וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היצרים, הסכסוכים ומאבקי השליטה במפלגות החרדיות

4.12.2014 / 11:59

למרות הצניחה המסתמנת בכוחה של ש"ס, הסכסוך בין היושב ראש אריה דרעי, לבין מספר 2 במפלגה, אלי ישי, הולך ומחריף. ביהדות התורה המצב מסובך אפילו יותר, עם מאבק יצרי על אופי ההנהגה הרוחנית בזרם הליטאי

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת

בש"ס וביהדות התורה חגגו את קריסתה של ממשלת נתניהו השלישית ושמחו בעיקר מנפילתו של יאיר לפיד, שנחשב מבחינתם אויב מר. את עיקר המאמצים עד לבחירות הם ישקיעו בניסיון לשמור על 18 המנדטים החרדיים, ואולי להוסיף עליהם מנדטים נוספים. אך לאור המאבקים הפנימיים שבהם שקועות המפלגות החרדיות, לא ברור אם הם יצליחו במשימה.

הסקרים האחרונים מנבאים לש"ס ירידה דרסטית, ולמרות ניסיונות הפיוס בין יושב ראש המפלגה, אריה דרעי, לבין מספר שתיים, אלי ישי, היריבות בין השניים נמשכת. לאחרונה, החל ישי לבחון את המשך דרכו הפוליטית והוא ייאלץ להכריז על כוונותיו לעתיד כבר בימים הקרובים, גם אם אין בכוונתו לעזוב את ש"ס.

דרעי וישי נפגשו: "בוחנים דרכים לשמור על ש"ס". עומר מירון
למרות ניסיונות הפיוס, היריבות בין השניים נמשכת. אריה דרעי ואלי ישי בזמנים טובים יותר/עומר מירון

בימים האחרונים נפגש ישי עם השר אורי אריאל מ"הבית היהודי". לפי גורמים פוליטיים, השניים - שנמצאים באיום של פיצול ממפלגותיהם, בחנו אפשרות להקמת מפלגה חדשה יחד. עם זאת, נראה שהדיווחים על הגישושים בין השניים נועדו יותר כדי להפעיל לחצים על ראשי מפלגותיהם, במטרה לקבל את מבוקשם. אנשי ישי הכחישו אפשרות שהוא יקים מפלגה חדשה ונדמה שהלחצים הפנימיים שהוא מפעיל בש"ס נועדו כדי להבטיח את מקומו הבכיר ברשימה בכנסת הבאה. במקרה שישי אכן יישאר, הוא צפוי לדרוש מעין שותפות מאולצת עם דרעי תוך קבלת סמכויות ניהוליות.

בחירות 2015 - סיקור מיוחד
לפיד: "נתניהו עשה טעות והוא לא יהיה ראש ממשלה"
"נתניהו מנסה להכניס את מנחם הורוביץ לרשימת הליכוד"
ללא מתנגדים: הצעת החוק לפיזור הכנסת אושרה בקריאה ראשונה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אלי ישי מגיע לשבעה בבית הרב עובדיה יוסף בירושלים. יותם רונן
היריבות בין דרעי לישי קשורה לחלל ההנהגה שהותיר אחריו הרב עובדיה יוסף. ישי בשבעה של יוסף בירושלים/יותם רונן

היריבות בין השניים משפיעה גם על הרבנים במגזר הספרדי וקשורה לחלוטין לחלל ההנהגה שהותיר אחריו הרב עובדיה יוסף. כך למשל, הרב מאיר מזוז, מבכירי הרבנים במגזר החרדי-ספרדי, שיגר אתמול מכתב לרב שמעון בעדני, חבר מועצת החכמים של ש"ס, ובו דרש להשאיר את ישי ברשימת המפלגה לכנסת הבאה. "לצערי - אם לא תהיה אחדות, איאלץ למשוך ידי מהתנועה", כתב מזוז במכתב והוסיף: "כשם שקיבלתי שכר על הדרישה, אקבל שכר על הפרישה".

ואם לא די בעימות בין שני היריבים, גורמים בסביבת ישי העלו חשש לפיו חברי כנסת שמזוהים יותר עמו, ייאלצו לסיים את דרכם הפוליטית. "לקראת הבחירות הבאות, דרעי עלול לערוך ניקוי אורוות אלגנטי ולהכניס במקומם דמויות אחרות", אמרו מקורבי ישי. עם זאת, דרעי עושה כל שביכולתו להרחיק את העימותים הפנימיים מאור הזרקורים ובשבועות הקרובים יקדיש ככל הנראה את קמפיין הבחירות שלו לעניינים החברתיים.

הליטאים מאיימים על אחדות מפלגת יהדות התורה

ביהדות התורה, הרשימה האשכנזית, הבנויה מ"אגודת ישראל" (החסידים) ו"דגל התורה" (הליטאים) המצב מסובך עוד יותר, עקב מאבק פנימי ב"דגל התורה" על ההנהגה הרוחנית של המפלגה. עם פטירת הרב יוסף שלום אלישיב, החלה מלחמה בין תומכי הרב אהרון לייב שטיינמן מבני ברק לתומכי הרב שמואל אוירבך מירושלים.

העימות החריף כשאנשיו של הרב אוירבך, המכונים בעגה החרדית "הפלג הירושלמי", הריצו בבחירות לרשויות המקומיות מועמדים משלהם בשלוש ערים מרכזיות ונחלו הצלחה משמעותית. למרות שאחוז החסימה הגבוה לא משאיר להם סיכויים להיכנס ברשימה נפרדת לכנסת, הם הצהירו כי הם מתכוונים לרוץ, גם במחיר פגיעה במנדט נוסף ליהדות התורה.

בעוד חודש הם יקיימו ועידה פוליטית שבה יכריזו על ריצה רשמית. "אנחנו רוצים לרוץ", אמר בכיר בפלג הירושלמי, "כמו שכל חסידות מקבלת ייצוג בסיעת 'אגודת ישראל', הגיע הזמן שאנחנו נקבל ייצוג ב'דגל התורה'". מנגד, ב'דגל התורה' לא מתייחסים באופן רציני לאיומיהם, אך מודעים לכך כי הם עלולים להזיק לרשימה הקיימת בכנסת.

לפניות לכתב יקי אדמקר: yakiadamker@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully