וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השניות הגורליות שהביאו לסיומו של המצור בלב סידני

בתום 16 שעות, המצב בבית הקפה "לינדט", שבו הוחזקו 17 בני ערובה "השתנה בפתאומיות", ואיפשר לכוחות המיוחדים לפעול. החוטף, פליט איראני בעל בעיות נפשיות שמוכר לרשויות, נהרג, וכך גם שני אזרחים

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

16 שעות מורטות עצבים עברו אתמול (שני) על תושבי העיר סידני, שצפו בדריכות בהתפתחות האירועים בבית הקפה "לינדט" שבלב העיר האוסטרלית. האירועים הדרמטיים הסתיימו בהשתלטות של הכוחות המיוחדים של המשטרה ושל הצבא שהמתינו בזירה, על בית הקפה, ובהריגתו של מאן הארון מוניס, שהחזיק 17 בני ערובה במקום.

נוסף על החוטף, פליט איראני בן 49 שרק בשנה שעברה נשפט לשנתיים מאסר על תנאי בגין שורת עבירות, שני אזרחים נהרגו בחילופי האש הקשים. הם הסתיימו תוך דקות בודדות, אולם הצליחו להביא את המצור על בית הקפה לסופו.

במסיבת עיתונאים שנערכה לאחר התקרית בבירת אוסטרליה קנברה, אמר ראש הממשלה האוסטרלי טוני אבוט, כי הארון מוניס היה מוכר לרשויות ויש לו רקע של בעיות נפשית. "הוא היה מוכר מאוד לרשויות המדינה", אמר אבוט לכתבים. "יש לו היסטוריה ארוכה של פשעי אלימות, נטייה לקיצוניות וחוסר יציבות נפשית". אבוט הוסיף כי "האירועים הללו מראים שאפילו מדינה חופשייה, פתוחה, נדיבה ובטוחה כמו שלנו היא פגיעה למעשי אלימות פוליטיים".

מצור בלב סידני - עוד בוואלה! חדשות:
הסתיים מבצע החילוץ בבית הקפה בסידני; החוטף נהרג
חצי יממה למצור בסידני: החטופים מוחזקים בחשיכה
המצור בסידני: הוגברה אבטחת מוסדות יהודיים בעיר

כוחות משטרה מתכוננים להשתלטות על בית הקפה בסידני. רויטרס
הכוחות מתכוננים להשתלטות על בית הקפה "לינדט"/רויטרס

לטענת המשטרה, לקראת השעה 2:00 (שעון מקומי), נשמע פיצוץ עז, ככל הנראה קולות ירי, וצעקות מתוך בית הקפה. מיד לאחר מכן, חמקו החוצה שבעה בני ערובה תחת חיפוי משטרתי, כשידיהם מונפות באוויר. הם הצטרפו לשלושה חטופים שנמלטו שעות ספורות לאחר תחילת המצור, ושתי עובדות בית הקפה שנמלטו דרך דלת צדדית כשעה לאחר מכן.

מרגע הימלטות בני הערובה ועד להשתלטות של כוחות הביטחון על הזירה עברו כמה שניות בלבד. במהלכן, פרצו כוחות המשטרה והצבא לבית הקפה, והכתבים ועדי הראייה ששהו בסמוך למקום דיווחו על ירי ועל פיצוצים עזים שנשמעו מתוך המבנה.

מיד אחרי הכוחות החמושים, התקרבו לבית הקפה צוותים רפואיים שהמתינו בזירה. בני הערובה שנותרו בו החלו לצאת ממנו, חלקם בריצה, חלקם עם ידיים באוויר. חלקם פונו על אלונקות ונלקחו לטיפול רפואי. למרות שהאישור הרשמי הגיע רק דקות ארוכות לאחר מכן, היה ברור כי האירוע הסתיים והחוטף חוסל. כוחות הביטחון המשיכו לפעול במקום לטיהור הזירה, בליווי רובוט משטרתי, מחשש למטענים שהוטמנו במקום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
בני ערובה נמלטו מבית הקפה בסידני. AP
מרגע ההימלטות של בני הערובה - הכל הסתיים תוך שניות/AP

לאחר מכן, אישרו הרשויות כי מותו של מוניס הוכרז בבית החולים, לאחר שנפגע מירי משטרתי. כמו כן, נקבע מותם של שני בני ערובה, גבר בן 34 ואישה בת 38, שנפגעו במהלך מבצע החילוץ. טרם התברר אם הם נפגעו מירי החוטף או מאש כוחות הביטחון. שתי פצועות נוספות ושוטר שנפגע בפניו מכדור נלקחו לטיפול בבית החולים ולא נשקפת סכנה לחייהם.

אנדרו סיפיונה, מפכ"ל משטרת ניו סאות וויילס, אשר בתחומה נמצאת סידני, סיפר כי המצב בבית הקפה "השתנה בפתאומיות", מה שאפשר לבני הערובה לחמוק באותו רגע גורלי. כוחות המשטרה פעלו במהירות לאחר מכן, והחליטו ליישם את תכנית החירום שלהם, והחלו לנוע לעבר המבנה. "חשוב לי לציין שהם הצילו חיים, הם הצילו חיים רבים", אמר סיפיונה במסיבת עיתונאים הערב.

מצור בני ערובה – סידני, אוסטרליה, 15 במרץ 2014. רויטרס
אחת מעובדות בית הקפה במהלך המצור/רויטרס

"אני לא יכול לדמיין את האימה שהם חוו", הוסיף מפכ"ל המשטרה, בהתייחסו לבני הערובה. "הם אנשים אמיצים מאוד שפשוט באו לקנות כוס קפה, ונקלעו למצב המחריד הזה. עלינו לחשוב על האומץ שלהם, האומץ שהם הפגינו במשך שעות רבות בחדר ההוא".

משטרת ניו סאות' וויילס: "המצור נגמר"

זמן קצר לאחר שהשתלט מוניס על בית הקפה, הוכרחו בני הערובה לעמוד עם ידיהם מוצמדות לחלון, וחלקם הוכרחו להניף דגל שחור עם הכיתוב "אין אלוהים מלבד אללה ומוחמד הוא שליחו" – הצהרת אמונים לדת האיסלאם, המופיעה על דגליהם של ארגונים איסלאמיסטיים רבים.

עם זאת, לא הצליחו הרשויות לקבוע באופן ודאי את המניע למקרה, ולפי שעה שוללים קשר לפעילות של ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) או של ארגוני ג'יהאד אחרים. מוניס הורשע בעבר בכך ששלח מכתבי נאצה למשפחות של חיילים אוסטרליים שנהרגו בלחימה באפגניסטן, והביע התנגדות נחרצת לנוכחות הכוחות הזרים הפועלים נגד טליבאן במדינה.

בני ערובה בבית קפה בסידני. רויטרס
הדגל שהוכרחו בני הערובה להצמיד לחלון בית הקפה/רויטרס

במהלך היום, דווח על חפצים חשודים בלפחות ארבעה מוקדים נוספים בעיר. בשלב מסוים בשעות הבוקר, אף פונה בית האופרה המפורסם של סידני. למרות שכל הדיווחים התבררו לבסוף כדיווחי שווא, התושבים והמבקרים הרבים בעיר נמנעו מלהסתובב בה במרבית שעות היום, מחשש לפעילות נוספת.

"זו תקרית מבודדת", הדגיש סיפיונה. "אל תתנו למקרה כזה לגרום לכם לאבד אמון בעיר. זה היה מעשה של אדם בודד, ואסור לזה להרוס או לשנות את דרך החיים שלנו". אבוט שיבח את "האומץ והמקצועיות" של כוחות המשטרה ושל שירותי החירום הנוספים שפעלו בזירה.

מייק ביירד, ראש ממשלת ניו סאות וויילס, מסר במסיבת עיתונאים: "לעולם לא חשבנו שנראה מתקפה כזאת בלב העיר שלנו". לדבריו, "ביממה האחרונה, העיר עברה טלטלה שאף אחר מאתנו לא היה יכול לדמיין. הערכים שחקקנו על לוח לבנו אתמול, נותרו שם גם היום. אלה הערכים של חופש, דמוקרטיה והרמוניה. הם הגדירו אותנו אתמול, הם מגדירים אותנו היום והם יגדירו אותנו מחר".

(עדכון ראשון: 23:36)

בני ערובה בבית קפה בסידני. רויטרס
מוניס, כפי שנראה מחלון בית הקפה/רויטרס
חמוש השתלט על בית קפה בלב סידני ומחזיק בני ערובה. רויטרס
חמוש השתלט על בית קפה בלב סידני ומחזיק בני ערובה/רויטרס
מצור בני ערובה – סידני, אוסטרליה, 15 במרץ 2014. AP
מצור בני ערובה – סידני, אוסטרליה, 15 במרץ 2014/AP
מצור בני ערובה – סידני, אוסטרליה, 15 במרץ 2014. רויטרס
מצור בני ערובה – סידני, אוסטרליה, 15 במרץ 2014/רויטרס
מצור בני ערובה – סידני, אוסטרליה, 15 במרץ 2014. רויטרס
מצור בני ערובה – סידני, אוסטרליה, 15 במרץ 2014/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully