וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסערה בפתח: היערכות ארצית, השלג בירושלים יתארך

כתבי וואלה! חדשות

6.1.2015 / 0:00

המשטרה ורשויות החירום בכוננות גבוהה לקראת הסערה שתתחיל לתת אותותיה כבר הלילה. מחר: רוחות של עד 90 קמ"ש וחשש להצפות במישור החוף הצפוני. משעות הערב, הגליל העליון ייצבע לבן. לפי התחזית המעודכנת, השלג בירושלים יימשך עד שישי

צילום: עומר מירון, מור שאולי, אבי כהן, עריכה: קשת סידי, קריינות: לירון בארי

הסערה בפתח: ברוב חלקי הארץ הושלמה ההיערכות למזג האוויר הקיצוני שיפקוד את אזורנו בימים הקרובים. היום (שלישי) יתאפיין ברוחות עזות מאוד שיכולות להגיע עד 90 קמ"ש – מה שעלול להביא להגבלות ראות חמורות בכבישים ולפגיעה בפעילות נמלי התעופה והים. הים התיכון יהיה סוער והגלים יגיעו עד לגובה של שישה מטרים. בדרום יתחוללו סופות חול ויהיה אביך מאוד. ייתכן שהאובך יגלוש גם למרכז הארץ.

בחלקו הראשון של היום ירד גשם מלווה בסופות רעמים ובברד בעיקר בצפון הארץ ובחוף הצפוני, דבר שיכול להוביל להצפות נקודתיות. בחצי השני של היום הגשם יתפשט למישור החוף המרכזי. השלג המיוחל יתחדש בחרמון כבר בבוקר, ומהערב תיכנס לתמונה גם רמת הגולן בחלקיה הגבוהים. בלילה יתפשט השלג גם להרי הגליל מגובה 700 מטרים. מגובה 800 מטרים – ובכלל זה צפת, השלג עשוי להיערם לשכבה עבה עד שעות הבוקר של יום רביעי. בהתאם להתפתחויות, בין אם בשל השלג ובין אם בשל הצפות, ייחסמו צירים שונים, והנהגים יופנו לצירים חלופיים - הרשימה המלאה בתחתית הידיעה.

עוד ידיעות בוואלה! חדשות
פייגלין עוזב את הליכוד: "נתניהו עשה לי סיכול ממוקד"
נתניהו תוקף: "בוז'י ולבני חלשים, רוצים להיכנע"
פרשת השחיתות: נבדקת מעורבות של גורמים בקק"ל

מוצבי צה"ל בחרמון, בהם שוהים כוחות הנערכים בימים אלו להמשך פעילותם הסדירה גם במזג האוויר הנוכחי, ינואר 2015. דובר צה"ל
פינוי השלג שהצטבר כבר בסוף השבוע במוצבי החרמון/דובר צה"ל

מחר יהיה יום השיא של הסערה. בעוד שבצפון יימשכו השלגים וייערמו מגובה 700 מטרים, בבוקר יתחילו לראות פתיתים לבנים גם בהרי המרכז הגבוהים. השלג ידרים בהדרגה, והחל מהצהריים הוא צפוי לרדת גם בירושלים, ולהצטבר על הקרקע. עד שעות הלילה צפויות כמויות גדולות של שלג. ההערכות מדברות על היערמות של בין 10 ל-30 סנטימטרים. בלילה יש סיכוי שגם בפסגות הר הנגב ירד שלג קל. השלג בירושלים, כך מסתמן, יימשך בכמה גלים - בחמישי בלילה, וייתכן שגם בשישי במהלך היום.

שאר אזורי הארץ יזכו מחר למזג אוויר סוער: גשם מלווה סופות רעמים וברד ירד מצפון הארץ ועד צפון הנגב. קיים חשש לשיטפונות בנחלי המזרח והדרום ולהצפות במקומות המועדים. הרוחות יחלשו אולם הן עדיין יהיו חזקות עם משבים של 90-75 קמ"ש. הטמפרטורות יהיו נמוכות במידה ניכרת מהרגיל, ובעוד שבהרים הן יהיו קרובות לאפס, בתל אביב למשל תימדד מחר בצהריים טמפרטורת מקסימום של 10 מעלות בלבד (8 מעלות מתחת לממוצע).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

מכ"ם הגשם המתעדכן

בהתאם לתחזית, ולאור השלגים, החשש מהצפות ומשיטפונות, מקריסת עצים ומפגיעה בתשתיות, אמרו במשטרה כי יהיו חסימות צירים רבות, במיוחד מחר ובחמישי. "המשטרה ערוכה בכוחות מתוגברים בצירים התנועה ומקיימת הערכות מצב שוטפות עם הגורמים הרלוונטיים בהם הרשויות המקומיות, כיבוי האש, מד"א, חברת חשמל ואחרים – כדי לשמור על שגרת החיים התקינה ככל האפשר", נמסר מהמשטרה. בנוסף, מוקדי 100 יתוגברו, המשרות יועבו ויחידות המתנדבים העוסקות בחילוץ ייערכו וישמשו ככוח כוננות לאירועים. "משטרת התנועה קוראת לנהגים לנהוג במשנה זהירות בשל הגבלות הראות ותנאי מזג האוויר – ולהימנע מנסיעה בכבישים מוצפים. ההמלצה היא: מי שלא חייב לנסוע בצירים במזג האוויר סוער - שלא ייצא". מוקד אגף התנועה ימסור הודעות לציבור בהתאם להתפתחויות.

משרד התחבורה יפתח הבוקר חדר מצב מיוחד בבית דגן שיופעל 24 שעות ביממה. הוא יספק מענה למפגעים וירכז דיווחים מהגופים הכפופים בהם: רשות שדות התעופה, חברת נתיבי ישראל, רכבת ישראל, הרכבת הקלה, חברות התחבורה הציבורית ונמלי הים. חברת רכבת ישראל התבקשה לתגבר את מערך הרכבות בין השפלה לירושלים, במטרה לתת מענה לביקוש הצפוי של אנשים שיבקשו לעלות לראות את השלג בבירה. חברת "סיטיפס" המפעילה את הרכבת הקלה בירושלים קיבלה הנחיה לשמור על הצירים נקיים משלג כדי לאפשר את תנועת הרכבת ללא הפרעה. חברת נתיבי ישראל הצטיידה בכמויות גדולות של מלח לפיזור על הכבישים המושלגים והקפואים. במקביל, הכלים ההנדסיים והמפלסות באזורים השונים נבדקו לקראת פעילותם בפינוי השלג.

חברת נתיבי איילון תיערך לאפשרות של סגירת הנתיבים העמוסים במקרה של הצפה. חברת אגד הונחתה להרכיב על גלגלי האוטובוסים שברשותה שרשראות ברזל, במטרה לאפשר לאוטובוסים לנסוע גם בשלג ולמנוע את החלקתם. דגש מיוחד, כך אמרו במשרד התחבורה, יינתן לשמירה על צירי תנועה פתוחים לבתי החולים בצפת ובירושלים.

ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, נערך לשלג בבירה, ינואר 2014. טלי מאייר
ראש עיריית ירושלים ניר ברקת סוקר את מפזרות המלח/טלי מאייר
שלג בירושלים, 14 בדצמבר 2013. עומר מירון
"השלג מחייב מוכנות עירונית". נזקי הסערה בירושלים בדצמבר 2013/עומר מירון

המשטרה אמרה אמש כי עם קבלת התראת שלג ובהתאם למזג האוויר ולהערכת מצב שתתקיים, ייסגרו כביש 1 וכביש 443. "הציבור נקרא להקדים את ההגעה או היציאה מהעיר, בהתאם לדיווחים וההודעות שיופצו", נמסר. 150 מפלסות עומדות בכוננות ברחבי הבירה. "שלג בירושלים הוא חגיגה לירושלמים, ואנחנו מצפים לראות את העיר הכי יפה בעולם צבועה בלבן. השלג מחייב מוכנות עירונית ואחריות אישית של כלל התושבים ואנו קוראים לכל התושבים להתכונן לקראת השלג, לגלות אחריות ולהישמע להנחיות העירייה וגורמי ההצלה", אמר ראש העיר ניר ברקת. פרט למפלסות, מוכנות מפזרות מלח וכלים הנדסיים לפילוס הצירים הראשיים. כמו כן, העירייה העבירה כ-1,500 שקי מלח אשר יפוזרו במנהלים הקהילתיים בשכונות וב-500 מוסדות חינוך שונים ברחבי העיר.

אתי חפירה, אמצעי חימום וגנרטורים

עם תחילת ההיערמות יפונו תחילה הצירים שיהיו בשימוש כוחות החירום וההצלה. "התושבים מתבקשים שלא לנהוג ברכבים פרטיים ולהישמע להנחיות הרלוונטיות לנסיעה בצירי הכבישים בתוך העיר ומחוצה לה", נמסר. העירייה הצטיידה באלפי מנות מזון, אלפי אתי חפירה, אמצעי חימום, גנרטורים, שקיות חימום, אמצעי תאורת חירום, מאות שמיכות ושקי שינה שיחולקו למנהלים הקהילתיים לטובת סיוע לתושבים הנזקקים.

גם בבתי החולים של הדסה ערוכים לקראת מזג אויר קיצוני בירושלים, לרבות סופת שלג כבדה. "בדיוק כמו בסופת השלג אשתקד, בתי החולים בעין כרם ובהר הצופים ימשיכו לתפקד כסדרם ויהיו ערוכים לקליטת כל חולה שיזדקק לשירותיהם" מבהירה לציבור פרופ' תמר פרץ, ממלאת מקום מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה. "לאחר שקיימנו דיונים עם גורמי העירייה והמשטרה, סיכמנו על שמירת דרכי הגישה בצירים המובילים אל בתי החולים במפלסות ופיזור מלח וסיוע בכל צורך נוסף בשיתוף פעולה מלא".

לדבריה, "מערך הרופאים, צוותי הסיעוד וכל שאר בעלי התפקידים החיוניים להמשך פעילות תקינה של בית החולים כבר ערוכים בכוננויות מוגברות ותורנויות. אם נגיע למצב של היערמות השלג, יושארו בבית החולים כוננים מהתמחויות שונות".

מוצבי צה"ל בחרמון, בהם שוהים כוחות הנערכים בימים אלו להמשך פעילותם הסדירה גם במזג האוויר הנוכחי, ינואר 2015. דובר צה"ל
חיילי צה"ל בחרמון, היום/דובר צה"ל

גם מאפיית אנג'ל הירושלמית נערכת לסופה ומגדילה את כמויות הייצור ומתגברת את קווי החלוקה לקראת יום רביעי בבוקר, על מנת שהתושבים יוכלו להצטייד בלחם טרי לימי הסופה. מניסיון השנה שעברה, ממליצים במאפיית אנג'ל לציבור להצטייד בלחם טרם הסופה. חלוקת הלחם והחלות שבת צפויה להתחדש בשישי בבוקר, כתלות בתנאי מזג האוויר.

באשר ללימודים, באם ירד שלג, אמרו בעיריית ירושלים כי תתקיים הערכת מצב, שאחריה תתקבל החלטה על קיומם או ביטולם. עם זאת, באוניברסיטה העברית כבר הוחלט שלא ללמוד ברביעי ובחמישי. גם בצפת – שם צפוי שלג כבד מאוד, בוטלו הלימודים בפקולטה לרפואה גם ברביעי וגם בחמישי.

השבוע חולקה בצפת חוברת היערכות לחורף ולתנאי מזג אוויר קיצוניים, הכוללת הנחיות מפורטות כיצד להתנהל, טרם הגעת הסערה ובעיצומה. בחוברת צוינה גם פעילות העירייה ואגפיה בעת חירום. מחר בצהריים ייפתח חמ"ל החירום של המועצה אזורית מרום הגליל, והשר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' יגיע לשם לקבל סקירה.

עובדי חברת חשמל נערכים לסופה: ביצוע בדיקות טכניות לצי הגנרטורים, ינואר 2015. יוסי וייס,
הגנרטורים שחברת חשמל סיפקה לירושלים ולאזור הצפון/יוסי וייס

בגוש עציון סיימו את ההיערכות לשלג שאמור לכסות את האזור כולו בשכבה עבה – שעשויה להגיע לעשרות סנטימטרים. ראש המועצה, דוידי פרל, אמר: "כולנו מקווים שאירוע השלג יעבור מבלי לגרום נזקים משמעותיים ויאפשר לתושבים ולמבקרים נוספים ליהנות מהרי גוש עציון הלבנים". סגן ראש המועצה, משה סוויל, הסביר כי ההיערכות העיקרית של המועצה מתייחסת בעיקר לתקלות באספקת החשמל והמים ולחסימות אפשרויות. בהתאם לכך, נמסר, חברת החשמל התבקשה להעביר לשטח המועצה גנרטורים - על מנת לקצר את זמן הטיפול באירועים שונים.

עיריית תל אביב יפו נערכת אף היא לקראת מזג האוויר הסוער וכחלק מזאת נוקו הקולטנים ומערכות הביוב, נבדקו מערכות התיעול, תוגברו צוותי הכוננות באגפי העירייה השונים ויורחבו סיורי ניידת היחידה לחסרי בית. העירייה תפרוס צוותים עם משאבות לשאיבה של מי גשם ממקומות נמוכים. בנוסף, תוגבר מערך צוותי הכוננות הכולל נציגי מוקד 106, מהנדסים, טכנאים, עובדי האגף לשיפור פני העיר, עובדי אגף התברואה, עובדים סוציאליים ועובדי שטח רבים נוספים. "העירייה קוראת לציבור להיערך לרוחות חזקות ולאבטח במרפסות ציוד שעלול לעוף", נמסר. על מנת למנוע נזקים כבדים בחופים כתוצאה מהגלים הגבוהים, פועל אגף החופים להגן על מבני החוף על ידי הקמת סוללות עפר בגובה של שלושה מטרים במקומות המועדים לפגיעה.

הערכות ברשות ניקוז ונחלים כינרת , ניקוי תוואי הירדן סמוך לגשר הפקק על מנת למנוע חסימות והצפות, ינואר 2015. גיא קולר, מערכת וואלה! NEWS
פינוי סחף מהירדן/מערכת וואלה! NEWS, גיא קולר

בצפון, רשות ניקוז ונחלים כירת ביצעה ניקוי תוואי בירדן ההררי סמוך לגשר הפקק כדי למנוע חסימות והצפות. בחברת החשמל ביצעו העובדים בדיקות טכניות לצי הגנרטורים של החברה שהובאו לירושלים ולצפון על מנת לאפשר המשך זרם תקין גם במקרה של הפסקות חשמל.

העמותה לעזרה מידית לניצולי השואה פתחה מוקד סיוע לניצולים הזקוקים לעזרה במהלך הסערה שמספרו 03-5257888. מתנדבים הרוצים לסייע יכולים לפנות לדף הפייסבוק של העמותה. גם במשרד הרווחה נערכים לגל הקור והנחו את הרשויות המקומיות כיצד לפעול מול אוכלוסיות נזקקות. רשויות שבהן ריכוזים גדולים של חסרי בית הונחו להפנותם למקלטים מותאמים. בנוסף, יפעל מוקד המשרד שמספרו 118 במתכונת חרום של 24 שעות מיום רביעי ועד יום שישי.

מה הלאה? אחרי "רביעי הלבן", ביום חמישי השלג ייחלש מאוד וייפסק בהרי הצפון. בהרי המרכז ייתכן עדיין שלג קל – אולם הוא לא צפוי להיערם במהלך שעות היום. בערב יש סיכוי להתחדשות השלגים בירושלים. גשם מקומי יוסיף לרדת מהצפון ועד מרכז הנגב, אך בעוצמות חלשות יותר. הטמפרטורות ימשיכו לרדת, וקיים חשש כבד להיווצרות קרח על הכבישים. בשישי, זה עדין לא מאחורינו. צפוי שלג קל עד בינוני בעיקר בהרי המרכז והוא עשוי להיערם.

(עדכון ראשון: 22:00)

בהכנת הידיעה השתתפו: יאיר אלטמן, עדי חשמונאי, דנה ירקצי ורויטל בלומנפלד.

עובדי חברת חשמל נערכים לסופה: ביצוע בדיקות טכניות לצי הגנרטורים, ינואר 2015. יוסי וייס,
בודקים את הגנרטורים/יוסי וייס
מוצבי צה"ל בחרמון, בהם שוהים כוחות הנערכים בימים אלו להמשך פעילותם הסדירה גם במזג האוויר הנוכחי, ינואר 2015. דובר צה"ל
כלי רכב צה"לי בחרמון המושלג/דובר צה"ל
גלים בראש הנקרה. גד שבתאי, תמונות גולשים
צפי לגלים של עד 6 מטרים. סוער בראש הנקרה/תמונות גולשים, גד שבתאי
במד"א ערוכים לסערה ונמצאים בכוננות שלג, חורף 2014. מד"א
גם במד"א ערוכים/מד"א

הצירים שעלולים להיחסם ודרכים חלופיות

היערכות אגף התנועה לסערה. אגף התנועה במשטרה, חטיבת דובר המשטרה
היערכות אגף התנועה לסערה/חטיבת דובר המשטרה, אגף התנועה במשטרה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully