וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועצי הבחירות האמריקנים חוזרים: למה צריך אותם בכלל?

8.12.2014 / 15:21

בחודשים הקרובים, לא תמיד בפרונט התקשורתי, יעמדו למבחן היועצים האסטרטגיים הזרים שילוו את המפלגות לקראת בחירות 2015. מי מהם כשל ומי עבר לשירות המתחרה המרה? צפו במהדורה

מערכת וואלה!

תקופת הבחירות היא שעתם היפה של יועצים אסטרטגיים, אלה שלרוב נעלמים מעיניהם של הבוחרים – ובמיוחד זו של היועצים האמריקנים. בבחירות 2015 יעבדו היועצים ארתור פינקלשטיין ומארק מלמן עם מפלגות ישראל ביתנו ויש עתיד, בהתאמה. "הניתוק, היעדר ההשפעה החברתית וחוסר הקשרים בישראל דווקא עומדים לטובתם", מסביר היועץ האסטרטגי ליאור חורב. לדבריו, היועצים לא צריכים להכיר את הציבור, והפוליטיקה היא בכלל מקצוע אנליטי. "המתמודדים יכולים לסמוך על היועץ שיספק פרשנות אובייקטיבית וינתח את הנתונים האמפיריים שעולים מסקרים, למשל, ללא עמדה קודמת".

ייעוץ אסטרטגי של אמריקנים בקמפייני בחירות ישראליים כבר מזמן הפכו לשגרה: זה התחיל במערכות הבחירות של הליכוד והעבודה בשנות ה-80'. ארתור פינקלשטיין, יהודי ניו-יורקי שמרן שסייע לבנימין נתניהו לזכות במערכת הבחירות של 1996, הזניק את התופעה. ב-99' אהוד ברק נעזר בסטנלי גרינברג, שעבד בעבר עם ביל קלינטון, ג'ון קרי, טוני בלייר ואחרים. פינקלשטיין וגרינברג אף המשיכו לייעץ לליכוד ולעבודה במערכות הבחירות לאחר מכן, ובמערכת הבחירות הקרובה פינקלשטיין יעבוד כאמור עם ישראל ביתנו. שם נוצץ נוסף הוא מארק מלמן, היועץ והסוקר של יש עתיד ב-2013, שבימים אלה אמור להגיע לארץ כדי להתחיל לעבוד שוב עם יאיר לפיד על בחירות 2015.

אזרחים בוחרים לכנסת ה-19, ינואר 2013. נמרוד סונדרס
"המושג 'יועץ אמריקני' כבר לא מה שהיה פעם'"/נמרוד סונדרס

האם הם מוכיחים את עצמם? זו כבר שאלה אחרת. מצד אחד, הם נחלו כמה וכמה הצלחות. לפינקלשטיין, למשל, מיוחסת מהפכה בתשדירי הבחירות בישראל, כשהנהיג סרטונים קצרים שפימפמו את אותו מסר. דוגמה טובה לכך היא נאום "לא פיניתי - לא עשית" של נתניהו, שמאמץ את שיטותיו עד היום. כך גם מלמן, שיכול להתהדר בהצלחה של יש עתיד בבחירות האחרונות שהשיגה 19 מנדטים מפתיעים. עם זאת, לחובתו של פינקלשטיין יש לייחס גם את החיבור הכושל עם ישראל ביתנו, ואילו סטנלי גרינברג לא "הפליא" בזמנו עם העבודה, שהמנדטים שלה בשנים האחרונות רק הלכו וירדו.

גם יועץ התקשורת רונן צור, שכיהן כחבר הכנסת ה-16, מסכים שזו מהומה רבה על לא דבר. "המושג 'יועץ אמריקני', שהילך על אנשים קסם, כבר לא עובד היום", אמר. "אנחנו הולכים לראות מערכת בחירות מצומצמת ביועצים זרים. המפלגות הגיעו למסקנה שאין הרבה הבדל בין מה שהם עושים לעומת אחרים".

במפלגת הבית היהודי, שהצליחה מעל למשוער בבחירות הקודמות, אמרו לוואלה! חדשות: "אצלנו אין יועצים אמריקנים, אנחנו בעד עבודה עברית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

עוד במהדורה:

"די עם קמפיין 'לכו להצביע'": עוד לא התחילה מערכת הבחירות באופן רשמי - וכבר מפצירים בכולם לצאת להצביע. ממפלגות שרצו לבחירות בלי מצע, ועד כאלה שעסוקות בסכסוכים במקום בקידום מדיניות - למה בעצם שהאזרחים יילכו לקלפי? אודי הירש, המשנה לעורך וואלה!, אמנם לא קורא להחרים את הבחירות, אבל הוא מבין לחלוטין את אלה שמנצלים את יום השבתון כדי ללכת לים.

האסון בערבה - חשש מהתפשטות הנפט: נתונים עדכניים מראים שחמישה מיליון ליטרים של נפט גולמי, כפול מהכמות שנמסרה בהתחלה, נשפכו בשמורת עברונה בערבה. בתזמון בעייתי, בשעות הערב צפוי לרדת גשם, וקיים חשש לשטפונות בדרום. במידה וזה יקרה כתם הנפט עלול להתרחב מזרחה ומי גשמים מזוהמים עלולים לחלחל אל עומקי האדמה. במשרד לאיכות הסביבה פועלים כדי להוציא את מרב החומר מתוך הנחל ולמזער את הנזקים ככל האפשר.

לנו יש פלאפל - ולהם יש צ'יפס: באנגלית אמנם מייחסים את המאכל הפופולרי לצרפתים, אבל הבלגים פנו לאונסק"ו כדי לקבל הכרה בצ'יפס כמאכל הלאומי שלהם. למרות שהוא נפוץ בכל רחבי הגלובוס, הצ'יפס הבלגי בעל מאפיינים ייחודיים: הוא מוגש בקונוס נייר, ואוכלים אותו עם מיונז, ולא עם קטשופ. היסטוריונים בלגים נשלחו לגבות את הבקשה - מה הם מצאו?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully