וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שריצה מאסר: הפרקליטות ביקשה לזכות אדם שהורשע

10.12.2014 / 14:57

בלאל שהאב ריצה 14 חודשי מאסר לאחר שהורשע במעורבות בירי. בערעור טען סנגורו כי הוא אולץ להודות באמצעים פסולים. לאור ההחלטה החריגה, הוא צפוי להגיש נגד המדינה תביעת פיצויים

אילוסטרציה. ShutterStock
לאחר ששוחרר ערער על הרשעתו, וכן על עונשו/ShutterStock

בית המשפט העליון זיכה שלשום (שני) אדם שהורשע ואף ריצה את תקופת מאסרו. זאת, לאחר שפרקליטות המדינה הגישה בשבוע שעבר, בצעד חריג במהלך הליך הערעור, הודעה לבית המשפט שלפיה יש לזכות מחמת הספק את האדם שכבר הורשע. האיש, בלאל שהאב, תושב ג'סר א-זרקא שליד קיסריה הורשע ב-2011 בבית המשפט המחוזי בחיפה בסיוע לחבלה בכוונה מחמירה. הוא נידון ל-14 חודשי מאסר שאותם סיים לרצות זה מכבר.

לאחר ששוחרר ערער שהאב לבית המשפט העליון על הרשעתו וכן על עונשו. זאת, לאחר שהורשע על בסיס הודאה שמנוגדת לעדות ולאליבי שהציג. סנגורו, עו"ד ויסאם עראף מהסנגוריה הציבורית, סרב לזיכוי מחמת הספק. הרכב של שלושה שופטים בבית המשפט העליון – יורם דנציגר, נעם סולברג והשופט החדש מני מזוז, לשעבר היועץ המשפטי לממשלה – קבע כי הזיכוי שיינתן יהיה זיכוי מלא ולא מחמת הספק. לאור ההחלטה החריגה שהאב צפוי להגיש נגד המדינה תביעת פיצויים.

שהאב הורשע במעורבות במקרה שאירע בשנת 2009, שבו נורה צעיר מרכב חולף בג'סר א-זרקא. הצעיר נפצע בינוני מפגיעת כדור בגבו. שהאב נעצר ובחקירתו הכחיש כל מעורבות, אולם בעקבות שיחה עם מדובב מסר הודעה הנוגדת את עדויותיו הקודמות ואמר שהיה במקום אך לא ירה.

עוד ידיעות בנושא משפט ופלילים:
אמה של ניקול רמירז: "שיישאר כל החיים בכלא, שישלם"
הותר לפרסום: אמריקני מואשם בכוונה לבצע פיגוע בישראל
מבקר המדינה: ליקויים חמורים בשימוש המשטרה בטייזר

רצח בג'סר א -זרקא, ינואר  2013. ערן גילווארג
הצעיר נפצע בינוני מפגיעת כדור בגבו. ניידות משטרה בג'סר א-זרקא/ערן גילווארג

בערעור שהגיש עו"ד עראף נטען כי שהאב אולץ להודות שהיה שותף לאירוע באמצעים פסולים. זאת על אף שבזמן האירוע שהה בביתו ועדות המתלונן (הצעיר שנורה) ש"זיהה אותו" הייתה מלאת סתירות שרק הלכו והתרבו. עוד נכתב בערעור כי "הפרקליטות העניקה לביטוי עצימת עיניים משמעות חדשה עת טענה בסיכומיה כי מדובר בסתירות זניחות".

בית המשפט אמנם קבע שהמדובב שהופעל הוא מדובב אקטיבי כהגדרתו (מדובב שמשדל את החשוד לדבר), אבל לא פסל את הודעותיו של שהאב וקבע שהיה ברכב בעת ביצוע הירי. נוסף על כך, הרכב השופטים שדן במקרה בבית המשפט המחוזי, בראשות נשיא בית המשפט, השופט יוסף אלרון, הרשיע את שהאב על בסיס מה שמכונה בערעור "ספקולציה", שלפיה שהאב הוזמן על ידי חבריו לרכב כדי לפתות את המתלונן. זאת למרות שלא הייתה ביניהם הכרות מוקדמות או סכסוך.

"המאשימה התעללה נפשית במערער בין היתר באמצעות המדובב וגרמו לו להודות בנוכחות ברכב בזמן הירי", נכתב בערעור. זאת ועוד, כאשר הסנגור השווה בין תמלילי החקירות של לקוחו לבין ההקלטות, מצא שחלקים שלמים לא תומללו וקלטת שלמה שבה היה חומר חיוני הועברה לידי ההגנה רק לאחר שזו הגישה את סיכומיה ולא היה ניתן עוד להשתמש בחומר זה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

"יהרסו לך את החיים, יש הרבה עדים נגדך"

המדובב שהוכנס לתאו של שהאב, טוען סנגורו, נחשף על ידי המשטרה למידע רב בהרבה מאשר פרטים כלליים בלבד אודות האירוע ואף ניצל את העובדה ששהאב לא ידע קרוא וכתוב. לדבריו, המדובב טען בתא כי שני חשודים נוספים בירי "הפילו עליו את התיק" וכי הם עומדים להשתחרר ובעוד שהאב ייכנס למאסר עולם.

"אני לא קשור לתיק הרצח הזה ואני לא קשור לשום דבר. אנשים נכנסו וירו והבנאדם אומר שזה בלאל", הסביר שהאב למדובב שאמר לו כי אחד החשודים האחרים חתם על הסכם עד המדינה וכי הוא אמור להשתחרר. המדובב המשיך בכך שהקריא לו "מהפרוטוקול", והמציא דברים שלא היו כתובים בו כדי להפחיד את שהאב. "הם יהרסו לך את החיים, יש הרבה עדים נגדך. אלוהים הביא אותך אלי כדי שאעזור לך", אמר המדובב.

בשלב זה התחיל שהאב לבכות. "אל תבכה", אמר המדובב. "נכון שעומר (אחד החשודים האחרים - ג"ג) מעיד נגדך? אז זהו, יש כלא. נכון שהם אומרים שאתה היית באזור?". שהאב המשיך לבכות. "תגיד 'אני הייתי באזור אבל לא התערבתי'. תגיד 'הלכתי לקנות סיגריות או בקבוק שתיה אך לא ראיתי'. כך תגיד ואז ישחררו אותך ותצא להוריך", הוסיף המדובב. "תגיד לחוקר שאתה רוצה לדבר ואל תערב אותי".

"הם רצו להפליל אותי"

במהלך המשפט טענה הפרקליטות שהמדובב אמר לשהאב להתוודות רק על דברים שעשה באמת, אולם ההקלטות מראות שמדובר בטענה בעייתית. אחרי כמה שיחות כאלה שהאב הרגיש מוכן וביקש לדבר עם החוקר אפי פז, שהגיע במיוחד מביתו בשעה 3:30 לפנות בוקר. שהאב סיפר לו שהיה במקום הירי, אולם באותו הזמן הלך לקנות סיגריות. זו הייתה ה"הודאה".

"מה שראיתי זה אנשים. אחד מהם ירד מהאוטו וירה, ואז הוא חזר לאוטו והאוטו נסע", אמר שהאב לחוקר. "מי זה הם?", שאל החוקר. "הם נמצאים אצלכם אבל אני לא רוצה שיידעו שאני אמרתי. אני לא רוצה לומר ולא רוצה לדעת. כי באותו זמן הם רצו להפליל אותי אבל הם לא יכולים", הוסיף שהאב. "כלומר הם עשו את זה ורוצים להפליל אותך?", שאל החוקר. "כן", השיב שהאב. "אני מבין מה יש להם בראש. בחייך, הם לא אמרו עליי כלום?".

שופטי בית המשפט העליון אמנם זיכו את שהאב, אך בחרו שלא לדון בקביעותיו של בית המשפט המחוזי שהרשיע אותו. "המערער רשאי להעלות את טענותיו באשר למחדלים ולליקויים החמורים שנתגלו לדבריו במהלך חקירתו, לפני הגורמים המתאימים, ויש להניח כי אלה תיבדקנה בצורה רצינית ואחראית על ידי הגורמים המוסמכים", ציינו השופטים בהחלטתם.

לפניות לכתבת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully