וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה: ליקויים חמורים בשימוש המשטרה בטייזר

9.12.2014 / 16:00

מחוות דעת של השופט בדימוס יוסף שפירא על השימוש באקדח ההלם ולטיפול של מח"ש בתלונות לגביו, עולה כי רק 13% מהתלונות נגד שוטרים בעניין מטופלות, ועד היום אין לאקדח הגדרות שימוש מדויקות

צילום: דוברות יצהר

(תיעוד: שוטרים מחשמלים בטייזר מתנחל ביצהר)

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, השלים בימים האחרונים את כתיבת חוות דעתו בנוגע לשימוש באקדח הטייזר בידי שוטרים, וזו מעלה ליקויים חמורים מצד המשטרה בכלל ומצד המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בפרט. המבקר הפנה את עיקר הביקורת שלו כלפי הטיפול של מח"ש בתלונות על השימוש במכשיר, הגורם לשוק חשמלי למי שהשוטר מפעיל אותו עליו. כמו כן, מחוות דעתו עולה כי קיימים ליקויים קשים בעבודת המטה במשרד לביטחון הפנים ובמשטרה בנוגע לנוהלי השימוש, הדיווח והבקרה של הטייזר. אמנם המכשיר החשמלי נמצא בשימוש מבצעי כבר שנים רבות, אך עד היום טרם הוגדר באופן ברור אם מדובר באמצעי אל-הרג, כלומר שאינו אמור לגרום לנזק בלתי-הפיך, או בכלי ירייה – על כל המשמעויות הנובעות מכך.

חוות הדעת העלתה כי נכון ליוני 2014, במשטרת ישראל היו 545 מכשירי טייזר וכ-2,000 שוטרים המוסמכים להפעילם. לפי נתוני המשטרה, מספר הפעלות הטייזר בשנים 2013-2011 היה 385, 581 ו-302, בהתאמה.

אקדח טייזר עם מצלמה, אוגוסט 2013. AP
טרם הוגדר אם מדובר במכשיר אל-הרג או בכלי ירייה/AP

נתון מדאיג שעלה מדבריו של המבקר, הוא כי למרות התלונות הרבות שהגיעו למח"ש בעניין הטייזר, רק 10% מהן טופלו כראוי בידי המחלקה. למעשה, מתוך 115 תיקי תלונה שהעבירה מח"ש למשרד מבקר המדינה משנת 2009 ועד מאי 2014, 105 נגעו לשימוש במכשיר ובכעשר מהן בלבד ננקט הליך פלילי או משמעתי. יתר התיקים נסגרו בשל חוסר עניין לציבור, חוסר אשמה או חוסר ראיות.

מנתונים נוספים של מח"ש עולה כי בשנת 2013 היא טיפלה ב-1,660 תיקים נגד שוטרים. ב-51% מהם, משמע 847 תיקים, הוחלט כי אין מקום לחקירה באזהרה של השוטרים שנגדם נפתח התיק. באשר ל-813 התיקים הנותרים, רק 219 תיקים טופלו בהליך פלילי או משמעתי – 13% בלבד. בשאר, לאחר חקירת השוטרים באזהרה, הוחלט לסגור את התיק בגין חוסר אשמה, חוסר עניין לציבור ובעניין עילת "עבריין לא נודע", כלומר שלא ידוע מי לחץ על ההדלק.

מבקר המדינה יוסף שפירא בועידת המשפט באשקלון. אוגוסט 2014. ראובן קסטרו
שיטת רישום התלונות של מח"ש לקויה. מבקר המדינה יוסף שפירא/ראובן קסטרו

המבקר הביע את ספקותיו וטען כי הנתונים הועברו אליו באמצעות כתב יד, כי אין רישום מוסדר לבדיקות המדוברות וכי שיטת הרישום הנוכחית לקויה. בתגובה לכך כתבה מח"ש בתשובתה למשרדו כי יש צורך אסטרטגי מובנה לבצע בדיקה מקדימה של טיב החשד והתלונה בטרם קבלת החלטה על חקירת שוטר באזהרה. זאת, משום שבדיקה ראשונית יכולה לגלות שאין יסוד ממשי לחשד לביצוע עברה פלילית.

קצין הרפואה: "בשימוש מושכל זהו אמצעי מעולה"

בחוות דעתו שם המבקר דגש על הסכנות הבריאותיות הנובעות מהמכשיר המחשמל. בין השאר, הוא התייחס לקצין הרפואה הראשי של המשטרה שאישר את עצם השימוש בטייזר. כדוגמה להתנהלותו של קצין הרפואה, כתב המבקר כי ביוני 2009 פנה יועץ משפטי של משטרה לקצין הרפואה הראשי כדי לקבל את תגובתו לפנייה של עורך דין פרטי בעניין כתבה בעיתון, שלפיה הטייזר אינו בטוח ובאנגליה נגרם אסון מירי בו. בתגובה לדברים כתב לו קצין הרפואה: "אם רוצים, גם מטאטא יורה. מובן שבשימוש לא נכון ושלא על פי נהלים, ניתן להרוג גם עם טייזר. בשימוש מושכל, זהו אמצעי מעולה ואין לי יותר מה להוסיף".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פציעותיו של פואד סיקסיק, שנורה באמצעות טייזר באוגוסט 2013/מערכת וואלה!, צילום מסך

ביוני 2013, אדם שהתבצר בחצר עם מגרפה בידו נהרג משימוש יתר בטייזר, לאחר שהשוטרים ירו בו במכשיר החשמלי שמונה פעמים. מהמסמכים המתעדים את האירוע עולה כי השוטרים שהגיעו למקום שבו התבצר ניסו לדבר עמו, אך הוא לא שיתף פעולה והניף את המגרפה. מאחר שהוא סיכן, לדברי המשטרה, את השוטרים במקום ואת עצמו, הם החליטו להפעיל נגדו את הטייזר. לאחר שהם ירו בו הוא נרגע מעט, החל לתקשר עמם והם אזקו אותו בידיו. לאחר מכן הוא חזר להתפרע, ואף איים להתאבד בעוד השוטרים מנסים להשתלט עליו ומזעיקים ניידת מד"א.

עם הגעתם למקום, נתנו לו החובשים זריקת הרגעה, וכעבור כמה דקות הם הבחינו שהוא לקה בדום לב ושאין לו דופק. הם עשו בו ניסיונות החייאה, ולאחר שחזר לו הדופק הוא הועבר לטיפול נמרץ בבית חולים. עם זאת, כעבור כמה שעות נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. בסיכום חקירת מח"ש במקרה, נכתב כי "הראיות מצביעות על שימוש מופרז באקדח הטייזר". עם זאת, צוין כי "ניתן לקבוע ברמה גבוהה של ודאות שמותו המצער של הקורבן לא נגרם באופן ישיר על ידי פעולות המשטרה". בתום החקירה המליצה מח"ש לסגור את התיק מחוסר ראיות מספיקות ולהעבירו להליך משמעתי.

בהקשר לאירוע זה, קבע המבקר בחוות דעתו כי קצין הרפואה הראשי לא בחן את היבטי השימוש בטייזר ולא הסיק כל מסקנה מתוצאותיו. לפיכך, קרא המבקר לבחון היטב את האירוע הזה בעניין ההשפעות הבריאותיות שיש לטייזר.

חוות הדעת מורה למשטרה ולמח"ש לפעול בהקדם להסדרת הקשר ביניהן כדי שיועבר למשטרה מלוא המידע הנחוץ לה לביצוע תחקירים לגבי השימוש בטייזר ולהסקת מסקנות בהתאם. כמו כן, המבקר קבע כי על המשטרה לשוב ולבחון את נושא קיצוץ האימונים בטייזר, שתדירותם הופחתה מאימון בכל שנה לאימון אחד בשנתיים, דבר שעלול לפגוע במיומנות מפעילי המכשיר. "עד השלמת הבחינות המוצעות בחוות הדעת ותיקון הליקויים שהועלו בה, על המשטרה לנקוט פעולות שיבטיחו שימוש זהיר ומבוקר יותר בטייזר", נכתב בסיכום חוות הדעת.

מהמשטרה נמסר בתגובה: "הטייזר הינו אמצעי אל-הרג המאפשר לשוטרים, אשר הוסמכו להפעילו, לסיים בהצלחה אירועים פליליים חמורים וחריגים, תוך צמצום הסיכון הממשי לשוטר, למבצע העבירה ולכלל הסובבים. יש להדגיש כי ההפעלה מתבצעת על פי נהלים ברורים בתום בחינה מקצועית של גורמי רפואה, משפט ומחקר ונמצא בפיקוח מתמיד על ידי קצין בכיר שמונה לתפקיד ברמה ארצית המנהל ריענון הנחיות, תחקירים וריכוז נתונים באופן רצוף.

"עוד נציין, כי מונה רפרנט במח"ש העומד בקשר עם אגף המבצעים במשטרת ישראל לעניין אירועים הנבדקים בתחום. מדובר באמצעי אפקטיבי שיעילותו הוכחה מעל לכל ספק, ובהתאם נמצא בשימוש מבצעי במאות רבות של סוכנויות וארגוני אכיפה בעולם המערבי, הפועלים כמונו לשמירה על זכויות אדם ובטחונו של הציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully