וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסערה מתעצמת: שיבושים בחשמל, שלג בצפון ונזק מרוחות

כתבי וואלה! חדשות

7.1.2015 / 0:10

הרוחות העזות גרמו לנזק כבד: בפתח תקווה נקרע כבל מתח ונחת על אוטובוס עמוס בנוסעים - ללא נפגעים. קווי חשמל קרסו בין היתר בתל אביב ובחדרה וגרמו לשיבושים. היום: הלימודים בירושלים והסביבה וכן בחלקים בצפון לא יתקיימו. השלג יגיע לגליל, גשום בשאר הארץ

צילום: אבי כהן, שי מכלוף, עומר מירון, גילי שם טוב, חברת החשמל; עריכה: שניר דבוש; קריינות: לירון בארי

אחרי הרוחות העזות, שהיוו את הפתיח למערכת הסוערת, החלו אמש (שלישי) להגיע גם המשקעים. גשמים עזים יורדים בשעות האחרונות בצפון הארץ, במישור החוף הצפוני ובשרון, והם מלווים בסופות רעמים יחידות ובברד. הצפי הוא לעשרות מילימטרים עד הבוקר - מה שעלול לגרום להצפות מקומיות. בהמשך הלילה, התפשט הגשם למרכז וגם לפנים הארץ.

מזג האוויר הקיצוני והרוחות הסוערות גרמו לכמה הפסקות חשמל. בשל תקלה בקו מתח גבוה נרשם שיבוש באספקת החשמל לחדרה ולפרדס חנה. מוקדם יותר היו הפסקות חשמל גם בפתח תקווה וברמת החייל שבצפון תל אביב. במקביל, עץ שקרס בפתח תקווה פגע בכבל מתח - וזה נפל על אוטובוס ובו נוסעים. כלי הרכב פונה, ולא היו נפגעים. גם בעכו נקרע כבל מתח, וחברת החשמל פעלה לפינוי המפגע. כבישים בנהריה, בקריות ובאזור מגידו נחסמו חלקית בגלל נפילת קווי חשמל. במהלך היום קרסו מאות עצים, עשרות מהם בראשון לציון, אולם גם כאן לא היו נפגעים. כביש פנימי בשכונת נווה אורנים בצפת נחסם זמנית לתנועה עקב פרגולה שעפה ברוח ונפלה על מכונית חונה. אפילו באילת היו נזקים בעקבות הרוח. גם הלילה הוסיפו לנשב רוחות סערה במהירות של 70-50 קמ"ש, עם משבים של עד 90 קמ"ש.

עוד ידיעות על הסערה בוואלה! חדשות
הסערה כאן: נזקים בכל הארץ
זיהום אוויר בדרום; אהרונוביץ': אסור שהתקלות מהשנה שעברה יחזרו
חשש ממצור: דיווחים על מחסור במזון בירושלים

עם זאת, מדובר רק בהקדמה של המערכת החורפית העוצמתית, שתבוא לשיאה רק בלילה הקרוב. עד אז, ההערכה היא שיירשמו עוד נזקים רבים כתוצאה מהצפות, מפגיעה בתשתיות וכמובן לאור השלג החזוי. בחרמון כבר משתוללות סופות שלגים, ופתיתים לבנים נראו אמש גם בצפון רמת הגולן ובהר מירון. במשך הלילה הטמפרטורה ירדה מספיק כדי לאפשר היערמות שלג גם בגליל העליון מגובה 700 מטרים, ובכלל זה בצפת. עם ירידת השלג שם, ייחסמו הצירים לתנועת כלי רכב - ומפלסות יפתחו את הצירים העיקריים, ובזה לבית החולים זיו.

איפה לא ילמדו היום? הרשימה המלאה

שלט שנפל על מונית בעקבות הרוחות החזקות באילת, ינואר 2015. זוזף מאיר, מערכת וואלה! NEWS
עמוד שקרס על מכונית באילת/מערכת וואלה! NEWS, זוזף מאיר

מכ"מ הגשם המתעדכן

מתכוננים לפינוי שלג בחרמון, נובמבר 2014. ניב אהרונסון
נערכים לפינוי השלג גם בחרמון/ניב אהרונסון

הטמפרטורות יצנחו ויהיו נמוכות מהרגיל לעונה בצורה משמעותית. בירושלים מ-2 מעלות בלבד הלילה עד 4 מקסימום במהלך היום, בתל אביב 10-9, בחיפה 7-6, בעמקי הצפון 6-5, בטבריה 10-9, בקצרין 5-4, בצפת 1-0, במודיעין 10-8, באשדוד 12-10, בבאר שבע 10-5, בים המלח 16-11, במצפה רמון 5-2 ובאילת החמימה יהיו הלילה רק שמונה מעלות מינימום ו-16 מעלות בצהרי היום.

השלג שהחל הלילה בצפון עשוי להיערם לשכבה עבה עד שעות הבוקר של רביעי. היום יימשך השלג בהרי הגליל והגולן מגובה 600 מטרים - והוא ימשיך להצטבר על הקרקע ולגרום לחסימות צירים. במהלך הבוקר, עם חדירת האוויר הקר לשאר חלקי הארץ, יתפשט השלג בהדרגה להרי המרכז, ולקראת הצהריים יגיע גם לירושלים. צפויה היערמות מהירה, במיוחד בשעות השיא - מהיום אחר הצהריים ועד חמישי בבוקר. לפי ההערכות, תיתכן היערמות של בין עשרה ל-30 סנטימטרים בבירה, ואולם בפסגות הגבוהות יותר במרכז עשוי להצטבר אפילו יותר. כך גם בגליל העליון וברמת הגולן.

גלים מתנפצים בנמל תל אביב במהלך הסערה, 06 בינואר 2015. רויטרס
גלים של עד שבעה מטרים בים התיכון/רויטרס
חרדים מצטלמים בשלג על רקע הכותל המערבי, ינואר 2013. AP
השלג יגיע היום בצהריים. צעירים בכותל בשלג דאשתקד/AP

בתום הערכת מצב שקיים אתמול המפכ"ל רב-ניצב יוחנן דנינו הוחלט לעבור לכוננות עליונה ברמה ג' בכל רחבי הארץ. נוכח מזג האוויר הסוער ובהתאם לתחזית, ביקשו במשטרה מנהגי כלי רכב כבד להימנע מלנסוע מחר בכביש 1 ו-443. "המטרה היא לדלל עד כמה שניתן את התנועה בצירים הללו, נוכח הצפי לחסימתם", מסרו מהמשטרה. "אגף התנועה ממליץ לציבור הנהגים בכלל להימנע מלנסוע בצירים הצפויים להיחסם וזאת למען שלומם וביטחונם".

כל החסימות והמעקפים היום

מאגף התנועה של המשטרה נמסר כי עם תחילת השלג יחסמו הצירים המובילים לירושלים - בכלל זה כביש 1, כביש 443, וכביש 375 מכיוון בית שמש. בשל הגשמים ישנו חשש קל שנתיבי איילון יוצפו, ובמידת הצורך תופנה התנועה לכביש 1 וכביש 4. במקרה שכביש 4 יוצף בקטע שבין אלוף שדה לבר אילן, תחסום המשטרה את התנועה צפונה למחלף אלוף שדה ותפנה את הנהגים ליציאה מהמחלף.

בצפון, בהתאם לגשמים יתכן שיחסם כביש מספר 65 מצומת כפר תבור לצומת נעורה, נהגים יוכלו לנסוע בכבישים 71, 716 ו-767. כביש החוף יחסם לתנועה במחלף עתלית במקרה של הצפה, והתנועה תופנה משם. כביש מספר 70 עשוי להיחסם לתנועה בצומת אחיהוד, והתנועה תופנה חזרה לכביש מספר 85 ודרך כביש מספר 4.

בדרום יש חשש לשיטפונות, ולפיכך ייתכנו חסימות בצירים המרכזיים. במקרה של שיטפונות בכביש מספר 40 יחסם הכביש בצומת מצפה רמון, צומת חלוקים, צומת ציחור וצומת קטורה, והתנועה תופנה לכביש 90 ולכביש מספר 12. כמו כן במקרה של שיטפונות בכביש 90 בקטע שבין צומת הערבה לצומת עין גדי, יחסם הקטע והתנועה תופנה לכביש מספר 25.

משרד התחבורה פתח חדר מצב מיוחד בבית דגן שיופעל 24 שעות ביממה. הוא יספק מענה למפגעים וירכז דיווחים מהגופים הכפופים העוסקים בהם: רשות שדות התעופה, חברת נתיבי ישראל, רכבת ישראל, הרכבת הקלה, חברות התחבורה הציבורית ונמלי הים. חברת "סיטיפס" המפעילה את הרכבת הקלה בירושלים קיבלה הנחיה לשמור על הצירים נקיים משלג כדי לאפשר את תנועת הרכבת ללא הפרעה.

עקב תנאי מזג האוויר יחולו שינויים בפעילות הרכבת לכיוון ירושלים. הנוסעים לבירה יתבקשו להחליף רכבת בבית שמש, שם תמתין רכבת עם מספר מקומות כפול מהרגיל - דבר שנועד לענות על עומס הנוסעים המבקשים לעלות לבירה לחזות בשלג.

מאות טונות מלח, מאות מפלסות מוכנות

לאור השלג שצפוי לרדת היום בירושלים, החליטה העירייה שלא לקיים את הלימודים בבתי הספר, בגני הילדים ובמעונות היום, כדי לא לסכן את בטיחות התלמידים והתושבים. גם בהתנחלות אפרת שבגוש עציון, ביישובים הגבוהים של המועצה האזורית מטה יהודה, בדרום הר חברון, במועצה האזורית מטה בנימין, בביתר עילית, במבשרת ציון ובמועצה האזורית עציון לא ילמדו היום בכל מוסדות החינוך. בצפון - במועצה האזורית מרום גליל בוטלו הלימודים. גם באוניברסיטה העברית בירושלים ובפקולטה לרפואה בצפת לא לומדים היום. הרשימה המלאה פה.

עשרות כלים כבדים, בהם מפלסות שלג, טרקטורים, שופלים, מחפרונים ומשאיות לפיזור מלח, פזורים באזור ירושלים וצפת, בגליל העליון, במועצה אזורית שומרון, בביתר עילית ובאזור חברון. עשרות טונות של מלח להמסת שלג פוזרו באזורים המועדים, ו-100 טונות נוספים יועברו לירושלים ולצפון ביממה הקרובה. עשרות אלפי שקיות חימום ואלפי שמיכות הועברו לרשויות, לחלוקה לתושבים שיזדקקו לכך. כמו כן, לבקשת עיריית ירושלים, הוקצו משאיות עם גנרטורים גדולים שנועדו להעניק סיוע במצב חירום לישובים שינותקו מחשמל.
לדברי פרופ' תמר פרץ, ממלאת מקום מנהלת המרכז הרפואי הדסה בירושלים, "מערך הרופאים, צוותי הסיעוד וכל שאר בעלי התפקידים החיוניים בשני בתי החולים של הדסה כבר ערוכים בכוננויות מוגברות" לאפשרות של קליטת נפגעים מהסערה.

עץ שקרס ברחוב השומר בחולון. דנה תרשיש, מערכת וואלה! NEWS
עץ שקרס בחולון/מערכת וואלה! NEWS, דנה תרשיש
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עד שעות הלילה של יום רביעי צפויות כמויות גדולות של שלג, ובלילה הקרוב ייתכן שלג גם בפסגות הר הנגב. בשאר הארץ - מהצפון ועד המרכז, ירד היום גשם מלווה בסופות רעמים וברד. משעות הערב, בצפון הנגב ירד גשם מקומי. קיים חשש לשיטפונות בנחלי המזרח ולהצפות במקומות המועדים.

היום ימשיכו לנשב רוחות חזקות מאוד בעוצמה שבין 45 ל-65 קמ"ש, עם משבים שיכולים להגיע עד 90 קמ"ש. בדרום הארץ יוסיף להיות אביך עם סופות חול – שיגרמו להגבלות ראות משמעותיות. האובך ישקע במרכז. הים יהיה גבה גלים וגובהם ינוע בין ארבעה לשישה מטרים. הציבור נקרא שלא להיכנס לים התיכון בשל סכנת חיים ממשית.

ומה הלאה? בחמישי השלג ייחלש מאוד וייפסק בהרי הצפון. בהרי המרכז ייתכן שלג קל או שלג מעורב בגשם, שלא ייערם. גשם מקומי יוסיף לרדת מצפון הארץ עד מרכז הנגב, אך עוצמתו תיחלש. עדיין קיים חשש לשיטפונות בנחלים. הרוחות ייחלשו אף הן, וגובה הגלים ירד ל-3-2 מטרים. הטמפרטורות ימשיכו לרדת, ובלילה קיים חשש כבד להיווצרות קרח על הכבישים. בשישי, מלפנות בוקר צפוי גל נוסף של שלג קל עד בינוני שירד בעיקר בהרי המרכז, והוא עשוי להיערם. גשם מקומי ירד בעיקר במרכז הארץ ובדרומה. טמפרטורות המינימום ירדו מתחת לאפס בחלקים שונים של הארץ.

בשעות הבוקר של שבת השלג שהצטבר יימס בחלקו, אבל זה לא הסוף: משעות הצהריים יתחדשו המשקעים בצפון הארץ ובמרכזה והם ילוו בסופות רעמים ובמשבי רוח חזקים ובברד. במהלך הערב הגשם יתפשט גם לדרום, ולפיכך יש חשש לשיטפונות בנחלים. ביום ראשון עדיין צפוי גשם.

צילמתם תמונות או סרטונים מעניינים במהלך הסערה? שלחו לנו לווטסאפ האדום

בהכנת הידיעה השתתפו: עדי חשמונאי, אלי אשכנזי, דנה ירקצי, יניר יגנה, יאיר אלטמן ומור שמעוני

(עדכון ראשון: 23:22)

רוח בחוף קריית חיים. ערן גילווארג
רוחות עזות בחוף קריית חיים/ערן גילווארג
פינוי עמוד חשמל זמני שקרס בחיפה על ידי העירייה, ליד לב המפרץ. ערן גילווארג
פינוי עמוד חשמל זמני על ידי העירייה, לאחר שקרס סמוך ללב המפרץ בחיפה/ערן גילווארג
כפות שלג שנרכשו על ידי פיקוד במסגרת המוכנות לסופות ושלגים על רקע לקחי הסופה הקודמת . ינואר 2015. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה!
פינוי שלג בחרמון/מערכת וואלה!, אמיר בוחבוט
מזג אוויר בעכו, ינואר 2015. עמוס דדון, מערכת וואלה! NEWS
הגלים מתנפצים אל החוף/מערכת וואלה! NEWS, עמוס דדון
רוח בתל אביב לפני הסופה הגדולה, ינואר 2015. ראובן קסטרו
רוחות עזות במרכז/ראובן קסטרו
מתכוננים לפינוי שלג בחרמון, נובמבר 2014. ניב אהרונסון
מתכוננים לפינוי שלג בחרמון, נובמבר 2014/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully