וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך צה"ל נלחם במיידי האבנים ובזורקי בקבוקי התבערה בשטחים

2.1.2015 / 20:01

השבוע עלתה לכותרות הילדה איילה שפירא, שנפצעה קשה מבקבוק תבערה שפגע ברכבה בשומרון, אך בצה"ל מתמודדים יום-יום עם התופעה. "יש ירידה במספר האירועים", סיפר מפקד בגזרה, אך הבהיר: "אי אפשר למנוע הכול"

צילום: סוכנות תצפית

תופעת זריקות האבנים ובקבוקי התבערה בכבישי הגדה המערבית עלתה בשבוע האחרון לכותרות, לאחר הפיגוע שבו נפצעה באורח קשה איילה שפירא בת ה-11 מבקבוק תבערה שנזרק לעבר המכונית שבה נסע בסמוך להתנחלות מעלה שומרון. עם זאת, הדבר רחוק מלהיות חדש, וחיילי צה"ל המשרתים באזור נאלצים להתמודד מדי יום עם מה שמכונה "טרור עממי" של פלסטינים כלפי אזרחים ואנשי כוחות הביטחון.

בשיחה עם סגן אלוף שגיא ברוך, מפקד גדוד שחר שבחטיבה המרחבית בנימין, מפרט האחרון את האמצעים הרבים - הן הטקטיים והן הטכנולוגיים - להתמודדות עם התופעה הקשה, שמדירה שינה מעיני המפקדים והחיילים. סא"ל ברוך נכנס לתפקידו לפני כשלושה חודשים. הוא אחראי על הגזרה הצפונית של אזור בנימין - שטח לא קטן שבשניים מציריו המרכזיים, ציר 60 וכביש חוצה בנימין, ישנם יידויי אבנים וכן השלכת בקבוקי תבערה לעתים קרובות. לאורך הצירים הללו נמצאים גם כמה כפרים פלסטיניים - כמו דיר ניזאם ונאבי סלאח - שבהם מתקיימות הפרות סדר מדי שבוע. באותן הפרות סדר, מציין סא"ל ברוך, יידויי האבנים מגיעים לא אחת גם לצירים עצמם, אז הפורעים מכוונים לעבר מכוניות של ישראלים.

עוד בוואלה! חדשות
סקר וואלה! חדשות: הליכוד מתחזק, ישראל ביתנו צונחת
חשד לרצח בראשון לציון: זמר נורה מחוץ לאולם אירועים
בנייה בלתי חוקית ומינוי תמוה: התנחלות תחת חקירה

שני נפגעים מהשלכת בקבוק תבערה במעלה שומרון. ניב אהרונסון
נשרף כליל. הרכב שבו נסעה איילה שפירא/ניב אהרונסון

לדבריו, "האתגר על שמירה על הצירים הוא אתגר גדול מאוד שמעסיק את כל הכוחות כל העת". בין הכלים שעומדים לרשות הכוחות על מנת להתמודד עם התופעה נמנים סיורים, שמטרתם ליצור נראות של חיילים בשטח כדי להרתיע וכן הצבת מארבים ותצפיתנים כדי לזהות מוקדם כוונה לבצע זריקות אבנים ובקבוקי תבערה על הצירים. סא"ל ברוך הוסיף כי לכוח התצפית יש יתרון גדול על אמצעים אחרים בהתמודדות עם התופעה. "הדבר מאפשר לנו לשבש את האירוע ולעיתים לסכל אותו על ידי תפיסה או פגיעה בזורקים".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
חיילי צה"ל פועלים בחברון. רויטרס
"זה לגמרי בידיים שלנו". כוח צה"ל בחברון בזמן מבצע "שובו אחים"/רויטרס
"שמירה על ציר ארוך מאוד והגנה עליו בכל נקודה היא אתגר מבצעי גדול"

סא"ל ברוך הסביר כי "שמירה על ציר ארוך מאוד והגנה עליו בכל נקודה היא אתגר מבצעי גדול". לדבריו, "אנחנו ממקמים צוותים בנקודות מסוימות, על פי הערכות מצב, והם מזהים הרבה פעמים התרחשות לפני שאירוע עוד מתחיל ומזעיקים את הכוחות. הם מתריעים כשהם מזהים אנשים שמסתובבים בשעות חריגות, אנשים בעלי מאפיינים חריגים וכאלה שמסתובבים באזורים לא שגרתיים. אנו מסתייעים בסיורים רכובים של הגדוד ומציבים מארבים, ואכן בתקופה האחרונה הצלחנו להביא לירידה משמעותית מאוד במספר האירועים בגזרתי". צוותי התצפית מצוידים באמצעים טכנולוגיים מתקדמים עם יכולות הקלטה שעל פי סא"ל ברוך "מאפשרים לנו לשחזר את האירועים וללמוד מהם, כך שניתן באמצעותם לזהות ולהפליל את הזורקים".

אמצעי נוסף שנוקט הגדוד הוא זיהוי הסיבות שיכולות להשפיע על היתכנותם של אירועים כאלו. "אנחנו מנתחים את הסיבות שיכולות להשפיע על קיום האירועים, כמו שעות הגעה ויציאה של תלמידים פלסטינים לבית ספר וממנו, שעות שבהן ישנה תנועה גדולה יותר של כלי רכב ישראליים וסיבות נוספות. אנו מזהים מראש ימים שמועדים לפורענות, כמו יום הנכבה, ועל פי זה אנו קובעים את שיטת העבודה".

"דואגים לביטחון של המתיישבים"

עם זאת, על אף האמצעים הרבים, סא"ל ברוך מבהיר כי לא ניתן למנוע לחלוטין את כל האירועים. "להגיע לאפס אירועים זה אתגר גדול מאוד, אך בהחלט ניתן לצמצם אותם ולהגיע למינימום", הדגיש סא"ל ברוך. "זה לגמרי בידיים שלנו, אך זה דורש מאתנו להיות יצירתיים וחדשניים ולתחקר את הפעילות שלנו כל העת. אנחנו מתייחסים לכל אירוע כאל אירוע פוטנציאלי לפגיעה בנפש, לא משנה אם הייתה פגעה או לא. יש ביכולתנו להעניק תחושת ביטחון לתושבי יהודה ושומרון. אני מרגיש שיש לי את הגיבוי המלא, את האמצעים המתאימים ואת הוראות הפתיחה באש המתאימות כדי להצליח ולעמוד במשימה".

סא"ל ברוך סיכם וציין כי "הדאגה לביטחונם של המתיישבים במקום הוא המאמץ המרכזי ביותר. אנחנו עוסקים והעיסוק המרכזי של הגדוד הוא הגנה ביום ומעצרים בלילה. אני יכול לומר לתושבים באזור שאין מפקד או לוחם בגדוד שלי שלא עוסק כל העת במשימה החשובה הזו, שמטרתה לתת ביטחון לתושבי האזור. בזכות העבודה הקשה אנחנו רואים תוצאות טובות במשימה הזו".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully