וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חווה חקלאית מלפני כ-2,800 שנה נחשפה בראש העין

המבנה, בן 23 חדרים, הוקדם במאה השמינית לפני הספירה, בתקופת הכיבוש האשורי. "המבנה, ששימש מעין ישוב קטן, השתמר בצורה יוצאת דופן". בעוד כשנתיים ייפתח המקום לכניסת מבקרים

חווה שהתגלתה בחפירות ארכיאולוגיות בראש העין. רשות העתיקות,
"תעשיית היין באזור הייתה ענף החקלאות העיקרי". המבנה שהתגלה/רשות העתיקות

תגלית מרעישה: מבנה שפעל כחווה מלפני כ-2,800 שנה נחשף בשבועות האחרונים במהלך חפירות ארכיאולוגיות בראש העין. המבנה, בן 23 חדרים, משתרע על פני כ-40 מטרים ובנייתו מתוארכת למאה השמינית לפני הספירה בזמן הכיבוש האשורי. מבני החוות בתקופה זו שימשו מעין יישובים קטנים, שתושביהם לקחו חלק בעיבוד התוצרת החקלאית.

"החווה השתמרה בצורה יוצאת דופן", אמר מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות עמית שדמן. "הגתות הרבות שנתגלו בקרבת היישוב, מעידות על כך שתעשיית היין באזור הייתה ענף החקלאות העיקרי. ממגורה (מבנה לאחסון) גדולה, ששימשה מחסן תבואה, מלמדת כי התושבים הקדמונים עסקו גם בגידול דגן". שדמן עוד סיפר כי "בתקופה העות'מאנית נכרה אל תוך המבנה כבשן סיד, שאבני החווה שימשו עבורו חומר גלם זמין. המבנה המשיך לפעול גם בתקופה הפרסית - המכונה גם תקופת שיבת ציון - במאה השישית לפני הספירה, וכן בתקופה ההלניסטית, שהחלה בארץ עם בואו של המצביא אלכסנדר מוקדון במאה הרביעית לספירה".

שמו של המצביא נמצא גם כתוב בשפה היוונית על מטבע כסף נדיר שאותר באחד מחדרי המבנה. בצד זה של המטבע ניתן להבחין גם בדמותו של האל היווני זאוס, ובצד השני מופיע ראשו של הרקולס, בנו על פי המיתולוגיה.

עוד בוואלה! חדשות:
מכה לנתניהו: הליכוד ביטל את השריונים שאושרו במרכז
חמוש מחזיק עשרות בני ערובה בסידני; 5 הצליחו לברוח
המצור בסידני: הוגברה אבטחת מוסדות יהודיים בעיר

חווה שהתגלתה בחפירות ארכיאולוגיות בראש העין. רוברט קול, רשות העתיקות,
המטבע שהתגלה במבנה, בצדו האחד איור של הרקולס/רוברט קול, רשות העתיקות

לאור הממצאים הייחודיים שנחשפו בחפירות, שנערכו לקראת הרחבת הבנייה מדרום לראש העין, החליטו רשות העתיקות ומשרד הבינוי לשמר את המבנה, לרווחת תושבי העיר וציבור המטיילים. האתר הארכיאולוגי, שנמצא בסמוך למגדל אפק, לא נפתח רשמית למבקרים, אולם ניתן לגשת אליו ולצפות בפעולות החפירה כבר כעת. שדמן העריך כי בעוד כשנתיים יהפוך המקום לאתר תיירות מסודר.

ראש העין ממוקמת על אחד מן המעברים של "דרך הים" - דרך עתיקה שחיברה בין מצרים, סוריה, איראן ועיראק בימי קדם וחלקה עבר בארץ ישראל. מיקום אסטרטגי זה גרם לכך שלאורך מרבית התקופות ההיסטוריות היווה המקום יעד מבוקש להתיישבות - הן מההיבט הצבאי והן מההיבט החקלאי.

על פי הערכות, בני אדם התיישבו באזור ראש העין כבר לפני כ-300 אלף שנה. במסגרת עבודות פיתוח שנערכו על כביש 5 בשנת 2000, התגלתה מערת קסם בסמוך לעיר, נמצאו עדויות ל"מדורת השבט" הראשונה בעולם. בלבה של המערה הקדומה ששימשה למגורים נמצאו עצמות שרופות, שהן העדות המוקדמת ביותר לצליית בשר על ידי האדם הקדמון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
חווה שהתגלתה בחפירות ארכיאולוגיות בראש העין. רוברט קול, רשות העתיקות,
צדו השני של המטבע, עם תמונה של האל זאוס ובצד השם "אלכסנדר"/רוברט קול, רשות העתיקות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully