וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקים נסגרו, תפילות בוטלו: הלם בקהילה היהודית בפריז

אמיר תיבון, שליחנו לפריז

10.1.2015 / 13:40

ביום שאחרי הפיגוע במרכול הכשר בבירת צרפת, תושבי שכונת פורט דה ונסן עדיין מתקשים לעכל את שאירע. שוק האיכרים השבועי אמנם מתקיים כרגיל, אך תנועת הלקוחות דלה. שליח וואלה! חדשות מדווח מהשטח

צילום: רויטרס עריכה: מתן חדד

המרכול היהודי "היפר כשר" במזרח הרובע ה-12 של פריז משך הבוקר (שבת) יותר צלמים, עיתונאים, שוטרים וסקרנים מאשר כמה מאתרי התיירות המפורסמים ביותר של בירת צרפת. מסביב לדלתות הנעולות של המקום שבו התרחש אתמול פיגוע מיקוח אנטישמי, התגודדו הבוקר עשרות שוטרים, בשעה שבצד השני של הכביש הוצבו אינספור מצלמות וניידות שידור מכל רחבי העולם. בשכונת פורט דה ונסן, בימים כתיקונם אחת השכונות המנומנמות והשקטות יותר בעיר, התושבים עדיין מתקשים לעכל את מה שאירע פה אתמול בערב.

מדי שבוע, בימי שבת בבוקר מתקיים ברחוב הראשי של השכונה שוק איכרים, מרחק כמה דקות הליכה בלבד מזירת הפיגוע. אתמול בערב המשטרה סגרה את כל הרחובות סביב ל"היפר כשר", אבל הבוקר התנועה כבר זרמה כרגיל, וגם השוק התקיים כסדרו. עם זאת, הסוחרים התלוננו כי תנועת הלקוחות הייתה דלה בהשוואה לסופי שבוע קודמים. "רק אתמול בערב אפשר היה לשמוע פה יריות ופיצוצים בהמשך הרחוב", הסבירו. "אנשים לא ממהרים לצאת מהבית אחרי מה שקרה פה אתמול".

גל טרור בצרפת - כותרות נוספות:
הכתובת הייתה על הקיר: "המחדלים שהובילו לכישלון המודיעין הצרפתי"
אל-קאעדה בתימן: "הפיגוע לימד את צרפת גבולות חופש הביטוי"
הפיגועים בפריז: "הכוחות לא היו מוכנים לפריצה למרכול"

זירת הפיגוע במרכול הכשר בפריז, 10 בינואר 2015. רויטרס
שוטרים מחוץ למרכול "היפר כשר", היום/רויטרס

מוסטפא, מהגר ממרוקו שעובד בבית עסק סמוך לסופרמרקט שהותקף, סיפר לוואלה! חדשות כיצד נראתה הדרמה שהתחוללה פה אמש בעיני העובדים בעסקים המקומיים. "אחרי שעות שהמשטרה בודדה את האזור לחלוטין ולא נתנה לאף אחד להתקרב, פתאום קבוצה גדולה של שוטרים פרצו לתוך הסופרמרקט ביריות ופיצוצים", שחזר. "כמה שניות אחר כך, אנשים התחילו לברוח מהדלת הראשית אל הרחוב. הם נראו פצועים, מדממים ומבוהלים". הוא הוסיף: "באזור הזה חיים ועובדים נוצרים, מוסלמים ויהודים. אין פה הרבה עשירים, כולם אנשים עובדים. רוב הזמן מסתדרים, אבל בשנים האחרונות יש יותר בעיות".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

תפילות השבת בבתי הכנסת בוטלו

הצלמים מול הסופרמרקט הכשר מנסים לעצור כל עובר אורח ברחוב ולראיינו על תקן עד ראייה לאירועים. מעטים עוצרים ונותנים כמה שורות. הרוב מסרבים להשתתף במשחק וממשיכים ללכת. בצמוד ל"היפר כשר" ניצבת תחנת דלק קטנה, שמעסיקה שלושה עובדים בכל משמרת – שני מתדלקים וקופאי. העובדים שנכחו במשמרת של אתמול בערב חזו באירוע מתחילתו, מהרגע שבו נשמעו לראשונה יריות בתוך הסופרמרקט. אחד מהם, שביקש לא להזדהות, אמר כי חלפו דקות ארוכות בין הירי הראשוני לבין תגובת המשטרה. "זה היה מטורף. הבנו שמשהו רע קורה, אבל פחדנו להתקרב. אפשר היה לשמוע את הצעקות של האנשים מתוך החנות".

בתי ספר ברחובות הסמוכים לסופר מרקט נעלו אתמול את שעריהם, כאשר ילדים רבים עדיין היו בכיתות. ההורים קיבלו הנחיה לא להתקרב לאזור בית הספר, אבל להיות זמינים בקרבת מקום למקרה שיוחלט לבצע פינוי מהיר ומידי של מוסדות החינוך. במקביל, בתי עסק יהודיים בכל השכונות הסמוכות נסגרו, ותפילות השבת בבתי כנסת ברחבי העיר בוטלו – בחלק מהמקומות, לראשונה מאז ימי מלחמת העולם השנייה.

זירת הפיגוע במרכול הכשר בפריז, 10 בינואר 2015. רויטרס
אנדרטה שהוקמה ליד המרכול/רויטרס

בניגוד לתדהמה הכללית שעורר הפיגוע במערכת העיתון הסאטירי "שרלי הבדו", הפיגוע בסופרמרקט הכשר לא הפתיע רבים בקהילה היהודית בפריז. כבר ביום רביעי האחרון, לאחר הפיגוע במערכת העיתון, אמרו בכירי הקהילה כי זה "רק עניין של זמן" עד שיתבצע פיגוע נגד מטרה יהודית בצרפת. בשבועות האחרונים התרחשה פה שורה של תקריות אנטישמיות חמורות, בהן ירי לעבר בית כנסת בפריז בחודש דצמבר האחרון, וניסיון להצית בית כנסת אחר בעיר. לאחר הפיגוע ביום רביעי, הוגברה האבטחה על מוסדות יהודיים רשמיים בעיר כגון בתי כנסת ובתי ספר, אבל הסופרמרקט הכשר בבעלות פרטית נותר פגיע.

בישראל כבר מתכוננים לכך שהאירועים שהתרחשו בפריז לא יהיו המילה האחרונה. היום בערב יתקיים במשרד החוץ בירושלים דיון חירום בראשות שר החוץ אביגדור ליברמן כדי לדון באבטחת נציגויות ישראל ברחבי העולם. במקביל, יתקיים דיון מקיף על הסוגיות הקשורות לקהילה היהודית בצרפת, שנמצאת בנקודת משבר קשה במיוחד.

המחבל אמדי קוליבאלי וחברתו לחיים לשעבר חייאת בומדיין. לה מונד, צילום מסך
המחבל שחוסל אמדי קולובלי עם בת זוגו שנמלטה מהמרכול חייאת בומדיין/צילום מסך, לה מונד

סטיפן פולארד, עורך העיתון "ג'יואיש כרוניקל", כתב אמש כי "כל יהודי שאני מכיר בפריז עזב את העיר, או מתכנן לעשות זאת". הקביעה הנחרצת של פולארד הינה מוגזמת – אני נמצא כאן רק כמה שעות וסדר היום שלי מלא בפגישות עם תושבים יהודים, רובם צעירים שלא מתכוונים ללכת לשום מקום – אבל תחושת המשבר אמיתית לחלוטין. היא הייתה קיימת עוד לפני הפיגועים של השבוע האחרון, וכעת היא קשה ועמוקה מתמיד.

הפיגוע במערכת "שרלי הבדו" עורר פרץ אדיר של הזדהות מכל שדרות החברה הצרפתית, שצפוי להגיע לשיאו מחר (ראשון) בצהריים, כאשר במרכז פריז תיערך צעדה בהשתתפות מאות אלפי אזרחים. ראשי המדינות החשובות באירופה צפויים להגיע לאות תמיכה. בקהילה היהודית יעקבו מקרוב אחר הנאומים והקולות בהפגנה, מתוך ציפייה שהמסר נגד האנטישמיות לא יידחק למקום משני, או ייבלע בתוך הקריאה הכללית נגד טרור. שלומיק זנודה, בכיר בקהילה בפריז, תיאר היטב את תחושותיהם של רבים כשאמר כי "אלפי אנשים יצאו השבוע להפגין הזדהות עם 'שרלי הבדו'. זה מצוין, אבל באותה כיכר בה הם הפגינו, התקיימו לפני כמה חודשים בלבד הפגנות שבהן נקראו קריאות מוות ליהודים. אף אחד לא יצא אז להפגין נגד הקריאות האלה, אף אחד מלבד היהודים עצמם".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully