וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטודנטים בחיפה: "מכשילים בכוונה, זו מגרפת כסף"

23.12.2014 / 10:35

תחקיר: לאחר שהוחלט לסגור את המחלקה ללימודי שפות זרות, עברו תלמידי תואר ראשון ללמוד אנגלית לפטור במכינה הקדם-אקדמית. לדברי סטודנטים ותיקים במכינה, הקורסים יקרים, הרמה נמוכה ויחס המורים מזלזל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"העבירו אותנו מסכת ייסורים לא הגיונית". אוניברסית חיפה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם פתיחת שנת הלימודים האקדמית עברו כ-3,600 תלמידי שנה א' לתואר ראשון באוניברסיטת חיפה ללמוד אנגלית לצורך השגת פטור במכינה הקדם-אקדמית במקום במחלקה ללימודי שפות זרות. זאת לאחר שהוחלט לפרק את המחלקה, למרות מאבק עיקש שניהל הסגל הזוטר במחלקה נגד הנהלת האוניברסיטה. בדיקת וואלה! חדשות מעלה שהמעבר אל המכינה אינו פוגע רק במרצים, שמעמדם נפגע קשות עם המעבר ללמד במכינה, אלא עלול לפגוע גם בסטודנטים עצמם. זאת משום שעלות הקורסים גבוהה מבעבר והקורסים הנלמדים אינם עומדים ברף הרצוי שהציבה הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה ללימודי אנגלית לפטור.

מעדויות של סטודנטים עולות טענות קשות על יחס מזלזל מצד מורי המכינה, על רמת לימודים נמוכה וכן על כך שהם הוכשלו בכוונה תחילה על מנת שייאלצו ללמוד את הקורס בשנית וכך יעשירו את קופת האוניברסיטה. לצד תלונות אלו, עמותת המורים לאנגלית באוניברסיטאות בישראל, יוטל"י, שלחה מכתב חריף להנהלת האוניברסיטה לפני השינוי, שבו היא הצהירה כי היא לא תכיר בלימודי האנגלית לרמת פטור במכינה של אוניברסיטת חיפה עבור תואר בכל אוניברסיטה אחרת.

תחילת הפרשה בקיץ האחרון, עת קבע בית הדין לעבודה בחיפה כי לא ימשיכו לפעול במקביל באוניברסיטה שתי מחלקות שונות ללימודי אנגלית - המחלקה ללימודי שפות והמכינה הקדם-אקדמית. אף שעד אז נלמדו במכינה רק קורסים לרמת פטור עבור סטודנטים בתכניות לימוד מיוחדות לאנשים עובדים ושני קורסים באנגלית ברמה נמוכה מאוד - אשר לא נלמדו כלל במחלקה האקדמית ללימודי שפות - החליטה האוניברסיטה לפרק דווקא את המחלקה האקדמית ולהעביר את כלל הסטודנטים למכינה. המרצים שלימדו במחלקה לשפות זרות נאלצו לעבור ללמד במכינה מתוקף חוזי העסקתם באוניברסיטה.

עוד בוואלה! חדשות:
האינטרנט בקוריאה הצפונית נחסם; הבית הלבן סירב להגיב
החקירה בגבעתי: המג"ד החשוד האריך החופשה עד תום החקירה
הכתב המערבי שביקר במעוז דאעש: "מסוכן בהרבה משחשבו"

אילוסטרציה. ShutterStock
"יש תחושה כוללת שמנסים להכשיל אותנו"/ShutterStock

אחת התלונות הבולטות שעליהן מדווחים הסטודנטים לתואר שעברו השנה ללמוד במכינה, קשורה לרמת ההוראה של המרצים. האוניברסיטה טוענת כי 3,600 תלמידי התואר הראשון לומדים ביחידה אקדמית נפרדת, וכי יש הפרדה מוחלטת בינה לבין לימודי האנגלית במכינה, שבה לומדים כאלה שאינם סטודנטים לתואר ומעוניינים לשפר את ציוניהם. עם זאת, ממסמך שהגיע לוואלה! חדשות עולה בבירור כי חלק ממורי המכינה מלמדים גם את הסטודנטים החדשים, ולא רק המרצים שהגיעו מן האקדמיה.

זאת ועוד, בשבועות האחרונים עלו תלונות רבות מסטודנטים הלומדים בתכניות המיוחדות, המעלות תהייה באשר לרמת הלימודים הכללית במכינה, ללא קשר לשינוי שהתרחש השנה. ס', עובדת במשרד ממשלה שלומדת אנגלית לרמת פטור במכינה, סיפרה: "הם מחמירים מדי במסלול שלנו. יש תחושה כוללת שמנסים להכשיל אותנו", היא טוענת.

"המורה מפגינה זלזול כלפי התלמידים, ורובנו ממש לא ילדים מבולבלים בני 20. כמו כן, הטקסטים קשים מדי ולא תואמים את הרמה ואת המסלול שאנחנו נמצאים בו", סיפרה. "זה בסך הכול נותן הרגשה של מגרפת כסף, כאילו מחכים לך בפינה שתיכשל כדי שתעבור עוד קורס. אם הייתי יודעת לא הייתי נרשמת לשם מלכתחילה, הייתי מתחילה במוסד אקדמי אחר, אבל אנחנו קהל שבוי, לא נעבור באמצע התהליך והם יודעים את זה". ס', הנמצאת כעת בשלב הסופי לקבלת הפטור, התייחסה בדבריה גם לשינויים שהתרחשו במכינה מאז עברו אליה תלמידי התואר הראשון. "עכשיו כשיש סיפוח של השפות זרות גדלנו כמותית, אבל הם לא נערכו לזה, המשיכו להתייחס אלינו כמכינה", היא האשימה, "אז פעם אין כיתה ומשחררים אותנו ופעם אין חשמל או מזגן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"לא הייתה אווירת לימודים, אלא פחד"

ל', שסיימה בשנה שעברה את לימודיה במכינה, ציירה גם היא תמונת מצב עגומה בנוגע להתנהלות במכינה. "הם פשוט העבירו אותנו מסכת ייסורים לא הגיונית", היא שחזרה. "רוב התלמידים שלמדו איתי נכשלו ועברו שוב את הקורס. המורים נתנו לנו יחס מזעזע, לא הייתה אליהם גישה. המורה שלי הייתה אומרת בכל פעם שמישהו ניסה לקבל עזרה: 'אף אחד לא מדבר. אני מנהלת את השיעור ומי שלא מתאים לו שיקפוץ מהחלון'". היא הוסיפה: "כשביקשנו לעבור למחלקה ללימודי שפות זרות, המזכירה של המכינה הייתה פשוט חוסמת אותי מלהירשם. היחס היה כמו אל אוכלוסייה סוג ב'. וזאת כאשר כולנו מצליחים בתחומינו. היו בינינו הרבה מנהלים, עובדי משרדי ממשלה. לא הייתה אווירת לימודים, אלא פחד. שלחנו מכתבים רבים לדיקן ולרקטור אבל איש לא התייחס אלינו. הגענו למצב של התמוטטות עצבים".

ל' סיפרה כי במקרים רבים לרוב הכיתה הייתה חסרה נקודה אחת כדי לעבור את בחינות האמצע, אך המורים היו מכשילים אותם ומאלצים אותם לעבור את הבחינה פעם נוספת. "היה ברור לכולם שלא עוברים את הבחינה, אם 3/4 מהתלמידים נכשלים זה לא אומר משהו? זה מחדל ענק", היא זעמה. "היו מצבים שעברנו את הבחינה הסופית ולא את בחינת האמצע, ואז הכול היה מתחיל מהתחלה".

רונית, סטודנטית בת 55 הלומדת במכינה בתכנית מקבילה לזו של ל', טוענת: "זו פשוט שערורייה שאין כדוגמתה. אין כאן נכונות ללמד או לדאוג לזה שנעבור את המכינה בשלום". היא סיפרה כי בהיותה מרצה, היא מכירה גם את הצד שהשני של המתרס. "לדעתי פה יש תגמול הפוך - כמה שיותר ייכשלו מה טוב. אני חושבת שצריך אנגלית, אבל בואו תהיו בעדנו, תלמדו אותנו", אמרה. "פגשתי סטודנט שאמר שאת התואר סיים לפני ארבע שנים אבל נגרר לפה שוב ושוב רק בגלל האנגלית. יש מורים טובים יותר ויש גרועים, אבל אין התכווננות אמיתית להביא אותנו להצלחה".

"על גבול הרשלנות האקדמית"

גיליונות ציונים פנימיים מראים כי תלונות הסטודנטים אינן תלושות מהמציאות. שמונה מתוך 25 סטודנטים עברו את הבחינה הסופית בקורס מתקדם, ובקורס אחר ברמה נמוכה יותר, מתוך 42 סטודנטים בכיתה רק תשעה עברו את הבחינה. אל תלונות הסטודנטים הצטרפה ויקטוריה קלבנוב, מורה שלימדה רמות שונות במכינה לסירוגין בשנים האחרונות, ועזבה עם תחילת שנת הלימודים, לטענתה בשל קיצוץ דרמטי בשעות העבודה. "הסטודנטים לומדים את התואר במקביל למכינה והציונים שלהם טובים באופן כללי, אבל אם הם לא משלימים את לימודי האנגלית מפסיקים להם את הלימודים והם לא יכולים לגשת לסמינריונים", היא הסבירה. "אדם צריך שיהיו לו מיומנויות כדי להמשיך אחר כך. אני לא יכולה להוכיח אם זה מגמתי אבל זה לא בסדר ללא כל ספק, על גבול הרשלנות האקדמית".

לדבריה, בכיתה מלמדים לפי ספר שלא תואם את השאלות של המבחן, השאלות לא רלוונטיות, ורמת הקושי הנלמדת בקורסים אינה עקבית. "כשראיתי את שאר גיליונות המבחנים - רואים שם 80% נכשלים. ברור שיש כאלו שלא מסתדרים עם האנגלית או ששנים מחוץ לאקדמיה העלו אצלם חלודה אבל זה ממש לא מסביר 80% כישלונות". לדברי קלבנוב, סביבת הלימודים מאוד קשה ולא בריאה. "גם המורים מפוחדים ומנסים להתיישר לפי הרוח השולטת במכינה והסטודנטים, התלמידים, שהם בוגרים ועובדי מדינה, היו מספרים לי על חרדות על גבול הפסיכוזה. קשה להסביר להם מה הבעיה ולמה הם נכשלים. היחס כלפי הסטודנטים מזלזל מאוד. במו אוזניי שמעתי את המנהלת של המכינה אומרת עליהם ש'מדובר בחומר אנושי פגום'".

מלבד התלונות על רמת הלימודים ועל הכשלה מכוונת לכאורה של התלמידים, עולים נתונים נוספים בנוגע להבדלים בשכר הלימוד. כך למשל, סטודנטים לשפות זרות שילמו על קורס 1,034 שקלים, ואילו סטודנטים במכינה שילמו על כל קורס 1,480 שקלים. כמו כן, עד שנת הלימודים תשע"ד סטודנט שלמד אנגלית במחלקה לשפות ושהיה צריך ללמוד את כל 5 הרמות עד לרמות הפטור נדרש לשלם 4,164 שקלים בסך הכול, ואילו תלמיד מכינה שהיה צריך ללמוד את כל 5 הרמות נדרש לשלם 7,400 שקלים. החל מהשנה, תשע"ה, כולם ילמדו במכינה, ולפי שכר הלימוד החדש, תלמיד שנדרש ללמוד את כל 5 הרמות יידרש לשלם 7,239 שקלים – כלומר כמעט כפול ממה שנדרש לשלם במחלקה לשפות זרות. כמו כן, ספי הקבלה והתשלום למכינה של אוניברסיטת חיפה אינם זהים להנחיות המועצה להשכלה גבוהה(מל"ג). כך למשל, נוסף קורס בשם "טרום מתקדמים", אשר ציוני הקבלה אליו הם 193-94 בפסיכומטרי והם אינם רשומים באף אחת מהנחיות המל"ג.

אוניברסיטת חיפה: לא מתפשרים על האיכות האקדמית

מארגון הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטת חיפה נמסר כי המידע שנחשף בתחקיר רק מחזק את טענת הארגון כי לימודי האנגלית לתואר היו צריכים לעבור מהמכינה אל המחלקה לשפות זרות ולא להיפך. "לא רק שהאוניברסיטה אינה עומדת בדרישות המל"ג כפי שהתיימרה לטעון שהיא עושה בבית הדין לעבודה, לימודי האנגלית לתואר של סטודנטים באוניברסיטת חיפה לא יוכרו במוסדות אחרים גם אם יגיעו לרמת הפטור המבוקשת, וכל זאת אחרי ששילמו שכר לימוד גבוה בהרבה מששילמו עד השנה", נמסר.

מאוניברסיטת חיפה נמסר בתגובה: "אוניברסיטת חיפה דוחה מכול וכול את הטענות על רמה ירודה שהייתה נהוגה עד לשינוי שנעשה בהוראת האנגלית כשפה זרה. אנו לא התפשרנו אז ולא נתפשר היום על ההישגים או האיכויות האקדמיות. על פי מודל התקצוב של מל"ג, ככל שסטודנטים 'מושכים' את התואר שלהם לאורך זמן, כך האוניברסיטה מתוקצבת פחות, כך שהטענה שקיימים שיקולים כלכליים מאחורי הכשלה מכוונת של סטודנטים שגויה והפוכה לחלוטין ממודל התקצוב. ספרי הלימוד הנהוגים אצלנו אינם שונים מאלה של מוסדות אחרים. לאורך השנים סיימו סטודנטים רבים בהצטיינות ובציונים גבוהים את לימודי האנגלית באוניברסיטת חיפה – הן במחלקה לשפות זרות והן במכינה".

לפניות לכתבת: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully