וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוננות שלגים וכפור: כך תעברו בשלום את הסערה

כתבי וואלה! חדשות

6.1.2015 / 14:12

לקראת הסערה הקרבה, בבתי החולים נערכים לקליטת נפגעי הסערה ובמשטרה מתכננים לחסום צירים. הלימודים בבתי הספר מתוכננים להתקיים כרגיל. מומחים ממליצים כיצד להתגונן מפני הסופה

מערכת וואלה!

לקראת הסערה ההולכת וקרבה, סופות חול ואבק בדרום הארץ גרמו לזיהום אוויר חמור מאוד באזור. אחר הצהריים סופות האבק עלולות להתרחב גם למרכז הארץ, והזיהום צפוי להימשך עד מחר. בשל כך המשרד להגנת הסביבה ממליץ לאנשים המשתייכים לאוכלוסייה רגישה, ובהם חולי לב וריאות, קשישים, ילדים, ונשים בהיריון להימנע מפעילות גופנית מאומצת.

עוד לקראת הסערה:
חשש ממצור: דיווחים על מחסור במזון בירושלים
הסערה בפתח: היערכות ארצית, השלג בירושלים יתארך
כוננות סופה: הכניסות לירושלים ייחסמו, שיבושים בטיסות

שלג בחרמון הבוקר, ינואר 2015. חמד אלמקת, סוכנות ג'יני
שלג בחרמון/סוכנות ג'יני, חמד אלמקת

בינתיים, היום צפויות הרוחות להתחזק, ייעשה אביך ובדרום הארץ תתחוללנה סופות חול נרחבות. גשם צפוי לרדת לסירוגין בצפון ולאורך החוף. במהלך היום יתחזק הגשם ויתפשט למרכז, מלווה בסופות רעמים יחידות ויהיה חשש להצפות. בחרמון ירד שלג ומשעות הערב יחל לרדת שלג גם בפסגות הרי הצפון. הלילה יהיה גשום וסוער בצפון ובמרכז. ינשבו רוחות עזות בכל הארץ, ובדרום הארץ תתחוללנה סופות חול נרחבות. יהיה חשש כבד להצפות מקומיות, ושלג יוסיף לרדת בהרי הצפון כולל בצפת.

הטמפרטורות החזויות להיום ולהלילה: בצפת ינועו הטמפרטורות בין 7 מעלות בצהריים ל-0 מעלות הלילה, בטבריה בין 17 ל-9, בחיפה בין 11 ל-6, בתל אביב בין 15 ל-9, בירושלים בין 10 ל-2, בבאר שבע בין 14 ל-6 ובאילת ינועו הטמפרטורות בין 19 מעלות בצהריים ל-8 מעלות הלילה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

להשתמש בתנורי גז, להקפיד על תקינות צמיגים

על מנת לעבור את הסופה בבטחה, מומלץ להישמע להמלצות מומחים. על פי מור שמעוני, כתבת וואלה! לענייני בריאות, הסופה צפויה להתאפיין ברוחות חזקות וחפצים עלולים להינתק ממקומם, לעוף ולפגוע בעוברי אורח. לדבריה, יש להקפיד לאבטח חפצים הנמצאים בחוץ ולקשור אותם לבסיסים יציבים. מאחר שיש חשש להפסקות חשמל או תקלות, מומלץ להכין בבית אמצעי חימום שאינו עובד על חשמל, כמו תנור גז, הסקה או אח, כדי לשמור על החום בבית. בעת השימוש במכשירים אלה יש להיזהר מהרעלת תנורי הסקה – הרעלת חד תחמוצת הפחמן – שעלולה להיות קטלנית. ההרעלה נגרמת מפליטת גז חסר צבע וריח, שלא ניתן להבחין בו עד שמתחילים סימני ההרעלה: סחרחורת, בחילה והקאה, עייפות, חולשה והרגשה כללית רעה, ובמקרים קשים גם אובדן הכרה. זהו מצב חירום רפואי מסוכן, ובמקרה של הופעת הסימנים לעיל בבית שמופעלת בו מערכת הסקה יש לסגור מיד את המערכת, לאוורר את הבית ולהזעיק את מד"א בטלפון חירום 101.

קובי ליאני, עורך וואלה! רכב, מדגיש כי הצמיג הוא הקשר של הנהגים לכביש, ולכן חשוב לוודא מבעוד מועד את תקינות הצמיגים – שלא יהיו יבשים ושעומק החריצים יהיה גבוה כדי לאפשר את פינוי יעיל של מים מהאספלט ולייצר אחיזה. חשוב מאוד גם לוודא שלחץ האוויר תקין, דבר המשפיע מאוד על האחיזה של הרכב ועל צריכת הדלק. בעת נסיעה לכיוון שלולית יש להאט, לאחוז את ההגה ישר ולעבור את השלולית בצורה זהירה. כדי להימנע מהחלקה, אם יש ברכב מערכת ANTILOCK BREAK SYSTEM (ABS), יש ללחוץ חזק על הדוושה ולנסות לכוון את הרכב כדי להימנע מפגיעה. אם לא, לא מומלץ לפמפם את הבלם, שכן זה מפריע לרכב לעצור, אך יש להגיע למצב של האטה מקסימלית בלי נעילה של הגלגלים. למרות הקור כדאי להימנע מנהיגה עם מעילים שמכבידים על יכולת התזוזה והנהיגה ברכב.

סימינה ברטשניידר, מהנדסת מומחית מחברת החשמל קוראת להקפיד על בטיחות בכל הקשור לגופי חימום חשמליים. לדבריה, יש לשים לב למיקום של התנורים כך שיהיו יציבים ולא יתהפכו, ושלא ישמשו לייבוש בגדים או פריטים אחרים שעלולים להתקלח. הדרך היעילה והחסכונית ביותר לחימום הבית היא המזגן. מומלץ לשמור על טמפרטורה של 20 מעלות. חשוב מאוד גם לחזק חפצים שעלולים להתעופף ברוח, כמו עציצים וקולטי שמש, כדי שלא יפגעו בכבלי חשמל. כמו כן, חשוב לשים לב למפגעים שיכולים לגרום להתחשמלות, כמו עמודים שנפלו או כבלים שנקרעו.

לקראת הערכות לסערה: ביקור השר לביטחון פנים במרום גולן , ינואר 2015. סוכנות ג'יני
אהרונוביץ' עם מפקד מחוז הצפון ניצב זוהר דביר בסיור במרום גולן, היום/סוכנות ג'יני

בינתיים במשטרה וברשויות החירום ממשיכים להיערך לסערה. השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' סייר היום בכמה מוקדים בצפון הארץ במטרה לבחון את מוכנות גופי החירום וההצלה. בין היתר, הוא סייר במחסני החירום במועצת מבואות החרמון יחד עם מפקד המחוז, ניצב זוהר דביר, ועם ראש המועצה, בני בן מובחר. במהלך הסיור הדגיש אהרונוביץ' כי יש לעשות את מרב המאמצים לשמור את הצירים ראשיים פתוחים ולתת סיוע לאוכלוסיות החלשות, והנחה לפזר את הכלים הכבדים ואת האמצעים המיוחדים כבר היום.

בהמשך הגיע השר לסייר גם במרום הגליל ובצפת. "אנו חוזרים לאותו מזג אוויר כמו לפני שנה, ולכן ההנחיה שלי היא שהולכים להחמרה ולא להקלה. אסור שהתקלות שהיו יחזרו", אמר אהרונוביץ' במהלך הסיור בצפת. "מבחינתי נתתי את כל מה שיש. פתחתי את כל המחסנים בכל הנושא של שירותים, חירום והצלה – הכול יצא החוצה. בעורף פתחו את כל המחסנים והגדודים, כולל נגמ"שים ומפלסות. מי שצריך עוד משהו, כמו שקיות תנורים פנסים, אנחנו נעזור".

בשל השלגים הצפויים והחשש מהצפות, משיטפונות, מקריסת עצים ומפגיעה בתשתיות, במשטרה הודיעו כי יהיו חסימות צירים רבות, בייחוד מחר וביום חמישי. "המשטרה ערוכה בכוחות מתוגברים בצירי התנועה ומקיימת הערכות מצב שוטפות עם הגורמים הרלוונטיים בהם הרשויות המקומיות, כיבוי האש, מד"א, חברת חשמל ואחרים – כדי לשמור על שגרת החיים התקינה ככל האפשר", נמסר מהמשטרה. כמו כן, מוקדי 100 יתוגברו ויחידות המתנדבים העוסקות בחילוץ ייערכו וישמשו ככוח כוננות לאירועים.

רוחות חזקות גרמו לגג לעוף בראשון לציון, ינואר 2015. עיריית ראשון לציון,
גג בניין בראשון לציון שעף מהרוח/עיריית ראשון לציון

במערכת הבריאות נערכים לקבלת נפגעי מזג האוויר הסוער. בין היתר, במרכז הרפואי לגליל בנהריה התקיימה הערכת מצב בנושא. "על פי תחזיות השירות המטאורולוגי צפויים לנו כמה ימים חורפיים במיוחד", אמר מנהל המרכז ד"ר מסעד ברהום. "האזור שלנו מאופיין בטופוגרפיה שונה. מצד אחד יישובים הקרובים לקו החוף, ומאידך יישובים גבוהים שבהם צפוי על פי התחזית לרדת שלג. אנו נמצאים בקשר רציף עם הרשויות המקומיות, עם המשטרה, עם מד"א, עם כיבוי אש ועם צה"ל, על מנת לתת מענה לאירועי קיצון אפשריים שייגרמו בשל מזג האוויר הסוער".

ד"ר ברהום ציין כי המרכז הרפואי ערוך לתגבר את הצוותים על פי הצורך על מנת לתת מענה מקצועי לכל תרחיש הקשור בעונת החורף. "אני מאמין שהניסיון שנצבר בשנים הקודמות לצד הסברה נרחבת שאנו עורכים, הן בין כותלי המרכז הרפואי והן בקרב הקהילה שאנו משרתים, יאפשר לנו לעבור את הסערה הקרובה בצורה המיטבית ביותר", סיכם.

בבתי החולים של הדסה ערוכים לקראת מזג אוויר קיצוני בירושלים, לרבות סופת שלג כבדה. "בדיוק כמו בסופת השלג אשתקד, בתי החולים בעין כרם ובהר הצופים ימשיכו לתפקד כסדרם ויהיו ערוכים לקליטת כל חולה שיזדקק לשירותיהם", הבהירה פרופ' תמר פרץ, ממלאת מקום מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה.

במד"א ערוכים לסערה ונמצאים בכוננות שלג, חורף 2014. מד"א
היערכות במד"א/מד"א

גם במערכת החינוך מתכוננים לימים סוערים בהנחיית מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן. לפי שעה, צפויים מוסדות החינוך בארץ לפעול כסדרם. גם בחינת הבגרות בספרות המתוכננת ליום חמישי תתקיים כסדרה. עם זאת, הפעילויות במוסדות החינוך יותאמו למזג האוויר הקשה הצפוי ולא יתקיימו טיולים במקומות המועדים לשלג או לשיטפונות. במקביל, המשרד נערך לפתוח חדרי מצב במחוזות ובמטה בירושלים כדי לעקוב אחר המצב ולספק מענה במידת הצורך.

בשל הגלים הגבוהים והרוחות החזקות, הוגבלה כניסה ויציאה של אוניות בנמלי חיפה ואשדוד. ממשרד התחבורה נמסר כי בנמל חיפה כבר לא נותרו אוניות כלל ברציפי המכולות הגדולים ואין כל תנועה של אוניות בנמל.

מכ"ם הגשם המתעדכן

יום השיא של הסערה צפוי להיות מחר. בבוקר יתחילו לראות פתיתים לבנים בהרי המרכז הגבוהים. השלג ידרים בהדרגה, והחל מהצהריים הוא צפוי לרדת גם בירושלים, ולהצטבר על הקרקע. עד שעות הלילה צפויות כמויות גדולות של שלג. ההערכות מדברות על היערמות של בין עשרה ל-30 סנטימטרים. בלילה יש סיכוי שגם בפסגות הר הנגב ירד שלג קל. השלג בירושלים, כך מסתמן, יימשך בכמה גלים - בחמישי בלילה, וייתכן שגם בשישי במהלך היום.

בהכנת הידיעה השתתפו הכתבים עדי חשמונאי, יניר יגנה, יאיר אלטמן, מור שמעוני ורויטל בלומנפלד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully