וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנייה בלתי חוקית ומינוי תמוה: התנחלות תחת חקירה

2.1.2015 / 9:56

מדוח ועדת הביקורת של ההתנחלות צופים שבשומרון עולה כי שכונת מגורים חדשה נבנתה על אדמות שאין עליהן היתר בנייה ובמימון כספי ציבור. עוד עולה כי רכז הביטחון הועסק כקבלן גינון ואחזקה. המשטרה פתחה בחקירה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בצהוב - קרקע פלסטינית פרטית. מוקף בעיגול - ההאמפי תיאטרון/מערכת וואלה!, צילום מסך

ועדת הביקורת של ההתנחלות צופים שבשומרון הגישה לאחרונה תלונה למשטרה בנוגע להתנהלות של הוועד המנהל של היישוב בין השנים 2012 ל-2013. התלונה מתבססת על דוח שפורסם לפני כחודש וחצי ואשר מצביע על כך שכספי קרן מבני ציבור שימשו לבניית שכונת מגורים בשטח שאינו שייך להתנחלות. עוד עולה מהדוח כי המועצה האזורית שומרון העלימה עין מהנעשה ונתנה לחגיגה להימשך. כמו כן, מבדיקת וואלה! חדשות עולה כי ההאמפי תיאטרון של ההתנחלות נבנה על אדמות פלסטיניות פרטיות. עקב חומרת הממצאים הגישה הוועדה תלונה במשטרה בחשד לשחיתות, והמשטרה פתחה בחקירה.

עוד בוואלה! חדשות:
המנהל האזרחי הפקיע שטח בניגוד לחוק לטובת ההתנחלות עלי
"הרחבת ההתנחלויות אינה תואמת את המאמצים לשלום"
90 המשפחות בלשם נתקעו ללא כביש גישה: "חלמאות"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סכנת התמוטטות. שלט בכניסה להאמפי תיאטרון בהתנחלות/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחד הפרקים המרכזיים בדוח עוסק בפרויקט "צופים צפון" - שכונה חדשה שנבנתה מחוץ לגדר שתוחמת את שטח ההתנחלות. על פי הדוח, קרוואנים המשמשים למגורים הוצבו על אדמות העתודה של ההתנחלות, שאין עליהן היתר בנייה כמחויב בחוק.

מבנה נוסף בצופים שנבנה שלא כחוק, כך לפי דוח הוועדה, הוא ההאמפי תיאטרון שנבנה במקום לפני כמה שנים. על פי בדיקת הוועדה, "ועד היישוב חרג מסמכותו כאשר אישר את הקמת ההאמפי ללא היתר בניה כדין, ללא היתרים הנדסיים ובמימון בנייה בשטח שאיננו חלק מהיישוב". מבדיקת וואלה! חדשות עולה כי ההאמפי נבנה על שטח של אדמות פלסטיניות פרטיות של תושבי הכפר הסמוך מג'יוס. כשחברי הוועדה שחיברה את הדוח שאלו את ועד היישוב על כך, הם נענו כי הנושא נמצא בדיון משפטי. מלבד היותו בלתי חוקי – מעל ההאמפי תיאטרון מרחפת סכנת התמוטטות. על פי דוח מהנדס שבדק את המבנה, אם לא ייעשו במקום תיקונים, ישנו סיכוי שהוא יתמוטט.

גם המועצה האזורית שומרון סייעה במימון המבנה ובמשך השנים אף קיימה במקום אירועים. "בהינתן כי שטח האמפי אינו חלק מן היישוב, וכי לא נמצא היתר לשם הקמתו, ולא נמצאו תכניות הנדסיות להקמתו, לא ברור כיצד אושרו לבנייתו כספים מקרן מבני ציבור המיועדת לפיתוח היישוב", נמסר מהוועדה.

פינוי המבנים במגרון, ספטמבר 2012. דרור עינב
קרוואנים המשמשים למגורים הוצבו על אדמות העתודה של ההתנחלות/דרור עינב

פרויקט נוסף שעוסק בו הדוח, הוא בניית שלושה מקלטים ביישוב. "הוועד חרג מסמכותו שעה שהתקשר עם קבלן פלסטיני שאיננו רשום כדין במרשם הקבלנים, תחת הסיווג המאפשר לו להקים מבנים ביטחוניים, בניגוד לתנאי המכרז. הוועד התבקש על ידי הקבלן לשלם תשלומים נוספים בניגוד לתנאי המכרז ולתנאי הסכם ההתקשרות".

סוגיה נוספת העולה מהדוח קשורה להעסקת רכז הביטחון היישובי גם כקבלן גינון, אחזקה וניקיון. על פי בדיקת ועדת הביקורת, החוזה הרשמי האחרון שנחתם עמו היה בשנת 2005 ולא ברור מה הוא כולל ומדוע לא הוצאו לאורך השנים מכרזים לשירותים הללו במטרה לייעל את השירות שניתן לתושבים.

בסך הכול הושקעו בשכונה החדשה שמאז הועברה למקום אחר, 550 אלף שקלים - ובאופן תמוה, מחצית מהסכום הועבר לרכז הביטחון של ההתנחלות. כמו כן, מחצית מהסכום שניתן לו, הועבר תחת סעיף "פיתוח תשתיות במקום (ואבטחה)". אחד מחברי הוועדה מסר כי "תמוה שעובד היישוב האמון על נושא הביטחון היישובי מקבל כסף נוסף בנושא הביטחון ועוד כסף עבור פיתוח תשתיות, בזמן שידוע להם שהוא לא קבלן תשתיות מורשה ולא מוסמך לביצוע עבודות אלו". כמו כן, בבדיקת הוועדה לא נמצא חוזה התקשרות כמחויב בחוק.

המועצה האזורית שומרון העלימה עין מהנעשה

בדוח הביקורת מופנית אצבע מאשימה גם כלפי מועצה אזורית שומרון, שמלבד היותה שותפה לפרויקטים המדוברים, ומלבד העובדה שאישרה לוועד צופים להשתמש בכספי ציבור לטובת פרויקטים שלא משרתים את כלל ציבור ההתנחלות, היא לא סייעה לוועדת הביקורת לבצע את הביקורת כשורה. לדבריהם, לא רק שהמועצה לא סייעה לחברי הוועדה להשיג את החומר הרלוונטי מוועד היישוב, אלא הציבה מכשול לעבודתם, זאת בניגוד למחויב בחוק. בסופו של דבר נאלצו חברי הוועדה, לדבריהם, לפנות למשרד מבקר המדינה שיסייע להם באיסוף הראיות וכן למשרד הפנים כדי שיורה למועצה לשתף עמם פעולה.

מזכיר ההתנחלות איציק בסל מסר בתגובה לטענות כי "הדוח התקבל והוא נלמד בימים אלו. נתייחס אליו בהתאם כשנסיים לעיין בו". רכז הביטחון של צופים מסר בתגובה כי הדוח טרם הגיע לידיו.

המועצה האזורית שומרון מסרה בתגובה כי "לצערנו, קיימת מתיחות חריגה בין ועד היישוב צופים לוועדת הביקורת ביישוב שאינה קשורה למועצה האזורית שומרון כלל. בתיאום ובהתייעצות עם משרד הפנים, כבר בשלב הראשון הנחתה המועצה על שיתוף פעולה והעברת החומר הנדרש לוועדה. מעבר לכך, המועצה נמצאת בקשר רציף עם ועד היישוב צופים ומבצע הליכי מעקב ובקרה ללא קשר לדוח הביקורת באמצעות אגף היישובים במועצה. בנוגע לצופים צפון, במסגרת הסכם פשרה בין ועד היישוב צופים למשרד הביטחון, שבה שימשה המועצה כצד חיצוני ומגשר בלבד, סוכם כי יועתקו מבנים יבילים ממיקומם למיקום חדש באישור משרד הביטחון ותקודם במקום החדש תכנית בניין עיר על ידי הגורמים הרלוונטיים במנהל האזרחי. העתקת המבנים התבצעה זה מכבר והמקום בתהליך הסדרה".

בנוגע להאמפי תיאטרון, נמסר מהמועצה כי "הכספים של קרן מבנה ציבור בכל יישוב מיועדים לפרויקטים לפיתוח על פי בקשת ועד היישוב אשר כמובן אחראי על כלל ההיתרים והאישורים הנדרשים. יודגש כי הנתונים בעניין המימון כפי שתוארו בדוח אינם משקפים את המציאות. חשוב לציין כי ברגע שהתעורר ויכוח בנוגע למעמד ההאמפי, המועצה הודיעה כי לא תקיים אירועים במקום עד לסיום הבדיקה בנושא. קוראת לוועד המקומי ולוועדת הביקורת לפתור את המחלוקות ולשתף פעולה על מנת להמשיך ולפתח את היישוב".

כאמור, עקב חומרת ממצאי הדוח הגישו חברי ועדת הביקורת תלונה במשטרה. החומר הועבר למחוז יהודה ושומרון במשטרה ולאחרונה נפתחה חקירה בנושא.

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully