וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מתחת לרדאר": הפצועים הסורים שישראל מצילה את חייהם

15.12.2014 / 17:54

עם ניירת בידיהם או עם פרטים רפואיים ששיננו בעל פה, מגיעים פצועים ממלחמת האזרחים לישראל כדי לקבל טיפול מציל חיים. "כשאנחנו מקבלים אותם, אנחנו ממשיכים מהנקודה שהפסיקו בסוריה. הכול כדי להציל חיים"

ילד פליט כורדי, חוצה את הגבול מסוריה לתורכיה כשהוא נושא בידיו תינוק, ספטמבר 2014. רויטרס
פליט כורדי חוצה את הגבול מסוריה לטורקיה/רויטרס

מלחמת האזרחים שמתחוללת בסוריה בשלוש השנים האחרונות הביאה פצועים רבים לבתי החולים בישראל ואף רקמה לא מעט שיתופי פעולה בין רופאים סורים לבין רופאים ישראלים. תחת אש, מצליחים הרופאים הסורים להעניק טיפול לפצועים ואף להציל את חייהם, אולם לא תמיד האמצעים שעומדים לרשותם מספיקים – וכך מועברים חלק מהפצועים לישראל ומקבלים את הטיפול השלם.

המקרה של א', בן תשע בלבד, מלמד רבות על שיתוף הפעולה בין המדינות היריבות. לפני כמה שבועות, הילד נפצע באורח קשה ברגלו השמאלית לאחר שככל הנראה עלה על מוקש, וסבל גם מפצעי רסיסים בכל חלקי גופו. במשך כמה ימים הוא אושפז בבית החולים בסוריה, שם טיפלו הרופאים בפציעה המורכבת והוציאו את רוב הרסיסים ממנו, אך הברך השמאלית שלו לא החלימה והחלה להתנפח – כך שהרופאים לא יכלו לנתח אותו.

עוד בוואלה! חדשות:
הסתיים מבצע החילוץ בבית הקפה בסידני; "החוטף נהרג"
רץ ללא חולצה בירושלים והותקף על ידי "משמרת הצניעות"
מעצר העיתונאים בטורקיה מרחיק את ארדואן מאירופה

לחימה במחוז קוניטרה – רמת הגולן, סוריה – 31 באוגוסט 2014. EPA, מערכת וואלה! NEWS
פיצוצים במחוז קוניטרה שבגולן הסורי/מערכת וואלה! NEWS, EPA

בתחילה, חשבו הרופאים של א' הקטן שמדובר בדלקת שתעבור באמצעות טיפול אנטיביוטי. אולם במקום שיפור במצבו, המצב החמיר עד שהצוות הבין כי לא מדובר בדלקת, אלא בדימום עז בעורק הברך שנגרם מהרסיס. לאחר שהצליחו לאחות זמנית את העורק באמצעות צינורית פלסטיק, הפנו הרופאים את הילד ואת אמו לישראל – שם, לדבריהם, הטיפול הרפואי יהיה טוב יותר.

משם, מיהרה האם אל הגבול יחד עם בנה, וביקשה לחצות אותו כדי להציל את חייו של בנה. השניים הצליחו להיכנס למדינה השכנה, והובהלו לבית החולים רמב"ם בחיפה כשהפציעה של א' הקטן עדיין קשה. בניתוח שנמשך שלוש שעות, הצליחו סגן מנהל מחלקת כירורגית כלי דם, פרופסור סמי ניטצקי, ורופא נוסף במחלקה, דוקטור איגור וסילייב, להשתיל וריד מרגלו הימנית של א', במקום העורק הקרוע ברגלו השמאלית. "בעורק רגל שמאל היה חוסר של שבעה סנטימטרים", הסביר פרופ' ניטצקי. "אם החוסר היה קטן יותר, היינו יכולים לנסות ולחבר את שני קצוות העורק, אך במקרה הזה הפער היה גדול מידי ולא הייתה ברירה אלא להכניס שתל".

כמה ימים לאחר הניתוח, בהם אושפז א' במחלקה לכירורגיית ילדים, הוא השתחרר מבית החולים. הרופאים, צופים לילד שהיה במצב קריטי כשהגיע לרמב"ם, החלמה מלאה של הרגל. לדבריהם, היא אף תשוב לפעילותה הרגילה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

"מעבירים את כל המידע הרלוונטי בעל פה"

"א' הוא אחד המקרים המעניינים מבין הפצועים הסורים הרבים שמגיעים לישראל", אמר פרופ' ניטצקי. "מבלי שנקיים יחסים דיפלומטיים עם סוריה, בתי החולים שם מעבירים מטופלים 'מתחת לרדאר' אל ישראל. מסיבות ברורות, הם לא יכולים לעשות זאת באופן מסודר, עם הפנייה ותיק רפואי, אבל הידיעה שבישראל מטפלים בפצועים סורים משרתת את המצפון של הרופאים מעבר לגבול", הסביר. "כאשר יש בידיהם מטופל שהם בטוחים שניתן לרפאו בישראל, הם מנחים את המשפחה להגיע לגבול ומעבירים את כל המידע הרפואי הרלוונטי בעל פה, דרך המלווים. כשאנחנו מקבלים את הפצועים הללו, אנחנו פשוט ממשיכים מהנקודה שהפסיקו בסוריה. הכול כדי להציל חיים".

לדבריו של פרופ' ניטצקי, מדובר בתופעה המתייחסת לכמה בודדים מבין מאות הפצועים שהגיעו לטיפול בישראל, אך היא בהחלט מוכרת לצוותים הרפואיים בבתי החולים בצפון. לאחרונה פרופ' אהרון הופמן, מנהל מחלקת כלי דם והשתלות, ניתח צעיר בן 19 שהגיע מסוריה עם פגיעות רסיסים – גם הוא מטופל ש"הועבר", מבית חולים בסוריה להמשך טיפול בארץ.

רכבי או"ם של חיילי אונדו"ף - רמת הגולן, מחוז קוניטרה, סוריה - אוגוסט 2014. רויטרס
מטופלים רבים "מועברים" מבתי החולים בסוריה לישראל. כלי רכב של כוחות אונדו"ף במחוז קוניטרה/רויטרס

בתוך כך, הלילה הגיעו שני אזרחים סורים, בני 36 ו-30, לקבל טיפול רפואי בבית החולים פוריה. השניים הגיעו לבתי החולים, כשבידיהם ניירת שהצליחו להעביר איתם מהרופאים הסורים. שם, פורט הטיפול הרפואי שעברו בארצם כדי שיוכלו לקבל את המשכו בישראל.

כמו כן, לאחרונה שוחרר מבית החולים רמב"ם ילד בן 11, שהגיע לביה"ח לאחר שספג פגיעה רב מערכתית במלחמת האזרחים, ורסיסים בפניו. במשך שמונה שעות נותח הילד על ידי צוות רב תחומי שכלל רופאי עיניים, כירורגים ממחלקת פה ולסת, מכירורגית כלי דם, פלסטיקאים ועוד. הרופאים ייצבו את מצבו של הילד, אך לא הצליחו להציל את ראייתו והוא איבד את מאור עיניו.

הילד שהה בטיפול נמרץ כמה ימים, ולאחר מכן הוא הועבר למחלקה לכירורגיית ילדים. בהיעדר קרובי משפחה לצדו, מתנדבים של עמותות שונות מאזור חיפה בילו עם הילד בזמן שהותו ברמב"ם. משהשתפר מצבו הרפואי, שוחרר הילד מבית החולים והוא הועבר לסוריה בעזרת גורמים בצה"ל.

ברמב"ם מאושפזים בימים אלה ארבעה מטופלים סורים, שלושה מהם ילדים. מאז החלו לקלוט מטופלים סורים בישראל, הגיעו לרמב"ם 99 פצועים סורים, רובם מבין הפצועים הקשים ביותר שהועברו לטיפול בישראל.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully