וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית לימודים חדשה במשרד החינוך: לימודי קומיקס ובלוגים

תלמידים מהיסודי ועד כיתה י"ב החלו לאחרונה ללמוד מיומנויות לאיור קומיקס וכתיבת בלוגים, ככלי להעביר תכנים עם טקסטים רבים. "זה גרם לי להרגיש מפורסמת ונתן לי ביטחון עצמי", סיפרה אחת התלמידות

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
"זה לא רק בשביל התלמידים". תכנית לימודים חדשה במערכת החינוך/בן קלמר

מתמטיקה, היסטוריה ולימודי קומיקס: במסגרת תכנית לימודים חדשה במשרד החינוך, יעברו תלמידי מהיסודי ועד כיתה י"ב הכשרה לכתיבת בלוגים ויצירת קומיקס. מיומנויות אלו יילמדו ככלים להעברת תכני שיעור במקצועות עתירי מלל, בהם ספרות, תנ"ך ולימודי שפה, וכן במקצועות מורחבים במדעי החברה, דוגמת פסיכולוגיה וסוציולוגיה.

התכנית, שהושלמה לאחרונה, היא פרי עבודתו של אגף א' לפיתוח פדגוגי במשרד החינוך. מפקחי המקצועות הראשיים (מפמ"רים) בתחומי הלימוד האמורים קיבלו את התכנית החדשה, והפיצו אותה לבתי הספר והמורים הרלוונטיים. חלקם כבר החלו להתנסות בשיטת הלימוד החדשה, על אף שהיא אינה חובה, ונראה כי היא נועדה לענות על צורך של המורים והתלמידים כאחד. "בחרנו בכלים ייחודיים וחינמיים כמו קומיקס וכתיבת בלוג, כדי שמורים יעבירו פעילויות בתחומי דעת שונים בצורה חווייתית ויעילה - לא רק בשביל התלמידים, אלא גם עבור המורים", הסבירה דליה פנינג, ראש אגף א' לפיתוח פדגוגיה במשרד החינוך. "כתיבת בלוג דורשת מיומנות גבוהה יותר מסתם כתיבה, בלוג צריך להיות מבוסס חקר ולמידת הנושא וכולל פיתוח יכולת חשיבה והבעת עמדה. נוסף על כך, צריך לתרגם את זה לכתיבה מעניינת ומתומצתת. זה אימון עצמי. הבלוג למעשה הוא תחנה אחרונה, הוא תוצר שמשקף תהליך למידה".

לקריאה נוספת:
בשל מחאת המורים: לקויי הלמידה לא יקבלו הקלות
סערת הטיולים השנתיים: מאות תלמידים הקימו אוהלי מחאה
המבקר: כשל בטיפול הרווחה בקטינים שנוצלו לזנות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"זה עובד מצוין - מבחינה לימודית וחוויתית כאחד". לימודי גיל ההתבגרות באמצעות קומיקס/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדבריה, המורים לא עוברים השתלמות לפתיחת בלוגים, אלא הכשרה המתמקדת בכישורי חקר, אותה הם מתרגמים לכתיבת בלוג עם התלמידים בכיתה. "נגמר העולם שמשרד החינוך הוא המכתיב את דרכי ההוראה והלמידה. תפקידנו לזהות דברים שקורים בשטח, להפיץ אותם ולתת למורים כלים נוספים שישפרו אותם ויחברו אותם למאה ה-21", אמרה פנינג.

אפרת מעטוף, מורה לפסיכולוגיה ואזרחות בתיכון "גאון הירדן דרכא" וחברה בצוות מובילי פדגוגיה דיגיטלית, פיתחה בין היתר את תחום הקומיקס בתכנית. "זו למעשה יצירה של סיפור באמצעות תמונות מאוירות וטקסט תוך שימוש בכלים דיגיטליים חינמיים, והדיאלוג בין הדמויות משמש כהדגמה למושגים שהם לומדים בכיתה", היא הסבירה. "התלמידים בוחרים דמויות מפלטפורמה מוכנה ומחלקים את הסיפור לסצנות, רקע, דמויות. תהליך היצירה מחייב את התלמיד להיות תמציתי ומדויק".

מירב פלד, מורה בבית ספר נופי גולן שבקצרין, מלמדת 50 תלמידים את נושא גיל ההתבגרות בעזרת המדיה הגרפית. "התלמידים יצרו קומיקס שבעזרתו דימו אינטראקציה חברתית בין בני נוער והוריהם. מבחינה לימודית, כמו גם מבחינה רגשית והחוויה בכיתה, זה עבד מצוין", סיפרה. "התלמידים אהבו את זה מאוד, וככה גם ילדים שאין להם כישורי משחק יכול להתבטא בעזרת אותן דמויות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

כמה בתי ספר ברחבי הארץ כבר התנסו בתכנית כפיילוט בשנה שעברה. כך, למשל, בתי ספר בגין שבקריית גת: תלמידי כיתה ו' במוסד החינוכי ניהלו יומן אישי של מנחם בגין בגוף ראשון. כך הם התנסו בכתיבה ביוגרפית, תוך הצגת נקודות מבט שונות של דמותו. "כולנו התאמצו כל כך להיכנס לדמות, להבין עם אילו תחושות היא קמה בבוקר ואיך היא חושבת בחיים האמתיים. למדנו על בגין המון. כל אחד קיבל חלק אחר מהחיים שלו והיינו צריכים לחשוב איך היינו נוהגים אם היינו בנעליים שלו, ולאחר מכן גם לכתוב את זה. זה היה ממש מעניין", מספר עידו בן חיים, תלמיד כיתה ז' שהשתתף בפיילוט. "היו כאלה שנלחצו מהמשימה וראו את זה בכתיבה, אבל ברגע שהבינו שהדמות משתנה עם הזמן, בדיוק כמונו, הם הצליחו להכיר את הדמות ולהתחבר אליה".

יוצרים חברויות עם אנשים מחו"ל

חניתה חן, מורה לספרות ושפה בבית הספר יסודי הוברמן שבפתח תקווה, היא בין החלוצות בתחום. לפני שש שנים היא חיפשה אתגר לתלמידי כיתות ד', כזה שיהיה מתאים טכנולוגית למאה ה-21. כך, החליטה חן להכיר לתלמידים שלה את עולם הבלוגים, וביחד עמם הם הקימו את "מסע אחר הוברמן". בשלב מסוים הפרויקט אף הורחב אל מעבר לים, ומאז כל שנה מתקיים שיתוף פעולה עם מדינה אחרת.

"כל הילדים בחרו בובת פרווה שאופיינית לישראל והחלפנו אותה עם בובת פרווה במדינה המשתתפת", אמרה חן. "הבובות הן למעשה תיירות במדינות ואנחנו מראים להן את הארץ, והילדים כותבים את החוויות שלהם בבלוג. זה משפר לילדים את הכתיבה והם מגיבים אחד לשני, נותנים הערות ומתקנים בהתאם. הבלוג נהיה משמעותי, כי גם ההורים, אנשי חינוך וסטודנטים נכנסים וקוראים. בצורה הזו הילדים קוראים ונהנים ואפילו יוצרים חברויות עם אנשים מחו"ל, והכול בשקיפות".

לורי שרייבמן, תלמידת כיתה ה' שלומדת אצל חן, סיפרה שהיא בהחלט מרוצה מהתכנית החדשה. "לא ידעתי לפני זה איך לכתוב בלוג. קראתי קצת בלוגים של מפורסמים, אז זה גרם לי להרגיש קצת מפורסמת. כולם יכולים לראות את מה שכתבתי וזה כיף. זה נתן לי קצת יותר ביטחון עצמי", סיכמה.

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully