וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסולטן החדש: ארדואן מחיה את השפה העות'מאנית

10.12.2014 / 2:39

נשיא טורקיה החליט כי השפה הטורקית הישנה, שהתבססה על אלפבית ערבי, תחויב להילמד בתיכונים במדינה וזכה לביקורות חריפות מצד האופוזיציה, שטוענת כי הוא פוגע בערכי החילוניות של טורקיה

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן במהלך ביקורו בפריז, 31 באוקטובר 2014. AP
נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן במהלך ביקורו בפריז באוקטובר/AP

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן גורם לסערה בארצו בעקבות רצונו לחייב תיכונים במדינה ללמד טורקית עות'מאנית. מפלגות האופוזיציה בטורקיה תקפו אתמול (שלישי) בחריפות את ארדואן וטענו כי הוא מעוניין לפגוע באופייה החילוני של המדינה וכי הוא מתנהג כמו הסולטנים של האימפריה העות'מאנית, שעל חורבותיה קמה בשנת 1923 טורקיה המודרנית.

ביום שני אמר הנשיא כי העות'מאנית, שהאלפבית הערבי שלה הוחלף באלפבית לטיני על ידי כמאל אתא-טורק, מייסדה של טורקיה המודרנית, צריכה להילמד בתיכונים – זאת כדי למנוע מהדורות הצעירים "לאבד את החיבור עם מורשתם התרבותית". ארדואן, שאמר את הדברים בפני כינוס של מועצת הדת של המדינה, הדגיש כי "יש אנשים במדינה שלא רוצים שהעות'מאנית תילמד, אך בין אם הם רוצים זאת ובין אם לא, השפה תילמד במדינה הזאת".

בשבוע שעבר החליטה מועצת החינוך של טורקיה כי לימודי השפה יחויבו בתיכונים האיסלאמיים במדינה ואילו באחרים הם יהיו בגדר בחירה.

עוד ידיעות מהעולם
קרי: אסור להגביל את הלחימה בדאעש לעיראק ולסוריה
גרמניה: חייל SS זוכה מהשתתפות בטבח המוני ב-1944
חיל האוויר הצרפתי חושף: כך נראית תקיפה גרעינית

כורדים בטורקיה חוגגים את השנה החדשה. רויטרס
הכורדית עוד אסורה ללימוד בטורקיה. כורדים חוגגים את השנה החדשה/רויטרס

כצפוי, הביקורת נגד תכניתו החדשה של הנשיא לא אחרה לבוא. "מטרתו של ארדואן היא לא ללמד עות'מאנית", טען אקיף האמזצ'בי, דובר המפלגה הרפובליקאית החילונית, מפלגת האופוזיציה הגדולה במדינה. "מטרתו האמתית היא לפגוע בערכי החילוניות וברפובליקה". לדבריו, "ארדואן מעוניין להחיות את האלפבית הערבי בטורקיה".

גם מפלגת המיעוט הכורדי, ששפתם עדיין אסורה להוראה בבתי הספר בטורקיה, זעמו על התכנית האנכרוניסטית של ארדואן. "גם אם כל הצבא יבוא, הם לא יוכלו להכריח את הבת שלי ללמוד עות'מאנית", הצהיר סלאחטין דמירטס, חבר המפלגה שנלחמת עבור זכויותיהם של 15 מיליון הכורדים ברחבי טורקיה.

כמו כן, האיגוד המקצועי של המורים והמרצים במדינה האשים את מועצת החינוך בנאו-עות'מאניזם ובניסיון לעצב מחדש את מוסדות החינוך על פי עקרונות איסלאמיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully