וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית משפט בניו יורק קבע: שימפנזים הם לא בני אדם

4.12.2014 / 22:22

בפסיקה ראשונה מסוגה דחה בית המשפט עתירה שהגיש פעיל זכויות אדם, שטען שהקופים הן יצורים אוטונומיים ולכן יש להחיל עליהם "חקיקה אנושית". לדברי השופטים, "אין להם היכולת לשאת באחריות הנלוות למתן זכויות"

שימפנזה אוכלת אננס. רויטרס
אינם בני אדם. שימפנזה אוכלת אננס/רויטרס

בפסיקה ראשונה מסוגה קבע היום (חמישי) בית משפט לערעורים בניו יורק כי שימפנזים לא זכאים לזכויות אדם. הוא דחה את העתירה שהגיש פעיל זכויות בעלי חיים שדרש להחיל את "החקיקה האנושית" על קופי האדם. הרכב של חמישה שופטים קבע כי שימפנזים לא מסוגלים לשאת באחריות הנלוות לזכויות של בני אדם.

עורך הדין סטיבן ווייז טען כי השימפנזה טומי, שגילו 26 ומוחזק במחסן בניו יורק, הוא יצור אוטונומי. השופטים הסכימו עמו, אך קבעו כי השימפנזה לא מסוגל להבין את המבנה החברתי שמקשר בין בני האדם. "מיותר לציין שבשונה מבני אדם, שימפנזים לא יכולים להיות בעלי חובות, לשאת באחריות חברתית או להיות אחראים למעשיהם", קבעו השופטים.

לקריאה נוספת על שימפנזות
צפו בתיעוד נדיר: קוף מדליק מדורה וצולה מרשמלו
מרגש: צפו בקופי מעבדה רואים לראשונה את השמיים
האם השימפנזה שגדל עם בני אדם מת משיברון לב?

ווייז, שייצג את הקרן לזכויות בעלי חיים, שאותה עזר לייסד ב-2007, טען כי טומי מוחזק בצורה בלתי-חוקית על ידי הבעלים שלו, פטריק לוורי. הוא דרש שהשימפנזה ישוחרר ויועבר למחסה בפלורידה. על פי ווייז ומומחים נוספים, זה המקרה הראשון במקום כלשהו בעולם שבו דן בית משפט בדרישה להחיל זכויות אדם על בעלי חיים. ווייז לא הגיב על הפסיקה, אך אמר לפני שניתנה כי אם יפסיד בתיק הוא יגיש ערעור לבית המשפט העליון של ניו יורק.

ההחלטה מגיעה יומיים לאחר שווייז הגיש עתירה נפרדת לבית משפט ברוצ'סטר, שבה ביקש להורות על שחרורו של קיקו, שימפנזה חירש, מכלוב מתכת שבו הוא מוחזק במפלי הניאגרה. כמו כן, הוא הגיש עתירה שלישית בנוגע להרקולס וליאו, זוג שימפנזים המוחזק באוניברסיטת לונג איילנד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully