וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל מחאת המורים: לקויי הלמידה לא יקבלו הקלות

30.12.2014 / 18:35

ארגון המורים והיועצות החינוכיות מוחים על "רפורמת האבחונים" של שר החינוך לשעבר פירון, בטענה שהיא מאלצת אותם לעשות "סלקציה" בין התלמידים. היום הוא התאריך האחרון להגשת הבקשות להקלות - ואף בקשה לא הוגשה

שי פירון שר החינוך מחוץ לבית של יאיר לפיד 2.12.14. ראובן קסטרו
"נותרנו חסרי אונים כי אין לנו שר חינוך". יוזם הרפורמה עליה מוחה ארגון המורים, שר החינוך לשעבר שי פירון/ראובן קסטרו

למרות העובדה שהיום (שלישי) הוא היום האחרון שבו יוכלו הצוותים החינוכיים בבתי הספר להגיש את תיקי התלמידים לקויי הלמידה לוועדות התמ"ת, על מנת שיקבלו הקלות בבחינות הבגרות ובלימודים לאורך שנת הלימודים, עד היום לא הוגש אף תיק. זאת, מאחר שארגון המורים הודיע לפני כחודש על עיצומים ועל הפסקה מידית בטיפול בתיקי התלמידים כמחאה על הרפורמה באבחונים שעליה הכריז שר החינוך לשעבר, שי פירון.

פירון הכריז לפני כחודש וחצי על "רפורמת האבחונים ללקויי למידה", שבמסגרתה תלמידים הסובלים מ"לקויות קלות" הדורשות תוספת זמן בבחינות או היבחנות באמצעות מחשב יאובחנו בוועדות בית ספריות ללא צורך באבחונים דידקטיים ממכונים חיצוניים. כמו כן, לפי הרפורמה, במקרים בהם תלמידים הסובלים מלקויות למידה חמורות יותר, המצריכים הקראה או הכתבה של המבחנים או בחינה בעל פה או מבחן מותאם, רק 10% מכלל השכבה יאובחנו בוועדות הבית ספריות וכל השאר יועברו לטיפול ועדות מחוזיות. הנחיות אלה מתייחסות רק לתלמידי כיתות י' בשלב זה.

עוד כתבות בנושא חינוך:
סערת הטיולים השנתיים: מאות תלמידים הקימו אוהלי מחאה
"מורי בתי הספר המקצועיים הם שבויים של משרד הכלכלה"
בשל מאבקי מימון: בית הספר הייחודי לנכים בסכנת סגירה

לימודים. ShutterStock
הנפגעים העיקריים הם התלמידים לקויי הלמידה/ShutterStock

אלא ששבועיים לאחר הכרזת הרפורמה, הכריז כאמור יו"ר ארגון המורים, רן ארז, בשיתוף ועד הפעולה של היועצות החינוכיות, על עיצומים והפסקה מידית בטיפול הבקשות להתאמות. הסיבה לעיצומים היא שלטענת המורים והיועצות הרפורמה מייצרת "סלקציה" לא הוגנת כלפי התלמידים מול מוריהם בבחירת 10% בלבד שיקבלו אישורים להקלות. כמו כן, לדבריהם, הרפורמה מסתכמת בתוספת עבודה לא מתגמלת ומיותרת לצוותים הבית ספריים, שאינם מיומנים לקבוע איזה תלמיד הינו לקויי למידה ואיזה לא.

המורים והיועצות טוענים גם כי דף ההנחיות החדש אינו מבטל את "תעשיית מכוני האבחון החיצוניים", שמלבד הקלות מסוימות כמו הארכת זמן למבחנים והגדלת גודל האותיות בשאלון מפנה את כל שאר לקויי הלמידה הרבים חזרה למכוני האבחון הפרטיים.

השביתה עומדת בעינה והנפגעים העיקריים ממנה הם התלמידים, כיוון שכעת כלל לקויי הלמידה, מהקלים ועד הקשים, לא יזכו לכל הקלה. "מבחינתנו זו חציית קו אדום של ארגון המורים שכן הוא פוגע בציוני הבגרות של התלמידים", אמר רם בן ישי, תלמיד כיתה י"ב בתיכון קריית חיים ויו"ר מחוז חיפה במועצת התלמידים בארצית. "פה כבר לא מדובר בטיולים השנתיים שהפסיקו לנו, אלא פגיעה בעתיד של התלמידים. אלו תלמידים שזקוקים לזה, שיכולים להיכשל בלי זה והולכים להיפגע קשות". לדבריו, "זה לא סתם ציון אלא ציון בגרות שלהם שמהווה אסמכתא לקבלה לאוניברסיטה. היום זה היום האחרון להגשת האבחונים ואנחנו נותרנו חסרי אונים כי אין לנו שר חינוך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"אין ספק שהעיצומים הולכים לפגוע לי בציון"

טל שלום, תלמידת כיתה י"א בתיכון "הגימנסיה הריאלית" בראשון לציון, קיבלה עד היום התאמות שונות כמו מתן הארכת זמן לבחינה, התעלמות משגיאות כתיב והקראת שאלות באנגלית, והקראת שאלות במקצועות רבי מלל. כעת, בשל העיצומים, היא אינה זכאית להתאמות, מלבד תוספת זמן שמוריה מאפשרים לה במבחנים. "אין ספק שזה הולך לפגוע לי בציון", אמרה טל. "מאז שקיבלתי את ההתאמות הציונים שלי עלו ובכלל ההרגשה שונה - יותר נוח ובטוח לגשת למבחן".

לדבריה, "גם חברים שלי לקויי הלמידה מרגישים שלא מתייחסים אליהם ולצרכים שלהם. אנחנו לקראת בגרויות וזה הכי חשוב בלימודים - למה זה צריך להיות על חשבון הגב שלנו?". היא הוסיפה ואמרה כי "אנחנו מנסים למצוא פתרונות עירוניים בינתיים, לקבל אישורים וככה לפחות נציל את מועדי החורף. המורים שלנו תומכים בזה, אבל הם חלק מארגון וכל הסיפור הזה נכפה עליהם".

נועה ענבר, מוועד היועצות החינוכיות השותפה לעיצומי המורים התייחסה לתלונות התלמידים. "אם המנכ"לית תרצה היא יכולה למצוא פתרון גם לתלמידים של השנה ובעיקר לטווח הארוך", הדגישה ענבר. "הפתרונות שאנחנו מדברים עליהם הם הכנסת מומחים ללקויי למידה לבתי הספר והקמת מכוני אבחון המפוקחים על ידי משרד החינוך, אנחנו אומרים את זה כבר עשר שנים, בדרכי נועם, במכתבים ועצומות וזה מגובה בהחלטות ועדות ממשלתיות, אבל במקום זה הם מנסים להקים מנגנוני סינון בתוך בתי הספר וזו לא שיטה".

"מי שפוגעים בתלמידים, הם אלו שהפכו את האבחונים ומתן ההקלות לתעשייה"

רן ארז התייחס לנושא הפגיעה בתלמידים באגרת ששלח לכלל המורים לפני כמה ימים. "מי שפוגעים בתלמידים, הם אלו שהפכו את האבחונים ומתן ההקלות ל'תעשייה', שבה מי שהפרוטה מצויה בכיסו יכול להשיג אישורים מכל מיני 'מומחים' חיצוניים תמורת תשלום ועקב כך לזכות בהקלות לבחינות הבגרות", כתב ארז. "אם משרד החינוך רוצה לתת הקלות כדי לשפר את אחוז הזכאות לבגרות בצורה מלאכותית, שייתן הקלות לכולם. אם משרד החינוך רוצה להיות פופוליסט, אדרבא, אך לא על חשבון עבודה קשה עד קריסה של יועצים ומורים ומתן 'קביים' לתלמידים לעבור ביתר קלות את בחינות הבגרות."

תגובת משרד החינוך: "מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, מקיימת עם יו"ר ארגון המורים, רן ארז, דיונים רציפים ושוטפים ופועלת כדי להגיע עם הארגון להסכמות שיביאו לפתרון הסוגיות".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully