וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת יום לבן: "מקווים שהשלג יגיע גם לבאר שבע"

בירושלים מייחלים לפיצוי מושלג מחר, אולם גם במקומות אחרים במרכז ובדרום, שלא רגילים לפתיתים הלבנים, תיתכן הפתעה בזכות גל הקור החריג. הלימודים בוטלו בבירה ובסביבתה, בהר חברון ובערד

צילום: חמד אלמקת, טל אנגלנדר, שי מכלוף, רויטרס; עריכה: טל רזניק; קריינות: אביב אברמוביץ'

ה"פיצוי" בדרך לירושלמים? אחרי האכזבה שנרשמה בבירה שלשום עם שלג קל וגראופל (ברד רך) שלא ממש הצליחו להיערם, התעמקות מחודשת של האפיק ואוויר קפוא מרוסיה נותנים תקווה ליום לבן היום (שישי). החזאים בבית דגן אמרו כי עם צניחת הטמפרטורות וירידתן מתחת לאפס, כל ענן שיחלוף מעל הרי המרכז והדרום – כולל ירושלים (ואולי גם ערד, מצפה רמון ודימונה), יוריד שם שלג. הצפון ייוותר ככל הנראה מקופח. חלון ההזדמנויות נפתח הלילה, והשלג יכול לרדת עד שבת לפנות בוקר, אם כי בעוצמה קלה ברוב הזמן. בגלל גל הקור הקיצוני, הפתיתים הלבנים עשויים להיראות גם במקומות בלתי צפויים ונמוכים יותר בשפלת ההר ובצפון הנגב. באזורים אחרים במרכז ובדרום ירד גשם.

"אנחנו מקווים שאחרי הרבה מאוד שנים יגיע שלג לבאר שבע", אמר לוואלה! חדשות אורי תושב העיר והוסיף: "זה יהיה מחזה מאוד מרגש עבור התושבים בבירת הנגב". בשל התחזית והקור העז, הוחלט לבטל את הלימודים במקומות שונים ברחבי המדינה. בראש ובראשונה, בירושלים נשארים התלמידים שוב בבית. כך גם בבית אל, בביתר עילית, בקריית יערים, במבשרת ציון, בקריית ארבע, במועצה האזורית גוש עציון ובאפרת.

עוד על מזג האוויר
"גל קור קיצוני מגיע": השלג יתחדש
נערכים להמשך הסערה: "הרשויות מוכנות הרבה יותר מבשנה שעברה"
לילה עם המפלצת האימתנית שפינתה את השלג בבירה

במחוז דרום אין לימודים בערד וביישובי דרום הר חברון, ובצפון - במועצה אזורית גליל עליון. משרד החינוך ירכז את המידע המדווח מהרשויות המקומיות ויעמיד לרשות הציבור מוקד טלפוני שמספרו 1-800250025. ניתן לקבל מידע גם באתר האינטרנט ובפייסבוק של המשרד. באקדמיה: בוטלו הלימודים באוניברסיטה העברית בירושלים בשל השלג הצפוי ובמכללה האקדמית צפת בשל החשש מקרה.

שלג בירושלים דצמבר 2013. AP
ילד בשלג/AP
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ניידות משטרה וכוחות מפוזרים בצירים הראשיים בהרי המרכז, וסביב הכניסות והיציאות לירושלים, והם יסגרו אותם אם תנאי מזג האוויר יסכנו את הנהגים. המשטרה והצבא נערכים לסגור את הכבישים החל מחצות ואם יתחיל שלג. "האפשרות לחסימה עוד לא חלפה, גם אם מדובר בשלג קל יותר", אמרו באגף התנועה של המשטרה. "יחד עם זאת, יש סכנה שהשלג יקפא בלילה ויהפוך לשכבת קרח, דבר שעלול לגרום להחלקות. לכן, אנחנו מבקשים מהנהגים לנהוג במשנה זהירות, להימנע מעצירות פתע ולהדליק אורות".

מכ"ם המשקעים המתעדכן

מערך הרכבות לבירה תוגבר

מזג האוויר משפיע גם על התחבורה הציבורית הלילה והיום. בין היתר, קווי הלילה באזור ירושלים יפעלו הלילה במתכונת מצומצמת עד השעה 02:00 בלבד כולל הקו 480 מתל אביב, ואחרים לא יפעלו כלל דוגמת הקו לבית אל. רכבת ישראל תתגבר את מערך הרכבות לירושלים במהלך יום שישי ומוצאי שבת.

עיריית ירושלים מבקשת מציבור הנהגים להימנע מנסיעה בצירים בשלג, להקדים את נסיעתם ולהימנע מלהגיע לעיר שלא לצורך. בנוסף, בהוראת משטרת ישראל כל קווי התחבורה הציבורית באזור צפת בקווים העירוניים והבינעירוניים לא יופעלו עד השעה 09:00 בבוקר. במעלות וגם בנהריה יפעלו הקווים רק אם יוסר החשש מקרח על הכביש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הקור, שעוד ילך ויגבר, כבר גרם לכמה נפגעים. בין היתר אושפזה במרכז הרפואי לגליל בנהריה בת 96 מחיפה במצב קשה כשהיא סובלת מהיפותרמיה ועם חום גוף של 34 מעלות. בסל הכול טופלו במרכז ארבעה אנשים שסבלו מהיפותרמיה.

שלג בירושלים דצמבר 2013. GettyImages
שלג בירושלים דצמבר 2013/GettyImages

השיא של גל הקור יגיע בלילה שבין שישי לשבת, אז יימדדו ערכים קיצוניים וחריגים שלא היו פה תקופה ארוכה. בצפת ובקצרין, למשל, יהיו 5 מעלות מתחת לאפס, בירושלים מינוס 3 מעלות, בעפולה, בנצרת ובחיפה 0 מעלות, בלוד ובבית שאן 3 מעלות, בתל אביב ואפילו באילת החמימה יהיו מחר בלילה רק 4 מעלות מעל האפס. לשם המחשה, טמפרטורת המינימום הקיצונית ביותר שנמדדה אי-פעם בירושלים בינואר היא מינוס 3.4 מעלות. בהר כנען שליד צפת (בגובה 934 מטרים) מדדו בעבר בינואר מינוס 3.6, מה שאומר שאם התחזית תתממש - בסוף השבוע ישברו שם שיא. בתל אביב, אגב, השיא השלילי בינואר הוא 2.5 מעלות ובאילת 2.2 מעלות.

הסכנה העיקרית שמביא עמו הקור בשבת בבוקר, פרט לאפשרות של צירים חסומים, היא כאמור היווצרות קרח באזורים שונים בארץ. יש חשש מהחלקה בכבישים וגם במדרכות, והציבור נקרא לנהוג במשנה זהירות. הערכת המשקעים לפרק שיסתיים מחרתיים – 60-30 מ"מ.

בחלק מהמקומות סגרו 70% מהמשקעים לעונה כולה

וזה לא הסוף. מערכת נוספת מתחדשת משעות אחר הצהריים של שבת, אז ירדו גשמים משמעותיים מאוד מלווים בסופות רעמים ובברד בצפון ובמרכז. יש אפשרות להצפות נקודתיות. ההרים הגבוהים של הגולן והגליל יזכו למנה נוספת של שלג. מוקדם לדבר על היערמות ועל גבהים שבהם יראו את השלג. כנראה שבמרכז הארץ לא יהיה שלג, שכן הטמפרטורות לא מתאימות – כך אמרו בבית דגן. הגשם יגיע עד הנגב ויימשך עד ראשון בצהריים. יש חשש משיטפונות בכל נחלי הדרום והמזרח. מדובר על מערכת מהירה שתניב בממוצע 60-30 מ"מ נוספים. לא מן הנמנע שביום ראשון, מקומות רבים בארץ יגיעו לממוצע לחודש ינואר כולו. בלילה של יום ראשון תחול התבהרות וכתוצאה מכך קיים חשש חמור לקרה במקומות המועדים.

שלג בירושלים דצמבר 2013. AP
שלג בירושלים/AP

סיכום המשקעים מיום שלישי ועד היום ב-15:00: ניצב בראש קיבוץ כפר גלעדי שבאצבע הגליל עם 130 מ"מ, אחריו מצפה חרשים שבגליל העליון עם 81 מ"מ, קיבוץ אילון שבגליל המערבי – 80 מ"מ, קיבוץ דפנה שבעמק החולה – 71 מ"מ, בית דגן שבשפלה – 63 מ"מ, הטכניון שבכרמל – 61 מ"מ, צמח שעל גדול הכינרת – 46 מ"מ, תל אביב – 45 מ"מ, באר שבע – 23 מ"מ, ערד – 16 מ"מ, אשקלון – 11 מ"מ ובעין גדי שבים המלח 7 מ"מ.

עמוס פורת, ראש גף אקלים בשירות המטארולוגי, אמר כי ברוב חלקי הארץ כמויות הגשם המצטברות מתחילת עונת הגשם עד היום עולות על הממוצע הרב-שנתי לתקופה המקבילה, ובחלקים ממישור החוף הדרומי והרי המרכז הן אף מגיעות לפי 1.5 מהממוצע. בחלק מהתחנות, הכמויות שירדו עד כה כבר עולות על 70% מהממוצע הרב שנתי לעונה כולה.

(עדכון ראשון: 23:29)

פעולה משותפת של קצינים פלסטינים ושל קציני המנהל האזרחי בשלג באזור רמאללה. : דוברות מנהל האזרחי, מערכת וואלה! NEWS
קציני המנהל האזרחי עם קצינים פלסטינים בשלג באזור רמאללה/מערכת וואלה! NEWS, : דוברות מנהל האזרחי
שלג בירושלים דצמבר 2013. AP
איגלו ישראלי? שלג דאשתקד בירושלים/AP
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שאריות שלג בגן סאקר/מערכת וואלה!, צילום מסך
שלג בגולן. קובי ליאני
שלג בגולן, היום/קובי ליאני
קשת כפולה ברמת גן, ינואר 2014. אלעד סאלם, תמונות גולשים
קשת ברמת גן/תמונות גולשים, אלעד סאלם
קשת בענן מעל כרמיאל, ינואר 2014. דנה גולדשטיין, תמונות גולשים
קשת גם בכרמיאל/תמונות גולשים, דנה גולדשטיין
אחרי הסערה: בצפת התעוררו לבוקר של קשת בענן. טל אנגלנדר
ובצפת/טל אנגלנדר
שלג בצומת אמיר (צומת ווסט) ברמת הגולן, ינואר 2015. חמד אלמקת, סוכנות ג'יני
הדרך המושלגת לקצרין/סוכנות ג'יני, חמד אלמקת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully