אותם חשודים; לפקח על היוצאים למדינות המזרח התיכון ובעיקר סוריה ועיראק; לאתר אנשים שמתבטאים בצורה קיצונית וכאלו שהחלו לפתע לפקוד את המסגדים; צריך לפקח על "צמתי לחימה" שם מאתרים ארגוני הג'יהאד העולמי צעירים מוסלמים ומגייסים אותם לשורותיהם; לפעול לאתר תאים רדומים סודיים של הג'יהאד באירופה; למפות את המסגדים של האימאמים הקיצוניים שמטיפים לג'יהאד ופיקוח אחר אוכלוסיות הכלואים בבתי הכלא. בנוסף, יש להשתמש בכלים מודיעיניים כמו גיוס והפעלת סוכנים שהם "מקורות חיים", לצד הפעלת מקורות טכנולוגיים וכן תחקור חשודים. מן הצד השני, צריך לאבטח מוסדות ומוקדים מועדים לפיגועים עם כוחות איכותיים. ולצד כל העשייה המודיעינית, המדינות צריכות להטיל צווים מנהלים נגד חשודים מרכזיים, בכל הנוגע למניעת יציאה לחו"ל, למשך המעצרים והחקירות ועוד.

בהיבט אחר של המאבק, מדינות מערב אירופה צריכות לפעול לשילוב אוכלוסיות המהגרים האיסלאמים בחברה, ולהוציאם ממעגל העוני והמצוקה. כדי לעקר את המוטיבציה לעשות ג'יהאד וטרור, דרוש טיפול מערכתי בתושבים, שתכלול יצירת מקומות עבודה חדשים, מתן חינוך והשכלה, ואינטגרציה בשכונות עם תושבים מקומיים.

לגופי המודיעין האירופאים מארג קשרים מצוין עם גורמי המודיעין בישראל, כמו גם עם גורמי מודיעין אמריקאים ומזרח תיכוניים אחרים. פתיחות בין הארגונים, העברת מודיעין להשלמת הפאזל המודיעיני לצד שיתוף פעולה מבצעי תוך ניצול היכולות המיוחדות של אותם ארגונים יביאו לניצחון על הטרור האיסלאמי. דרושה עקביות, נחישות ועוצמה לאורך זמן. כאן אין "זבנג וגמרנו".

לפרסום מאמרים בוואלה! דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully