וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית החינוך שמצילה את ילדי הפריפריה בסכנת סגירה

15.12.2014 / 17:34

שיטת מיכא"ל, שמטרתה הוא שיפור אחוזי הזכאות לבגרות בפריפריה ובמגזר הערבי, צפויה להפסיק פעילותה בשל הפסקת תמיכת משרד החינוך. "אין ויכוח על ההצלחה של התכנית, אבל עכשיו אין שר, אין תקציב והכול נתקע"

תלמידים בכיתה. ShutterStock
ראשי רשויות טוענים כי הפסקת התכנית עלולה לגרום לנזק משמעותי לרמת החינוך בפריפריה/ShutterStock

תלמידי עיירות הפיתוח והמגזר הערבי, זכו ב-20 השנים האחרונות להנות מ"שיטת מיכא"ל" - מיצוי כישורים אישיים למצוינות. השיטה זכתה להצלחה ולשבחים רבים - אך כעת מסתמן כי משרד החינוך יפסיק לתמוך בה והתכנית תיאלץ לסיים את פעילותה.

מטרתה של השיטה, שרשמה הצלחות רבות, היא לשפר לא רק את ממוצע הציונים, אלא גם את הדימוי העצמי של התלמידים. בתכנית הלימוד מעבירים המדריכים קורסים ב-70 תחומי לימוד שונים, בהם פיתוח זיכרון, קריאה מהירה, הבנת הנקרא, פיענוח טקסטים מדעיים, אנגלית ברמה גבוהה, חשיבה מתמטית ומוזיקה. צוות המדריכים מורכב מבעלי תפקידים בכירים כמו רופאים, עורכי דין, מנהלים בכירים וגם שחקנים ואמנים, אשר כולם עובדים בתכנית מתוך שליחות.

עשרות ראשי רשויות, רובן בפריפריה, שלחו מכתב מאוחד לשרי "יש עתיד" לפני שבועיים שבו הם מפצירים בהם להמשיך בתכנית, וטוענים כי הפסקתה עלולה לגרום לנזק משמעותי לרמת החינוך בפריפריה. "אנו מבקשים להסיר מעלינו את רוע הגזירה ולפעול באופן מידי להמשך פעילות מיכא"ל ביישובינו ולהרחבת פעילותה", נכתב. באותו היום, הוציאו פורום יושבי ראש ועדי ההורים הישוביים, המייצגים 70 ועדי הורים עירוניים בארץ, מכתב דחוף לשר החינוך היוצא, וקראו להמשיך לממן את התכנית גם בשנה הבאה.

עוד ידיעות חינוך:
חגיגות יום המורה הישראלי: "תודה לאנשי החינוך שלנו"
אחרי שהתפטר, פירון חוזר ללמד: "זה מה שאני יודע לעשות"
דוח תקציב משרד החינוך: פערים משמעותיים לטובת דתיים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך שי פירון בפתיחת שנת הלימודים בנתניה. יוסי אלוני,, מעריב
גם במשרד החינוך המליצו להמשיך את התכנית ואף להרחיבה. פירון עם תלמיד בפתיחת שנת הלימודים הקודמת/מעריב, יוסי אלוני,

מנכ"ל התכנית, מני ברזילאי, סיפר כי התכנית העלתה את אחוז זכאי הבגרות פי שניים והובילה לעלייה דרמטית באחוזי הגיוס לצה"ל ובשילוב בוגרי התכנית במוסדות האקדמיה. על פי הנתונים לשנת הלימודים תשע"ב, 87.8% מבוגרי התכנית היו זכאים לבגרות, לעומת ממוצע כלל התלמידים במערכת החינוך, שעמד על 62.4% באותה השנה. לתכנית כרבע מיליון בוגרים והיא זכתה פעמיים בפרס הקרן הבינלאומית לחינוך. "מומחים אקדמיים רבים מתחום החינוך שחקרו את השיטה תמכו בהישגיה", הוסיף ברזילאי.

"לא מוכרת לי תכנית אחרת בארץ או בעולם המבקשת להעניק לתלמידים תחושה של סיכויי הצלחה בכל כך הרבה תחומים", כתב פרופסור חיים אדלר, לשעבר ראש בית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית. "התוכנית מצליחה להגשים את מה שהיא מבטיחה לעשות".

גם במשרד החינוך התכנית זכתה להערכה רבה - המדען הראשי הקודם במשרד החינוך, ד"ר גבריאל אביטל, כתב מכתב הערכה אוהד על התכנית. זאת, בהתבסס על שורה של מחקרים שנעשו בנושא במכון אדלר ובאוניברסיטת תל אביב, והצביעו על העלייה באחוזי הזכאות לבגרות בקרב הבוגרים ועל שיפור בדימוי העצמי של התלמידים. לפיכך, ד"ר אביטל המליץ להמשיך את התכנית ואף להרחיבה.

מימון התכנית על ידי משרד החינוך לאורך השנים, נבע מאותה שביעות רצון של שרי החינוך לאורך השנים. התקציב שמעניק המשרד לתכנית, עומד על עשרה מיליון שקלים בשנה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"המשך ההתקשרות עם "מיכא"ל" מותנה בקבלת תכנית חלופית"

בשנת 2011, היקף פעילותה של התכנית קוצץ לאחר שמשרד החינוך אילץ את "שיטת מיכא"ל" לעבור מכרז. כך, הצטמטם ההיקף מ-9,000 תלמידים בשנה ל-6,000 בלבד שמהווים 200 קבוצות לימוד. תקופת ההתקשרות עם המכרז תמה בחודש אוגוסט, אך פירון ומנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, העניקו הארכה לתכנית עד לינואר 2015, כשעוד לא ידעו על פיזור הכנסת והבחירות והניחו כי בחודש זה יועבר התקציב השנתי. ראשי התכנית התבשרו מפי פירון וכהן גם כי משרד החינוך מעונין לערוך שינוי בתכנית, כך שתועבר על ידי מדריכים למורים, ואלה ילמדו את השיטה ויישמו אותה בכיתותיהם. באותה פגישה סוכם גם כי היקף התכנית יצומצם עוד יותר בשנת הלימודים הנוכחית, ויעמוד על 75 קבוצות בלבד - בשל הקיצוץ בתקציב משרד החינוך.

"אין ויכוח על ההצלחה של התכנית והחיוניות שלה, אבל עכשיו אין שר, אין תקציב, הכול נתקע והתכנית מפסיקה", אמר המנכ"ל ברזילאי לוואלה! חדשות. "עכשיו אנחנו נאלצים לחכות שהאיש העסוק במדינה, ראש הממשלה, יתפנה ויטפל במשבר כדי למנוע קריסה מוחלטת של השלד היחיד שקיים בעיירות פיתוח ובמגזר הערבי שמאפשר הצלחה בבחינות הבגרות. אם לא תהיה הצלה מידית, כל העבודה הטובה תרד לטמיון, אחוזי הבגרויות יצנחו, והמנחים המעולים שלנו יתפזרו. יהיה מאד קשה להקים את הכול בחזרה והנפגעים העיקריים הם הילדים שלנו".

ממשרד החינוך נמסר: "בשנת הלימודים הנוכחית התכנית פועלת ב-75 קבוצות. באשר להמשך ההתקשרות, הדבר מותנה בקבלת תכנית חלופית על פי דרישות המשרד".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully