וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס השתלט על מעבר ארז מצדו הפלסטיני

11.1.2015 / 10:39

כחלק מהידרדרות כללית ביחסים עם הרשות הפלסטינית, הציבו אנשי הארגון עמדה במחסום בין עזה לישראל, הבריחו את נציגי הרשות ומאפשרים רק לחולים לעבור. מנגד, סכנת ההסלמה עם ישראל באה דווקא מהגדה

אישה פלסטינית פוסעת במעבר ארז, 2010. AP
רק חולים הזקוקים לטיפול בישראל או בגדה רשאים לעבור. מעבר ארז/AP

בסוף השבוע האחרון הוצפו עשרות בתים ברחבי רצועת עזה במי גשמים. שני תינוקות מתו מקור. המצב ההומניטרי ממשיך להיות קשה, אולי אפילו הקשה ביותר זה שני עשורים לנוכח אי תשלום המשכורות של פקידי הרשות ושל פקידי חמאס. ועדיין, גם בתוך כל ההמולה הזו, מצא חמאס את הזמן להתעמת עם פתח ועם הרשות הפלסטינית. זה החל עוד לפני הסערה האחרונה, בביקור של שרי ממשלת "הפיוס הלאומי" בעזה, שהסתיים במפח נפש גדול עבור תושבי הרצועה. בכיר אנשי חמאס בעזה כיום, מוסא אבו מרזוק, הבטיח כי כל המחלוקות בין הארגון לבין הרשות נפתרו, אולם מיד לאחר מכן פורסמה הודעה מטעם הרשות שהצהירה שדבר לא נפתר. מכאן ואילך החלו העניינים להידרדר – ובמהירות.

עד לשבוע האחרון החזיקו אנשי חמאס בעמדת ביקורת הנקראת ארבע-ארבע, כקילומטר מדרום למחסום בצד הפלסטיני של מעבר ארז. את המחסום, הנקרא חמסה-חמסה, איישו אנשי הרשות הפלסטינית, שפעלו על פי הנחיות המשרד לעניינים אזרחיים. חמאס היה בודק כל פלסטיני שהגיע מישראל או יוצא אליה, וכך גם אנשי הרשות. השבוע החליט חמאס לפתוח עמדת ביקורת נוספת, בחמסה-חמסה, הציב במקום מכולה ואייש אותה באנשיו. הרשות הפלסטינית מצדה החליטה לעזוב את המקום, ומאז רק חולים הזקוקים לטיפול בישראל או בגדה רשאים לעבור במעבר ארז.

עוד על המצוקה הכלכלית של חמאס:
פלסטינים על החלטת ישראל להקפיא הכספים: "פשע מלחמה"
דיווח: קטאר הודיעה לחמאס על הפסקת תמיכתה בארגון
"המצב הכלכלי בעזה גרוע מזה שהוביל ל'צוק איתן'"

אין משכורות, כספומטים פוצצו - כמו לפני "צוק איתן"

במקביל, החל גל מעצרים נרחב של פעילי פתח בכל רחבי הרצועה. בסוף השבוע הנוכחי פוצצו כספומטים של כמה מסניפי בנק פלסטין, כמעין איתות אזהרה לרשות הפלסטינית, בל תנסה לשלם משכורות לפקידי הרשות בלבד מבלי לשלם את משכורות פקידי ממשלת חמאס. בסמוך לבית משפחתו של דובר ממשלת הפיוס איהב בסיסו, תושב עזה במקור המתגורר כיום בגדה, התפוצץ מטען חבלה, ומשרדיה של חברת תקשורת הפועלת מטעם הרשות הוצתו.

כמה מתושבי הרצועה אמרו לוואלה! חדשות שכך נראה המצב ערב מבצע "צוק איתן", כלומר, גם אז לא היו משכורות, חמאס פוצץ וסגר כספומטים כדי למנוע תשלום לפקידי הרשות והמצב ההומניטרי הלך והחריף. עם זאת, חמאס מבהיר במסרים גלויים בתקשורת כי הוא אינו מבקש עימות עם ישראל, ודווקא כעת, כאשר העברת חומרי הבניין לרצועה מואצת ואפילו היצוא של תוצרת חקלאית גבר, ספק אם יש לחמאס אינטרס של ממש במלחמה עם ישראל. הבעיה של הארגון בעזה היא בעיקר עם הרשות, שאינה מוכנה לנקוט צעדים דרמטיים כל עוד חמאס אינו מוותר על השליטה ברצועה.

פלסטינים מתגוננים מפני מזג האוויר הסוער בסמוך לביתם שנהרס במבצע "צוק איתן", ינואר 2015. רויטרס
המצב ההומניטרי קשה. פלסטינים מתגוננים מפני הסערה/רויטרס

הסכנה של הסלמה עם ישראל קיימת, אך ייתכן שהיא גדולה כרגע עוד יותר דווקא בגדה המערבית. החלטת ממשלת ישראל להקפיא את העברת כספי המסים לרשות בתגובה להצטרפות הרשות לבית הדין הפלילי הבינלאומי מונעת כרגע תשלום משכורות לפקידיה, גם בעזה אך בעיקר בגדה. המשכורות הללו הן הגורם המניע הדומיננטי ביותר בכלכלת הגדה, והמשמעות של הלנתן היא החרפת המצוקה הכלכלית.

ייתכן שהרשות תמצא פתרון זמני בסופו של דבר בדמות הלוואה מאחת ממדינות המפרץ או פתרון אחר, אולם אם לא תחודש העברת הכספים, הדבר בוודאי שלא יתרום להרגעת הרוחות. האווירה בקרב הציבור הפלסטיני נגד ישראל רק הולכת ומחריפה, והמוטיבציה של הרשות לפעול במישור הביטחוני – פוחתת. לעת עתה התיאום הביטחוני אמנם נשמר, אך בטווח הארוך, לישראל יש לא מעט סיבות לדאגה.

לפניות לכתב: aviissacharoff@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully