וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האסטרטגיה החדשה והמסוכנת של מבריחי המהגרים לאירופה

3.1.2015 / 6:25

בפעם השלישית תוך שבועיים, כוחות איטלקיים חילצו ספינת משא שעל סיפונה מאות מבקשי מקלט, שננטשה על ידי אנשי הצוות והייתה במסלול התנגשות עם החוף. "כשאין אף אחד על גשר הפיקוד, הספינה היא כמו פצצה מתקרבת"

חילוץ מהגרים שטבעו מול חופי טריפולי – דצמבר 2014. רויטרס
חילוץ מהגרים שטבעו לחופי טריפולי, בחודש שעבר/רויטרס

בפעם השלישית בשבועיים האחרונים, ספינה ועליה מאות מהגרים הגיעה אמש (שישי) לחופי איטליה, לאחר שננטשה על ידי אנשי הצוות בלב הים התיכון. הרשויות מזהירות מפני אסטרטגיה חדשה ומסוכנת במיוחד שאימצו המבריחים – דחיסת כמות גדולה של מהגרים בלתי-חוקיים על ספינת משא, כיוונה במסלול אוטומטי לעבר החוף ונטישתה.

רק בשלושת הימים האחרונים נאלצו כוחות משמר החופים האיטלקי להשתלט על שתי ספינות כאלה, שהיו ככל הנראה טובעות לאחר התנגשות בחוף אם לא היו עושים זאת. הלילה, כאמור, הייתה זו ספינת המשא "עז א-דין", שנשאה כ-450 מהגרים, מרביתם ככל הנראה מסוריה. כוחות איטלקיים הונחתו על הספינה באמצעות מסוק, וגילו כי היא נותרה ללא דלק. לאחר מכן, נגררה הספינה לנמל קוריליאנו קלברו שבדרום איטליה.

עוד בוואלה! חדשות:
לא רק ישראלים: גרמניה - היעד המועדף בעולם להגירה
עשרות מהגרים מאתיופיה טבעו למוות כשניסו להגיע לתימן
אסון לחופי טורקיה: עשרות מהגרים טבעו בדרכם לאירופה

"אנשים נואשים. הם מוכנים לשלם סכומים עצומים של כסף תמורת הזכות לנסוע בתנאים נוראיים, ולהגיע לאירופה"

מפקד משמר החופים האיטלקי פיליפו מריני מסר כי על גבי הספינה, אשר שטה עם דגל של סיירה לאון, היו ילדים רבים ונשים הרות. הוא הוסיף כי הספינה יצאה מטורקיה. אוהל גדול הוקם בנמל האיטלקי, בו נקלטו היום המהגרים, וניתנו להם שמיכות, מזון ומים. הם צפויים לעבור למקלטים, שם גם ייבחנו בקשות המקלט שלהם.

כוח סיור של משמר החופים זיהה את הספינה, כשהיא מתקרבת לדרום איטליה, ויצר עמה קשר. "לא היה שום צוות, ואישה אחת, מהגרת, ענתה לקריאה", הסביר מריני. "היא אמרה, 'אנחנו לבד, בבקשה עזרו לנו, אנחנו בסכנה'".

יומיים לפני כן, ספינת המשא המולדובית "בלו סקיי אם", שעל סיפונה כ-800 מהגרים, ננטשה באופן דומה על ידי המבריחים. הם נעלו את ההגאים על מצב אוטומטי, ושלחו את כלי השיט לכיוון חופיה הדרומיים של איטליה. גם במקרה זה, כוחות של משמר החופים הונחתו על גבי הסיפון, והצליחו להסיט את הספינה ממסלולה, כחצי שעה לפני שהייתה צפויה להתנגש בחוף.

פליטים סורים במקלט זמני באתונה, יוון. רויטרס
יותר מ-170 אלף מהגרים בשנה האחרונה. פליטים סורים במקלט זמני ביוון/רויטרס

בשנים האחרונות, מקרים דומים הסתיימו בטביעת מאות מהגרים שנשארו לבדם על כלי שיט רעועים. לדברי מריני, מדובר בשיטת פעולה מסוכנת מאוד. "כמובן, כשאין אף אחד על גשר הפיקוד, הספינה היא כמו פצצה המתקרבת לחוף", אמר. הוא הוסיף כי נבדקת האפשרות שהמבריחים נותרו על הספינה, וניסו להסתוות כאחד מהמגרים.

בשנה האחרונה, יותר מ-170 אלף מהגרים נתפסו או חולצו על ידי כוחות סיור של הצי, משמר החופים וחיל האוויר האיטלקיים. בחודש נובמבר האחרון, הרשויות ביוון חילצו כ-600 מהגרים שהיו על גבי ספינה שהתקרבה לחופי האי כרתים, כשמנועיה הפסיקו לפעול. 19 מהם נעצרו בחשד כי הם למעשה מבריחים. מרבית המהגרים היו סורים שנמלטו ממלחמת האזרחים, וסיפרו כי נאלצו לשלם בין 2,000 ל-6,000 דולרים תמורת הברחתם.

וינסנט קוצ'טל, מנהל הלשכה האירופית של סוכנות הפליטים של האו"ם, מסר כי "השימוש בספינות משא גדולות הוא מגמה חדשה". דובר הסוכנות, ויליאם ספינדלר, הוסיף: "הכסף שמעורב בזה מגיע לסכומים ענקיים. אנשים נואשים, והם מוכנים לשלם סכומים עצומים של כסף, תמורת הזכות לנסוע בתנאים נוראיים, ולהגיע לאירופה, שם הם מקווים למצוא ביטחון וחיים טובים יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully