וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעצר העיתונאים בטורקיה מרחיק את ארדואן מאירופה

גל המעצרים תוזמן כנקמה של ארדואן באופוזיציה. ראשי האיחוד האירופי מזהירים: הפשיטה "נוגדת את ערכינו". בין 28 העיתונאים העצורים - עורך העיתון הנפוץ במדינה ומפיקי אופרות סבון

הפגנה נגד מעצר עיתונאים מעיתון זמאן – איסטנבול, טורקיה, 14 בדצמבר 2014. AP
עיתונאים מפגינים במערכת ה"זמאן", אתמול באיסטנבול/AP

האיחוד האירופי מטיח ביקורת חריפה בממשלת טורקיה בשל גל המעצרים שכוון אמש (ראשון) נגד עשרות עיתונאים במדינה. מבצע המעצרים התרכז במערכת העיתון "זמאן" באיסטנבול, והוא צפוי להאפיל על השיחות הקרובות במועצת האיחוד האירופי, שבה תידון הצטרפותה של טורקיה לגוש המדינות.

במהלך הפשיטה הוחרמו מחשבים ונעצר אכראם דמונלי, העורך האחראי של "זמאן", העיתון הנפוץ ביותר בטורקיה. עוד 27 עורכים נעצרו ב-13 ערים ברחבי המדינה, בהם עובדים בערוץ טלוויזיה גדול ומפיקים של תכניות בידור. לפחות ארבעה מהעצורים שוחררו אחרי חקירה.

בהודעה שפרסמו נציבת יחסי החוץ של האיחוד פדריקה מוגריני והנציב להרחבת האיחוד יוהנס האן, נאמר: "מעצר של עיתונאים נוגד את הערכים האירופיים ואת הסטנדרטים שטורקיה שואפת אליהם".

כל העצורים הועסקו בכלי תקשורת של האופוזיציה, המקושרים לפתהוללה גולן, איש דת גולה המתגורר בפנסילבניה. נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, היה בעבר עמיתו הקרוב של גולן, אך כעת הוא מאשים אותו בליבוי ההפגנות נגד שלטונו.

הפגנה נגד מעצר עיתונאים מעיתון זמאן – איסטנבול, טורקיה, 14 בדצמבר 2014. AP
עיתונאים אוחזים בעיתונים אופוזיציוניים, אמש מול משרד המשפטים באיסטנבול/AP

השוטרים שהגיעו אמש למערכת העיתון "זמאן" התקבלו בצעקות ובקהל מפגינים, שזעק "לא ניתן להשתיק את התקשורת החופשית". המפגינים התקהלו במערכת אחרי שגורם אנונימי דיווח בטוויטר כי המשטרה עומדת לפשוט על המקום. עצורים נוספים בפרשה הם מנהלי ערוץ הטלוויזיה סמאניולו, כמו גם מפיקים ועורכים של כמה אופרות סבון פופולריות שתיארו את המו"מ עם הכורדים כ"מזימה איראנית".

גל המעצרים התרחש בתזמון מדויק - בערב יום השנה לגל המעצרים הקודם שזעזע את טורקיה, שכוון נגד מקורביו של ארדואן ואיים לשבש את בחירתו לנשיאות. ב-17 בדצמבר 2014 נעצרו עשרות שוטרים, פרקליטים ובכירים אחרים שהיו קשורים לראש הממשלה דאז, בחשד לשוחד והברחות זהב. הפרשה הסתיימה בלי כתבי אישום, ומרבית התובעים שהורו על המעצרים הודחו מתפקידיהם.

ארדואן אמר היום כי הפשיטה על מערכת העיתון "זמאן" היא תגובה נחוצה ל"מהלכים המלוכלכים" של יריביו הפוליטיים. "הם יכולים לבכות על חופש העיתונות, אך הפשיטות לא קשורות לכך", אמר ארדואן. לדבריו, "אין לנו עניין במה שהאיחוד האירופי יגיד, בין אם יקבל אותנו כחבר באיחוד או לא. שישמרו את העצות שלהם לעצמם".

בשבוע שעבר, מחלקת המדינה בוושינגטון הזהירה את טורקיה, חברת ברית נאט"ו, שלא להפר את "כללי הדמוקרטיה שעליה היא מבוססת", ודרשה לאפשר "חופש ביטוי לכלי התקשורת" במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully