וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות אנשים השתתפו בעצרת הזדהות בתל אביב: "מרכינים ראש"

11.1.2015 / 1:45

חברי הקהילה הצרפתית בישראל הגיעו אמש לטקס לזכר הרוגי הפיגוע בסופרמרקט הכשר בפריז וסיפרו על יקיריהם: "רק לפני שבועיים יואב טייל בישראל". משתתף באירוע: "איך לא הפיקו לקחים מהפיגוע בטולוז?"

צילום: יותם רונן, עריכה: יאיר דניאל

עשרות אנשים השתתפו אמש (שבת) בטקס בתל אביב לזכר הנרצחים בפיגוע בסופרמרקט היהודי "היפר כשר" בפריז. רוב המשתתפים היו חברי הקהילה הצרפתית בישראל, יוצאי המדינה, וכן אנשי דיפלומטיה ואנשי ציבור. בין היתר, לקחו חלק באירוע רב הקהילה איתן סיטבון וסגן שר הדתות אלי בן דהן, אשר נשא תפילה לזכר ההרוגים.

איתן שוורץ, המלווה את הקהילה הצרפתית בעיר, אמר: "תל אביב יפו מרכינה ראש ומשתתפת בצערה העמוק של הקהילה היהודית בצרפת. העיר ערוכה לקליטתם של אלפי עולים בשנה הקרובה כפי שפעלנו עד היום. הגדלנו את התקצוב העירוני ואנו עומדים בקשר הדוק עם הקהילה בצרפת ושומעים מהם על רצונם ההולך וגובר לעלות לישראל".

לאה אלקיים, אחת המשתתפות באירוע, סיפרה כי יואב חטב, אחד ההרוגים בפיגוע, הגיע לישראל לראשונה בחודש שעבר, אז טייל בארץ במסגרת פרויקט תגלית. "הכרנו בטיול בישראל לפני שבועיים. זו הייתה הפעם הראשונה שלו כי הוא מתוניסיה, ועד לא מזמן זה לא היה אפשרי להיכנס עם דרכון משם", הסבירה. "הוא למד עברית, הוא ידע הכול על העבר וההיסטוריה הישראלית, יותר מכולנו. בכל יום שטיילנו ביחד הוא היה מסתובב עם דגל ישראל על הגב, והיה אומר שרק בישראל היה אפשר ללכת עם מגן דוד ודגל ישראל באופן חופשי. בצרפת הוא בחיים לא היה יכול לעשות את זה".

פיגוע הירי בפריז || סיקור מיוחד:
"רוצות לחיות יחד": יהודייה ומוסלמית בפריז השסועה והאבלה
נחשפה הקלטה מהמרכול: "תפסיקו לתקוף את דאעש"
הפיגוע במרכול: "האישה המבוקשת בצרפת" עזבה את המדינה

טקס זיכרון לזכר נרצחי הפיגועים בפריז, שנערך ברחבת מזא"ה 9 בתל אביב, ינואר 2015. גיא יחיאלי, מערכת וואלה! NEWS
יוצאי צרפת מדליקים נרות לזכר הנרצחים בפריז. עצרת הזדהות, אמש בתל אביב/מערכת וואלה! NEWS, גיא יחיאלי

לדברי אלקיים, חטב היה ציוני נלהב. "החלום שלו היה לעלות לארץ, לשרת בצבא. אלו לא היו סתם מלים. הוא היה בדיכאון כשהוא חזר לצרפת. בגיל 21 הוא פתח עסק של יבוא ויצוא וגם למד, אבל הוא פשוט רצה לעזוב את הכול ולעלות לארץ. ממה שהבנתי מהחבר'ה של התגלית, המשפחה שלו רוצה להעלות את הגופה שלו לישראל", אמרה. היא הוסיפה: "אני לא מאמינה שרק לפני שבועיים היינו ביחד, לפני יומיים דיברנו בטלפון והוא הזמין אותי לבוא אליו. זה בן אדם שמאוד התחברתי אליו. הוא אמר לי: 'כשאני מגיע לפריז, אני חייב להסתיר את הדגל".

משתתף נוסף באירוע, שעלה ארצה לפני שנתיים, סיפר על התחושה של יוצאי צרפת בימים אלה. "אנחנו הרגשנו אתמול כמו שהרגשנו לפני שנתיים, באירוע בטולוז", אמר. "זה אירוע דומה מאוד, גם אז נהרגו שוטרת ויהודים. אני הייתי כל כך עצבני, המצב רוח של כולם ירד. אנחנו לא מבינים איך ראש הממשלה הצרפתי לא למד את הלקחים מלפני שנתיים, איך לא לומדים מישראל איך להתמודד עם אירועי טרור".

חוה מימון, מנהלת בית ספר בפרדס חנה, סיפרה על הרוג אחר, פיליפ ברהאם בן ה-40, שנרצח אף הוא בפיגוע בפריז. "אשתו של פיליפ, ולרי, עבדה בבית הספר", אמרה. "היא עבדה במעון עם הילדים הקטנים כבר ארבע שנים. היא איבדה את בנה לפני שלוש שנים, הוא היה חולה מאוד. עכשיו פיליפ נהרג, היא לא יודעת איך היא הולכת להתגבר על כל זה. על זה דיברנו היום. היא בכתה, היא לא יודעת מה לעשות עכשיו, איך להתגבר, נשארה לבד עם שלושה ילדים. אנחנו מחזקים אותה בשעות האחרונות, היא לא האמינה שעוד אסון יגיע על ראשה. זה ממש הרבה בשבילה".

עוד באותו נושא

עסקים נסגרו, תפילות בוטלו: הלם בקהילה היהודית בפריז

לכתבה המלאה

מימון הוסיפה על חברתה: "ביום שישי בצהריים, פיליפ אמר לה שהוא הולך לעשות קניות, היא ממש דאגה שהוא לא התקשר אליה בחזרה. היא דאגה במשך כל היום. היא התקשרה אלינו ואמרה: 'אני מרגישה שהוא שם, אני מרגישה'. היא הייתה בטוחה בזה. שאלתי אותה איך היא יכולה לדעת, והיא אמרה: 'כל יום שישי הוא הולך להיפר הזה, אני בטוחה שהוא שם'. היא דאגה מאוד".

הערב תתקיים עצרת זיכרון המונית בפריז לגינוי פיגועי הטרור בימים האחרונים. האירוע אורגן ביוזמת מנהיגי מפלגות השמאל בצרפת וצפויים להשתתף בו מאות אלפי אנשים, בהם פוליטיקאים מקומיים בכירים ונציגים מכל העולם. בין היתר ייצגו את ישראל ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ אביגדור ליברמן. גם שר הכלכלה נפתלי בנט הודיע כי ישתתף באירוע.

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • פריז
  • צרפת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully